Friday, October 31, 2014

Penangan Bola : JDT VS PAHANG

1 nov 2014 : Di Bukit Jalil  akan berlangsungnya perlawanan akhir antara JDT vs Pahang.
Bila ada bola , lagi lagi final kan majoriti mengambil peluang untuk meniaga.
Tengok di facebook Hot Burger milik artis Fizo Omar  , mereka sedang bertungkus lumus menyediakan persiapan kerana menjadi penaja bagi perlawanan akhir  itu nanti. jelaslah disini betap bijaknya mengambil peluang untuk menaikkan lagi branding burger empat segi nya itu.

Tambahan pula , tadi ain teman abang pergi beli tiket bas (Larkin , JB). Abang nak ke KL. Biasa orang pekik , "KL KL KL KL KL ..Mana bang , nak turun TBS ke Pudu? .

Tapi , fenomena bola punya hal. jadi benda lain pula.

"BUKIT JALIL BUKIT JALIL BUKIT JALIL..."
.
.
Pandai kan dorang amek peluang jadikan bisnes dan marketing kannya supaya bisnes dorang mencanak naik.
.
.
Dekat group whatsapp & telegram geng geng bisnes ain pun ada yang meniaga esok dekat stadium.


Tuesday, October 28, 2014

Marketing Game Air Asia



Menggunakan tagline , "Now Everyone Can Fly" membuktikan sememangnya Air Asia memberi rasa 'terbang' di udara itu kepada semua orang . Dulu , bila sembang tentang kapal terbang hanya orang ada ada saja yang layak ke atas. Orang orang kebanyakkan layak di laut dan darat.  Katanya nak naik burung besi ni mahal .

Tapi , perbezaan idealogi ini ditolak mentah mentah bila adanya Air Asia . Tak perlu disangkal lagi marketing nya sudah sangat kuat yang mampu buat semua orang naik ke udara. Dahulu nya , aku terbang  dengan Air Asia dari Johor Bahru ke Penang  sewaktu belajar di UiTM Kedah. Bila mana short semester yang rasa kerugian bila memandu , pilihan terbaik cepat sampai ialah dengan Air Asia. Perjalanannya sekitar 45 minit jika ditambah prosedur cecah lah juga ke 1 jam.


Tambahan lagi , aku baru sahaja pulang dari Kota Kinabalu-Johor Bahru mengambil masa lebih kurang 2 jam gitu. Iya , Air Asia pilihan aku. Kalau MAS kena transit KL. Itu membuktikan Air Asia  sudah menang! Menang marketing nya dari segi kecepatan masa .Hey ! Orang pilih untuk terbang sebab mahu cepat , bukan nya perlu transit dan tunggu.  Seterusnya , aku terkejut di Kota Kinabalu ada dua airport. Iya ,  ada dua tempat pendaratannya. Jika terbang dengan Air Asia akan terbang dan mendarat di KKIA 2 . Ala ala KLIA2 . Bukan itu saja , bukti marketing menang Air Asia lagi ialah KKIA2 ini khusus untuk semua penerbangan Air Asia. Patut aku rasa hairan , sewaktu pulang , aku melihat di skrin pintu mana yang aku harus pergi. Rupanya , dah masuk ke dalam baru tahu pintu mana kerana SEMUANYA penerbangan Air Asia. Hanya nampak 2 3 biji helikopter yang mendarat mahu ke pelantar dan sebagainya.




 Fuh! Jelas disini kemenangannya banyak berpihak di Air Asia. Di dalam kapal , masih sempat berurus niaga jualan makanan bahkan ada juga jualan cenderahati , buku , dan sebagainya. Ini juga merupakan marketing duit kocek buat Air Asia.  Jelas disini , permainan marketing Air Asia sangat cantik dan bijak! Orang terbang dengan kapal terbangnya , kalau mahu tidur boleh menginap di Tune Hotel , lepastu sudah ada Tune Insurance untuk tujuan keselamatan dan perlindungan tambah lagi berkait dengan komunikasi bila kewujudan Tune Talk. Nampak disitu kebijaksanaan Tony Fernandes dalam melakukan product expansion serta market expansion nya. Satu lagi , dulu waktu dia mula mula buat Air Asia , ramai orang kritik. Sekarang , ramai orang suka dan pilih terbang dengan produknya. Jelas disini , kalau kita nak buat sesuatu yang gila dari apa orang biasa fikir , kita teruskan buat gila itu kerana tak lama lepastu pasti akan ada orang yang menggilai apa kerja gila kita sudah buat.

Monday, October 13, 2014

Segmen 12 Jam Bloglist #11 Mialiana.com


Pencarian bloglist bagi bulan November dan Disember 2014 di Mialiana.com bermula pada hari ini, 13 Oktober 2014, iaitu tepat jam 11.15 pagi sehingga 11.15 malam nanti. Semua dijemput join.

Syarat-syaratnya :
  1. Follow blog Mialiana.com, Add To Circle Google+ Mia Liana dan Like Fanpage Mialiana.com
  2. Buat entri bertajuk Segmen 12 Jam Bloglist #11 Mialiana.com
  3. Copy coding yang telah disediakan dan paste kan ke dalam ruangan HTML dan Publish entri.
  4. Tinggalkan URL entri anda ke dalam ruangan komen INI
Senang dan mudah bukan?

12 blog yang bertuah akan dipilih oleh random.org dan kepada yang terpilih nanti diminta agar memasukkan blog Mialiana.com ke dalam bloglist mereka juga. Keputusan pemenang akan diumumkan pada 31 Oktober 2014.

tunggu apa lagi... jom support Mia Liana ya...

Thursday, October 9, 2014

Orang Kita Suka Bercerita

"Orang kita ni suka bercerita". Buktinya, pagi pagi lagi kita sudah dengar radio bercerita tentang trafik lalu lintas di seluruh Malaysia terutama di sekitar bandar KL. Lepas itu, akan ada topik yang akan diceritakan yang membuatkan pendengar akan call dan bercerita.

Itu senario yang pertama. Kedua, kita akan "scroll" Facebook ,Twitter , Instagram untuk tau apa yang trending , apa yang kengkawan kita punya status. Nampak disitu orang kita suka bercerita dan nak tahu cerita!

Sebagai blogger sendiri , maaf tapi ini realiti ! Dunia blogger ini jelas nampak , siapa yang nak pageviews tinggi , naik mencanak mesti harus ada cerita yang best. Disitu lah berlaku lambakan 'wartawan tidak berbayar' yang hanya tahu copy paste cerita terkini lagi lagi cerita retis yang tengah hot. Kenapa?

Orang Kita Suka Bercerita!
Cakap lah banyak mana situasi sekali pun , orang kita suka bercerita.

Bagusnya tabiat ini bila diaplikasi kan dalam bisnes. Sebab itu wujudnya Marketing!.Aceceeyh..
Haruslah saling berkait rapat. Dalam bisnes sebenarnya tak perlu fikirkan ratusan ribu marketing yang harus dibuat untuk buat orang tahu tentang bisnes kita.

Bisnes itu sendiri harus pandai bercerita dan menceritakan tentang perjalanan bisnes itu. Jangan syok sendiri.
Sebabnya "Orang kita suka bercerita".

Lagi sekali ,
Cuba jadi pencerita yang terbaik. tapi jangan sampai desperate membuat membuat cerita untuk jadikan cerita itu terbaik. kata orang tambah perasa nak kasi lagi best.

Akhir cerita , harus perlu ingat.!
"Orang Kita Suka Bercerita"
Noktah.

Monday, October 6, 2014

Cara Tarik Rezeki Dengan Muka



Saya suka subscribe e-mail dari mereka yang selalu berikan tips , dan cara mereka buat sales dengan produk / perkhidamatan melalui marketing yang cantik dimana ia mampu buat pembeli membeli.

Tertarik pada satu e-mail yang ditulis oleh Tuan Aqif Azizan , Founder Write to Wealth menghantar cara untuk menarik rezeki dengan memek muka saja.
Kata Tuan Aqif ,

Belajar trik psikologi dan minda bermaksud
belajar bagaimana untuk memahami diri
kita sendiri.

Blog Pansy Panda baru-baru ini berkongsi
5 trik menggodam minda bagi keperluan
tertentu.

Nombor 3 biasanya akan buat hidup
kita lebih tenang.

===
#1 - Psikologi gelak bersama.
===

Apabila kita melepak berkumpulan dan
ketawa bersama, biasanya muka kita
akan beralih kepada teman yang kita
selesa.

Atau ke arah muka individu yang
kita mahu berkenalan.

===
#2 - Cara cepat hilangkan perasaan
gementar.
===

Apabila kita rasa gementar, cepat-cepat
makan gula-gula getah.

Ia dapat membantu menghilangkan
emosi takut, gementar atau gemuruh.

Minda kita akan memberi isyarat bahawa
kita selamat apabila kita sedang
makan sesuatu.

===
#3 - Rahsia ketenangan jiwa.
===

Jika ada orang marah kepada kita,
dan kita pula kekal bertenang, mereka
akan jadi lebih menyirap.

Malah mereka akan marah lebih ganas.

Tetapi, selepas itu mereka akan rasa
sangat malu pada diri sendiri.

===
#4 - Ekspresi mewujudkan emosi.
===

Ekspresi wajah kita akan menentukan
emosi.

Jika kita mahu wujudkan perasaan
gembira, senyum selebar mungkin.

Perasaan gembira melajukan magnet
tarikan rezeki.

===
#5 - Jangan tulis 3 perkataan ini!
===

Jangan sebut atau tulis perkataan
ini:

+ Aku rasa...

+ Aku percaya...

+ Aku yakin...

Ia menunjukkan bahawa kita tidak
mempunyai tahap keyakinan yang
tinggi


Okay lepas ni memang nak senyum , gembira , tenang dan gelak sekuat yang mungkin ! hahahaha.
Tapi , orang selalu 'sound' kita sebab suka gelak kuat kuat. Salah ke kita gelak kuat kuat. Itu kan tabiat kita, HAHAHHA,

Friday, October 3, 2014

3 Perangai Berbeza Di Sosial Network

Tiga social network yang mahu diceritakan iaitu mengenai tingkah laku di :

Facebook , Twitter dan Instagram.

Iya , harus diakui. perangai ain dalam tiga social network ini punya perbezaan. Please don't hate me and please don't judge me as being hypocrite towards social network. Meh, makcik nak cerita.ahaks!




Satu , tentang Facebook.

 Dulu , my Facebook is just a Facebook who i did not know at all what can i get by scrolling that.*macam teruk sangat english kau makcik* .Yelah , Facebook lah yang paling banyak kontroversi rasanya dari start aktif masa matrik until my degree life. Itu dulu. Let the past be the past and it still the past.Kau ubah macam mana sekali pun ia tetap di eja 'past' dan bukannya 'present' or 'future'.

My Facebook now is totally different. Dah kenapa nak kena speaking sangat?.Iya , sangat berbeza.Since i realized that i have to let it go all past things and move on. Jujurnya, proses transformasi itu rasanya masa aku sedar yang "nur farahain , please change yourself to a better person..enough being an ego , panas baran , bajet semua kau yang betul and banyak lah negative part of mylife". Rasanya few month sebelum ibu pergi. Niat itu tetiba datang dalam diri mungkin sebab hambanya ini terpilih untuk menerima hidayah dari nya. Keinsafan itu timbul bila ada banyak perkara yang berlaku serentak dalam hidup dimana aku rasa aku perlu ubah untuk jadi lebih baik. Susah? Benda baru banyak banyak kali cakap susah memang jadi susah la. Cuma benda baru itu cakap senang.Ianya akan menjadi senang setenang air sungai yang mengalir*aceceyh ayat novel keluar*

Sekarang , Facebook saya ramai yang dari kalangan mereka orang orang hebat dan mereka berbisnes.Kawan kawan lama yang selalu posting status yang merepek , dengan ringan jari ain menekan unfollow tapi masih tidak kejam menekan unfriend.*oh, i still remember pernah block and remove orang.That old of me.I'm new now. Please don't scared at me.*Benci ada perasaan berlagak speaking ini. Okay , Facebook kita sekarang banyak tentang pengalaman , tips, rutin harian  atau posting yang sangat positif oleh mereka yang dari kalangan orang berbisnes. Bila kita dekatkan diri kita walaupun hanya melalui Social Network , aura positif itu sangat terasa kuat. Tak percaya? Buat dulu. Tapis dulu kengkawan yang selalu menyemak di news feed kita. klik je "i dont want to see  this" or unfollow. Settle! Kejam? No! Setiap hari kita akan check Facebook, then hari hari kalau asyik baca dan lihat sesuatu yang merepek , benda tu akan immune dalam jiwa kau. Kalau nak jiwa kau bersih , pembersihan news feed itu perlu.

Penutup kepada cerita Facebook yang pertama ialah kengkawan pesbuk saya kebanyakkannya mereka yang berbisnes.Makanya ,ayat saya agak skema dan agak berprotokol. Yelah , kita dikelilingi mereka yang jauh lebih matang dan punya pengalaman yang banyak , takkan lah kita nak tunjuk perangai kurang matang kita? Faham. Sekian. Pesan lagi , please dont hate me at all. Kita berada pada satu tempat yang culture nya sebegitu rupa A , lalu kita perlu menjadi sebegitu A bukan macam Z. Lagipun , tak salah kan berubah to be a positive people and i do love what i did that.




Dua , Twitter.

Rasanya mula aktif bertweet since 2012. Rasanya lah. Okay , di Twitter ini lebih kepada menjadi diri sendiri. Luahan perasaan banyak juga. Selalunya , di Twitter la tempat berlakunya interaksi dengan kawan kawan yang sebaya seuniversiti sematrik sesekolah sesetadika dan se semua lah. Tapi bila mana proses transformasi *rasa nak nyanyi lagu UTC..pusat trasnformasi bandar pulak bila menyebut perkataan transfromasi ini.hahahaha. Tapi bila mana proses perubahan itu berlaku , ain lebih banyak retweet , favorite something yang rasa nya boleh di kongsi untuk pembacaan followers. I don't like being 'klise'. Klise disini bermaksud bila sesuatu 'trending' berlaku , maka akan ramai yang retweet memenuhi timeline which honestly i don't like it. Maaf, bukan tidak bersikap open minded cuma, entah.Kurang gemar membaca benda yang diri sendiri dah tahu dan ianya membuang masa membaca benda yang sama.Hanya ayat dan tatabahasa nya berubah.Main point nya tetap sama.Boring!

Twitter selalunya di lihat waktu malam. Hahaha. Tapi pagi pagi pun selalu juga scroll timeline.Main point cerita kedua Twitter ini ialah untuk mendapat cerita yang ringkas , dan tahu tentang trending , scroll lah Twitter. Dah faham malas nak scroll. Ianya memang seronok bila kita dapat menjadi diri sendiri , tapi diri sendiri pun perangai entah apa apa,kau rasa orang nak ke kawan tahap bff dengan engkau? Sebab itu Prof Muhaya selalu ingat kan kita untuk sentiasa audit diri kita. Jangan rasa diri kita serba bagus hingga bila dikritik , kita tidak boleh terima langsung.

Penutp cerita kedua, Twitter ini best sebab bila tersengaja tweet kepada artis artis yang ain minat.Lepastu bila retis tu retweet , memang akan print screen , belagak dengan kawan kawan yang lain.Mengada sangat ayat*.


Instagram

Ketiga , Instagram.

Dekat entri ini ; #muahciked ada cerita kenapa akaun ini diwujudkan. Di sini , lain sangat tingkah lakunya. Disini kena banyak bermain emoji. *muahciked* *senyum comel banyak kali*. Yelah , this is my instashop. Kalau tak layan customer politely , serupa membuat taik di halaman rumah sendiri la kan. Di Social Network yang ketiga ini , kita kena pandai menggunakan ayat kesopanan dan kewanitaan seperti "Hye dear .. Hai! sis.. Uolls , Iolls..XOXO.. Thanks dear.." How sweet I am. Rasa geli geli pun ada. Tapi , sama macam situasi di Facebook , kita berada di situasi B,maka tingkah laku harus culturenya seperti B.Lagi sekali mahu ditekankan , I 'am not so being hypocrite. I know how to deal with it.

Penutup cerita ketiga , dengan hanya gambar mampu buat orang suka kepada kita. Iya hanya sekeping gambar yang di edit 360 nya sehingga ramai orang sanggup filter itu ini , adjust sana sini untuk dapatkan sekeping gambar,bila dilihat manusia ianya sempurna. Adakah itu hipokrit? *Krik krik krik*. Semua ini dilakukan kerana untuk mendapat perhatian dari sang pelihat. Jadi , adakah salah untuk jadi suwit suwit di Instagram semata mata untuk melayan pelanggan atau target customer secara berhemah?.


Tamat tiga cerita Social Network ;;

Semua cerita yang di kongsi ini ada sebab kenapa ya. Ingat membazir masa menaip je ke. Kesemua cerita ini berkait rapat dengan Marketing ! Yes , my dear.. *aceceyh,dia keluar ayat insta dia*

Dalam bahasa Marketing nya , dipanggil "Public Relation" (PR).
Situasi nya , artis di interview oleh wartawan yang bertanya kan tentang soal peribadi.Artis itu merasakan ianya tidak perlu dikongsi tetapi kerana mahu menjaga nama nya sendiri , artis itu terpaksa menjawab soalan dari wartawan itu.

Semua cerita yang diatas ialah disebabkan oleh PR. Percayalah , dalam apa jua keadaan ,PR ini sebenarnya membantu kita. Kalau orang kata ini Hipokrit. Betul , memang persamaan nya seperti talam dua muka , tapi tak salah kalau itu membawa kepada sesuatu perkara yang positif. Nak jadi blogger femes amos pun kena pandai main PR. kan kan kan.

Ingat , belajar untuk lebih  mmenjaga hubungan sesama manusia which so call ''PR" bukan kerana hipokrit , ianya secara tidak sedar buat lebih ramai orang suka berurusan dengan kita. Kalau kita kata kita tidak pandai menalam dua tiga muka , jangan bohong ! Macam lah dulu tak pernah bohong mak ayah ponteng sekolah kan. Kbai.

Thursday, October 2, 2014

Instashop Kena Ramai Followers Ke?

Sejujurnya , ain baru mula berbisnes secara online dengan menjual preloved seperti baju, shawl dan lebih memfokus kepada pakaian orang orang kita biasa pakai. Idea itu datang lepas pergi kelas BMC (Business Model Canvas) tetapi waktu itu ain fokus pada 'upcoming bisnes' yang akan dan wajib ain buka insyallah bila tiba masanya. Di akhir kelas , cikgu (skema sikit panggil cikgu) yang mengajar itu  memgajar rahsia buat bisnes geli geli bermula dari rumah.

Lalu ain terfikir, sebelum ain nak fokus pada sesuatu yang besar,kenapa tak mencuba pada skala bisnes yang lebih kecil yang dapat mengurangkan kos perbelanjaan?
Langsung tidak ada niat di hati mahu ada butik baju ,koleksi pakaian sendiri yang di brand kan. Langsung tidak ! Sebab ain tahu, dunia fesyen ini setiap hari kena bersaing yang sangat sangat agresif. Apatah lagi newbie macam gua!. Tak cukup kuat memang hanyut di makan ombak. ceh ceh, ayat nak novel sangat.

Tapi, selepas berfikir dan membuat 'peta' perancangan , ain yakin.ALLAH hantarkan idea itu sebab Dia approve apa yang kita perlu buat untuk melangkah satu step ke hadapan. Iya ,bukan satu perkara yang mudah. Jujurnya lagi , ain memang tidak suka menjual produk. ain lebih suka kepada menjual servis. Sebabnya, dalam menjual servis ini kita bebas untuk sembang kencang. *hehehe* . Maksudnya , kalau produk ini kita perlu fokus kan ia berbanding pula dengan servis dimana kita boleh 'add value' dengan mudah dan cepat. Maaf kalau tidak memahami gaya bahasa seorang marketer.

Alhamdulilah , dah 2 minggu lebih juga ain sudah memulakan bisnes instashop ain. Oh! jujur nya
(pengakuan jujur yang ketiga) kenapa dekat blog kau jujur sangat ain? hahahaa. Ain memang tak mahu langsung membuat akaun Instagram . Sumpah ! Sebabnya ain suka bergambar dan suka melihat gambar gambar yang cantik . Jadi , bila kesukaan itu disalurkan pada medium seperti ini secara tidak langsung ia akan menjadi satu tabiat dan selepas itu ianya akan menjadi satu ketagihan. *Maafkan lagi tatabahasa seorang marketer yang cuba untuk sembang bohong semakin terserlah.

Tapi, cikgu instagram kita , iaitu housemate masa belajar dekat kedah (Syiera Firdaus) dia yang suruh buat akaun sebab dia dah dapat stabil bisnes online di instagram nya lolitafairytalecloset  . Makanya kita kalau nak berjaya , kita kena follow apa yang orang dah berjaya lakukan. hehehe.

Seminggu lepas kita membuat akaun , kita target 100 followers. Alhamdulilah , ianya menunjukkan feedback yang sangat baik. Memang terasa lagi bersemangat lah kan. Tambahan lagi , semalam ain berdoa agar mencapai 250 followers. Nah ! ALLAH hantar terus 250 + . Lagi semakin bersemangat.

Kata orang , dalam urusan bisnes ini sebenarnya perkara pertama jangan pentingkan sales dan untung. Kita wajib bercerita , memberi pengenalan dan penerangan kepada apa yang kita hendak bagi kepada pelanggan. Barulah pelanggan merasa selesa dan dia rasa seronok untuk berurusan. Hari demi hari , setiap hari ain akan buat sedikit research , pembacaan tentang bagaimana mahu letupkan bisnes di instagram. Kalau rasa macam tidak bersemangat , sit back .relax and i always tell myself 'always refer to the plan'. Bukan apa , kadang kadang emosi kita ini memang tidak stabil , mesti kita nak kan sesuatu itu kita tolak tepi erti sabar. Tapi dalam kes ini , i need to be sabar a lot.

Ada yang sudah bertanya ,"Ain , kau mahu bisnes kau ini sampai tahap mana?" . Jujur yang ke-4 , this is a platform untuk ain mahu ada branding sendiri. Iya,mohon cakap gila pada ain. Bukan sesuatu yang mudah tetapi bila kita yakin setiap langkah itu mendapat restu dari yang maha esa , kita tidak perlu rasa gentar walaupun sekeliling kita memandang kerdil usaha kita itu. *ayat motivasi kepada diri sendiri. Kalau kita dah buat sesuatu , kita mestikan mencapai pada satu tahap yang terbaik yang mampu kita banggakan. Padahal mula mula terasa mahu geli geli saja bisnes ini tetapi bila keyakinan itu dihantar oleh Pencipta , terima saja dan lakukan sehabis baik.

Oh ya! berdasarkan research yang ain buat , i wonder why some instashop private ehk? I know fenomena spam spam #visitmyig itu dah semakin membiak biak but if you private it,tak ke rasa ia menutup pintu rezeki yang sebenarnya banyak itu? Maaf, sedikit kata kata negatif , terasa macam diorang ini pelokek pun ada. Tidak mahu berkongsi konon takut pesaing meniru apa yang dia buat ,dan macam macam lah. Okay, tak mahu sembang banyak tentang ini.

Tajuknya! oh ,nampak tak gua tengah sembang kencang yang teramat sampai lama gila mukadimah itu.hahaha. Instahop memang kena ramai followers ke? jawapannya , pada ain lah , ramai atau sedikit sebenarnya hanya lah gambaran kasar mereka yang review instagram kita. Kalau ramai sampai beratus ribu tapi tidak berkualiti yang mana tidak kena pada target customer kita.Ianya nampak tidak kena ,Jadi adakah perlunya kita meramaikan sedangkan ia  tidak berkualiti? Tapi newbie macam instashop ain ni , pengaruh followers itu sangat sangat penting bagi mengaburi mata kasar mereka yang review.

Penutup , bantu ain. bantu ain..untuk dapatkan lebih ramai followers. sila rajin rajinkan tag @@@ kawan kawan yang punya kegilaan dan kesukaan mencari barang barang preloved ya!.*muahciked* Oh, ayat instagram memang kena nak suwit suwit lah sangat.hahaha.



Instagram
Boleh view dan follow *muahciked* ;)
Doa kan moga instashop ini mendapat sambutan dan mampu melangkah setapak demi setapak. Insyallah. 
XOXO *hahaha*