Solat&Selawat Tour:Ustaz Don Daniyal

Assalamualaikum and hye manusia manusia semua yang telah meng'review' blog ini, *much of love thanks yaw!

just wanna update aktiviti yang aku buat,*agak poyo disitu menggunakan perkataan aktiviti.hahahha.
terlibat dalam aktiviti ni 31Ogos 2013..is kind of different activity yang aku lakukan as compare to many many years before.. yelah, dulu dulu kerja celebrate merdeka tengok konsert bunga api.. but Alhamdulilah, umur dah 22 tahun ni di beri kesempatan untuk menyambutnya dengan cara yang berbeza.mendapat jemputan*kepoyoan lagi ayat... jiran yang mengajak aku ke program ini so aku plak free then tak salah rasanya ke program yang bercorak keagamaan kan. :)

in short brief , program ni basically about solat dan diselitkan sekali dgn selawat sebab setiap kali take a break , ustaz don daniyal akan mengajak all the audience untuk berselawat ke atas nabi.. then talking about solat, i bet all of us tahu yang kita wajib untuk melakukan 5 waktu tersebut. tapi,sepanjang kite solat tuh, adakah solat kite tuh sah dan diterima oleh ALLAH? itu yang dibincangkan dalam ceramah nie.

other things is,ustaz keep reminding and want the audience to remember the 13rukun solat. Honestly, bile disergah, mesti semua tak boleh nak ingat kan? tak caya,, ape rukun ke-9 dalam solat? ***teeett,,,tengok jari kira kira balik, google, imagine balik cmne solat. kan?. See, doesn't mean kite hari hari solat mampu menjawab soalan spontan tuh kan.. aku sendiri pon pada mulanya tanya balik, sepanjang umur 22 tahun nie, 13 rukun solat pon aku x hafal. lirik lagu english mencarut carut tuh taw plak hafal.hahhaha..

so, 13 rukun solat adalah :
  1. Niat
  2. Takbiratul Ihram
  3. Berdiri tegak bagi yang berkuasa ketika solat fardhu dan bagi yang tidak berkuasa, disebabkan sakit dan sebagainya boleh melakukannya secara duduk, berbaring , telentang atau dengan isyarat.
  4. Membaca surah al-Fatihah pada tiap-tiap rakaat.
  5. Rukuk dengan toma`ninah.
  6. I`tidal dengan toma`ninah
  7. Sujud dua kali dengan toma`ninah
  8. Duduk antara dua sujud dengan toma`ninah
  9. Duduk tasyahud akhir dengan toma`ninah
  10. Membaca tasyahud akhir
  11. Membaca selawat ke atas nabi pada tasyahud akhir
  12. Membaca salam yang pertama
  13. Tertib ertinya mengikut urutan dalam mengerjakan rukun-rukun tersebut.
 so, camne nak hafal nye ;
first sekali, as for sure niat kan. in whateva that you did niat is the main thing, lepastu tgk yg paling tgh tgh sekali is no 7-sujud. dan yang last sekali tertib.. 
makanya bile kite dh dpt ingat depan,tgh,blkg.tak susah untuk kite hafal yang seterusnya..
ustaz sendiri cakap, setiap orang cara menghafal atau mengingatinya berbeza beza. same goes to me, frankly, cmne saya menghafal.. i'm just visualize first what did i do step by step ketika solat. and alhamdulilah, time by time, i manage to memorize that sequences.
tak salah kite yang muda atau yang tua membetulkan balik ilmu agama kita. tak semestinya pergi kelas belajar solat,orang tu tak tau solat..dan tak semestinya orang pergi kelas mengaji dia tak tau mengaji.. dan tak semestinya dia Islamm,dia tau semua tentang Islam.. sebab tuh lah ade nya kelas kelas, ceramah dan program yang berbentuk keagamaan ni.







kenapa kena ade program mcm gini? senang je jawapannya, sebab manusia ni leka lupa lalai dengan dunia,,sampai lupa bekalan akhirat.. dan tak salah kalau ambil sedikit masa untuk perbaiki mana yang silap so that kita tau mana yang betul.


last sekali, selalu benda ni aku cakap pada diri aku, setiap apa yang kita buat,niat tuh penting, dan aku yakin ALLAH selalu ada bersama umat umatnya...yakin lah itu.okeyh then! bubyeee 


**rse bersyukur jugak sebab dapat jumpe ustaz face to face, tangkap gambar dekat dekat.. sebab selalu tengok dlm youtube,tv je.. hehehhee ;)

Catat Ulasan

0 Ulasan