Orang Kita Suka Bercerita

"Orang kita ni suka bercerita". Buktinya, pagi pagi lagi kita sudah dengar radio bercerita tentang trafik lalu lintas di seluruh Malaysia terutama di sekitar bandar KL. Lepas itu, akan ada topik yang akan diceritakan yang membuatkan pendengar akan call dan bercerita.

Itu senario yang pertama. Kedua, kita akan "scroll" Facebook ,Twitter , Instagram untuk tau apa yang trending , apa yang kengkawan kita punya status. Nampak disitu orang kita suka bercerita dan nak tahu cerita!

Sebagai blogger sendiri , maaf tapi ini realiti ! Dunia blogger ini jelas nampak , siapa yang nak pageviews tinggi , naik mencanak mesti harus ada cerita yang best. Disitu lah berlaku lambakan 'wartawan tidak berbayar' yang hanya tahu copy paste cerita terkini lagi lagi cerita retis yang tengah hot. Kenapa?

Orang Kita Suka Bercerita!
Cakap lah banyak mana situasi sekali pun , orang kita suka bercerita.

Bagusnya tabiat ini bila diaplikasi kan dalam bisnes. Sebab itu wujudnya Marketing!.Aceceeyh..
Haruslah saling berkait rapat. Dalam bisnes sebenarnya tak perlu fikirkan ratusan ribu marketing yang harus dibuat untuk buat orang tahu tentang bisnes kita.

Bisnes itu sendiri harus pandai bercerita dan menceritakan tentang perjalanan bisnes itu. Jangan syok sendiri.
Sebabnya "Orang kita suka bercerita".

Lagi sekali ,
Cuba jadi pencerita yang terbaik. tapi jangan sampai desperate membuat membuat cerita untuk jadikan cerita itu terbaik. kata orang tambah perasa nak kasi lagi best.

Akhir cerita , harus perlu ingat.!
"Orang Kita Suka Bercerita"
Noktah.

Catat Ulasan

5 Ulasan

  1. Sekarang ni baik duduk diam diam buat duit senyap senyap. Less talk more action..hee

    BalasPadam
  2. boleh jadi pencerita terbaik

    BalasPadam
  3. Akibat kemajuan teknologi yang berjaya mencipta media sosial seperti FB dan sebagainya menyebabkan rakyat kita suka bercerita.

    salam singgah... terima kasih sebab follow saya di blog. saya sudah follow anda semula.

    BalasPadam
  4. betul tu..jangan jadi nasi tambah..
    singgah dari GA Shad

    http://acikwatie.blogspot.com/

    BalasPadam
  5. hai dear. lama tak dtg sini . cx sokong entry awk ni. mmg org kite suke bercerita. jika yg baik tidak mgp, namun bagi yg sebaliknya? msg2 da besar, baik buruk, dosa pahala sendiri kene ingat kan? :) mudahan blog kite ni slh satu sumber akhirat kita bersama dgn menamfaatkannya ke arah kebaikkan. InShaaAllah :)

    BalasPadam

Blog ini merupakan blog peribadi yang ain jadikan sebagai 'Diary of the day'.Sorry la kadang ain guna, “ain” kadang “aku”.Perasaan membaca ni kadang lagi sedap ber “aku”.Kes itu kita letak terus “akuainkausiapa”.Hahaha.