Nak Bisnes Tapi Tak Tau Dapat Untung !


Ahaaa , i bet most of the reader yang baca entri ni mesti antara mereka yang Nak Bisnes ! Tapi tu lah , ragu ragu boleh dapat untung ke ? "Orang nak beli produk atau guna servis aku ke ? " "Aku nampak bisnes online macam boleh senang je dapat untung , aku nak try buat lah jugak " . "Eh , macam best je orang tu buka kedai makan , nak buka juga la" . Tapi nanti dulu , setiap apa yang kita buat , perkara pertama yang kita kena buat ialah MERANCANG . Kalau main cakap cakap mulut , alaa , boleh je aku meniaga , apa lah sangat kan . Janji ada orang nak beli . Haa , tu yang lama lama jadi kelaut . Sebab apa ? Sebab apa yang kita buat ini , kita kena jadi perancang yang bijak .

Selain dari merancang , kita juga boleh menjadi "mat jenin" sekejap . Tak salah kan kalau kita berangan , pasang angan-angan , dan ini membawa kita lebih kepada VISUAL tentang apa yang kita buat . Kalau anda sendiri tak dapat bayangkan macam mana anda nak capai apa yang anda mahukan . Contoh disini , anda nak makan .. "Eh petang petang sedap kalau beli pisang goreng cicah sambal kicap , nak pergi beli tapi ingat ingat lupa pula dekat mana , lalu tanya orang yang tau , orang tu pun bagi arahan dan kita pon bayangkan jalan mana nak lalu untuk sampai . Terbayang punya bayang , akhirnya sampai juga" . Kalau anda tak tahu jalan mana nak lalu , anda mungkin sesat dan ini lebih kepada konsep merancang . Kita rancang jalan mana yang kita mahu pergi dan macam mana kita boleh tahu jalan tersebut daripada orang yang kita tanya ? Disitu lah konsep visual dimana kita berimaginasi dengan destinasi yang kita nak tuju" .

Contoh lain , jika kita nak berbisnes online , kita kena rancang nak meniaga produk apa , nak dapatkan produk dari mana bukan pakai main hembus je . Kalau kita main hentam je haaa tu yang kelaut last last guna sendiri produk tu . Hahaha. Maaf , dulu ain pun macam gitu juga . Ramai antara kita , nampak macam boleh cepat kaya je buat bisnes tu terus setuju nak meniaga tanpa merancang and berimaginasi , 3 bulan akan datang , income aku dapat berapa banyak , macam mana nak kembangkan lagi bisnes .

Disebalik kita kena bijak menjadi perancang dan "mat jenin" yang bagus , nak bisnes ni kena ada ILMU . Ya , kena ada ilmu dalam bisnes tersebut . Contohnya , kita nak jual tudung . Buat la sedikit research . Ahaa , ingat bebudak universiti je ke buat research thesis semua tu , kita nak meniaga pun kena buat penyelidikan juga . Nak jual tudung , makanya buatlah sesi google menggoggle tentang bisnes tudung yang dah sedia ada . Tengok macam mana cara mereka mereka mempromosikan tudung sebagai contoh untuk kita apply kan dalam bisnes kita nanti . Satu lagi , kalau kita nak sukses dalam bisnes tersebut , kita kena la belajar dari mereka yang dah sedia ada berjaya dalam bidang tu . Contoh nya , kita tak pandai matematik , maka kita mesti berusaha cari kawan kawan atau pergi tusyen matematik . Sama juga dunia bisnes ni .

Bukan itu juga , nak bisnes ni , kita kena tahu pasal MARKETING . Kan selalu orang sembang "kau kena pandai market kan produk kau ni baru orang nak beli" . Jadinya , ilmu pemasaran ni juga penting dalam dunia perniagaan . Banyak sebenarnya elemen elemen lain yang kita perlu tau nak hidup dalam dunia bisnes , kiranya pemasaran ni is a part of it .

Alaa , nak kena cari ilmu marketing pula . Adoi , macam gini tahun bila aku nak start meniaga ? Hahaha . Jangan risau , anda yang membaca ni sebenarnya dah membuka ruang dan peluang nak tahu cara , ilmu dan bagaimana yang dikata kan pemasaran . Ketahuilah betapa penting nya strategi yang bagus untuk anda pasarkan bisnes anda .

Well , hello people ! Saya sedia membantu anda dengan ilmu pemasaran saya . Ramai kata , kos pemasaran ni sebenarnya tinggi , banyak , tapi kalau kita kreatif dalam konsep pemasaran yang digunakan , kita sendiri akan nampak jauh mana bisnes kita boleh pergi . Hohohoho..

Jangan cakap saya sembang kosong kalau anda belum nampak "the art of marketing in business" . Bisnes pun macam kita belajar pendidikan seni . Contoh melukis . Kita nak lukis gambar sawah padi ada gunung ganang secara real , makanya kita mesti cari lokasi atau gambar apa yang kita nak lukis . Dah skecthing semua mesti nak warna kan . Nah , pemilihan warna tu lah merangkumi elemen elemen dalam bisnes macam yang saya beritahu awal awal tu .

psst : anda juga boleh juga dapatkan ilmu MARKETING anda dengan membeli buku . KLIK SINI

-NF-
akuainkausiapa.blogspot.com
farahain8291@yahoo.com.my

Catat Ulasan

6 Ulasan

  1. wahh. berguna entry niyy. :)

    BalasPadam
  2. Dah lama tak terjah sini, hari ni baru dapat terjah blog awk :)

    Mohon singgah dan follow blog saya awksweetgitu.blogspot.com :)

    BalasPadam
  3. iye.. Ros pun sebenarnya ada impian nak berbisness secara serius.. sekarang ni hanya sambil-sambil je... thanx untuk entry ni.. sedikit sebanyak membantu Ros untuk lebih positif dalam apa yang Ros impikan :)

    BalasPadam
  4. nak bisnes pom kena tgk2 jugak market...yg penting usaha.

    BalasPadam
  5. entry yg sgt bagus..jom lawati blog saya :) http://nur-fazleen.blogspot.com/

    BalasPadam
  6. singgah di IG atau Facebook sy (syuhadasufian) utk Original Rejected Perfume :)

    BalasPadam

Blog ini merupakan blog peribadi yang ain jadikan sebagai 'Diary of the day'.Sorry la kadang ain guna, “ain” kadang “aku”.Perasaan membaca ni kadang lagi sedap ber “aku”.Kes itu kita letak terus “akuainkausiapa”.Hahaha.