jangan sama kan diri kita dengan orang lain...




assalamualaikum and hello readers.

ape yang aku nak cakap dalam entri aku kali nie ialah

'jangan sesekali kita sama kan diri kita dengan orang lain'

sebab ape?

tak semua orang kehidupan dia sama.

setiap manusia punya kehidupan punya cerita yang berbeza.


contoh:

kenapa orang sanggup melakukan kejahatan?

kenapa orang sanggup melakukan rasuah sedangkan dia tau tentang hukum agama?

kenapa orang kaya walaupun dah ade banyak harta tapi masih tak bahagia?

kenapa tak semua antara kita akan dapat memiliki kebahagian hidup?

kenapa masih ade manusia yang tak berubah walaupun dah banyak kali di tegur?


jawapan yang di cari adelah.

hah,,,baca balik tajukkkkkk entriii aku post tuh..

haishh,bukan senang tau aku nak letak tajuk panjang lebar gituh.

hahahha.sila berkelakuan serius okey ain (:

kenapa aku cakap jangan sama kan diri kita dengan orang lain?

sebab hanya diri kita je punya sebab punya alasan atas ape yang berlaku dalam kehidupan kita.

aku tau orang pernah berkata 'sekali kau buat jahat dengan aku,jangan harap aku nak percaya kau lagi'.

tak payah nak tuduh orang cik ain,kau pon pernah cakap macam gitu jugak kan.hahaha.

memanglah realiti hidup kan.

orang jahat akan sentiasa di pandang negatif oleh masyarakat.

tapi pernah tak kita fikir kenapa dia jadi macam gitu?

there must be a reason.setiap yang berlaku dalam dunia nie punye sebab lah.

kadang kadang dia terpaksa jadi jahat sebab orang di sekeliling dia tak melayan dia dengan baik.

pastu hati kita mesti terfikir 'ish,kau tak boleh nak fikir positif ker?...bla bla bla bla bla..'

lagi sekali aku ingatkan 'jangan sama kan diri kita dengan orang lain'

mungkin kita mampu untuk berfikiran positif.boleh bagi pandangan yang baik tapi tidak pada orang yang merase tuh.

pernah tak terdetik dalam hati korang 'ish kenape lah kau ni tak boleh berfikiran matang?'

'kau memanjang nak balik rumah bajet homesick,padahal kat umah pon bukannye ade ape'

tapi korang pernah tanye diri korang andai korang berada di tempat individu tersebut.

bagi aku,kita kena tengok background individu tu jugak.

mungkin family dia dah treat he/she like that.

that is why they tend to show their perangai manja tak tentu pasal and they didn't realise on what is actually they do.

sepanjang hidup aku yang dah 20 tahun lagi meningkat dewasa,ape yang aku lihat aku akan nilai sendiri.aku tetapkan dalam diri aku aku patut bersyukur dengan apa yang aku miliki sekarang walaupun kadangkala aku mengeluh.hehehe. (:

alhamdulilah,aku bersyukur ya ALLAH.

aku sentiasa ingatkan dalam hati,akal,dan juga perasaan aku.

"wahai nur farahain,jangan sesekali kau samakan diri kau dengan orang lain"


so,korang pon fikir fikir kan lahh.

ingat tau....


"JANGAN SAMA KAN DIRI KITA DENGAN ORANG LAIN"


ikhlas lagi jujur,

aku.ain.kau.siapa.blogspot.com (:

Catat Ulasan

0 Ulasan