47/366 : DIARY OF THE DAY - 16 FEB 2016

Assalamualaikum dan hello kepada semua . Hari ini aku terus nak update Diary Of The Day aku awal awal . Sebab selalunya aku update malam kan . As malam ini aku ada hal so aku takut aku balik rumah dah penat terus tak ada mood nak menulis blog . Jujurnya , menulis blog ini kena ada mood jugakkan kalau tak aku sendiri pun tak dapat rasa best ke apa yang aku tulis ini . Hahaha . And again , laptop aku kurang sihat lagi sebab aku tak sempat nak pergi hantar . Makanya , tak dapatlah nak blogwalking pada hari ini . Soorrryyy blogger blogger yang lain . Jadi , untuk hari ini aku nak sembang pasal :


  • Aku bukan guna diet atkins
Ramai blogger yang komen dekat blog aku , ceh , ramai dia macam berjuta siot ! . Ada lah aku perasan setiap kali kalau aku post pasal berat dah berkurang , atau tentang pemakanan semua ingat aku buat atkins. The things is that you are so wrong ! Hahaha . Aku mengamalkan diet dengan memahami struktur piramid makanan . Contohnya , nasi duduk dekat piramid yang mana . Siapa cakap aku tak makan nasi ? No no no ! Aku makan nasi okay ! Hang gila apa , Malaysia ini dok ada banyak sawah padi hang dok buat teroq tak nak makan nasi pasaipa? The things is you have to know apa yang kau makan itu duduk dalam piramid mana . Nasi , mee , roti , oat itu ialah carb yang mana ianya memberi tenaga yang tinggi kepada kita . Kalau dah selamat masuk dalam perut , you have to burn it by doing the exercise . Pulun lah hang makan roti nak elak makan nasi is still the same bebeh .  Untuk fat loss kena banyak makan protein dan sayur sayuran serta buah buahan . Protein itu contohnya macam ayam , seafood , keju rendah lemak , susu rendah lemak , kekacang dan telur . Less carb that you eat will giving more result . So, bila masanya aku makan nasi ? Aku akan makan nasi bila aku bersenam yang high intense . High intense itu contohnya kau buat workout yang ade repition , set serta heart rate kau naik mendadak dadak sampai kau tercungap dan rasa nak termuntah . Hello zumba yang kau buat joget joget itu tak berapa intense sangat . Normally , trainer akan panggil itu sebagai active rest activity . So , nak kurus kena tahu apa sebenarnya yang perlu kita makan . Always explore the things macam merajinkan diri google , youtube macam mana cara nak masak makanan yang rendah kalori . Banyak weyh . Sila jangan pemalas . Makin pemalas , makin gemuk nanti !


  • Berat dah turun lagi 1.3 KG
Oh , yang ini aku rasa macam nak melompat dari johor bahru sampai ke singapore . Hahahah . Tadi aku timbang . Sebab last last week , berat aku banyak turun 0.4 , 0.6 KG je . Lepastu aku semak balik apa workout yang aku buat , apa makanan yang aku melantak . Sebenarnya , badan kita kalau dah biasa dengan exercise yang sama dia akan jadi susah nak turun dengan jumlah yang banyak . Sebab ianya dah terbiasa . We call it plaetue .(entah betul ke idok ejaan nya ) .Hahaha . Jadi , kita kena tukar  apa kebiasaan workout yang kita buat kepada yang lebih intense serta pemakanan kita pun kena tukar . Ala , diri kita sendiri pun cepat bosan apatah lagi badan manusia . Ingat ! Apa apa pun yang kita lakukan , we need to love our body , we need to love ourself . Selalu mintak maaf pada diri sendiri sebab jadi gemuk . Itu yang aku selalu cakap pada diri aku . Aku yang bersalah atas kegemukan ini . Bukan orang lain. Sebab diri sendiri yang suap masuk makanan dalam mulut. So , forgive yourself so that you will appreaciate more on what you are doing that .


Cukuplah untuk ini sahaja yang aku nak kongsi . Kalau ramai yang berminat nak tahu pasal weight loss journey ini , nanti aku share lagi ehk . Apa apa pun , kena ingat ada yang kata 70% ada yang kata 80% , dalam pembentukan badan kita ini dari PEMAKANAN ! .Hanya 20 % / 30% sahaja dari exercise. Tak guna hang dok pulun teroq dekat gym tapi makan tak jaga ! You will not get the result . 

Catat Ulasan

6 Ulasan

  1. Setuju! Pemakanan mesti jaga

    BalasPadam
  2. Setuju! Pemakanan mesti jaga

    BalasPadam
  3. agree. tapi tgk kerajinan dri sendiri jugaklah. hahaha diet asyik nak tangguh2 je. bila nak kurusnya. haha lol

    BalasPadam
  4. Selain senaman..mkn kna jaga barula da hasailnya kn

    BalasPadam
  5. makan kena jaga, cukupkan nutrisi dgn diet seimbang pastu exercise pun better consistent barulah output awesome..

    BalasPadam
  6. atkin tu apa? ahaha..

    ooo bgus2 teruskan bersenam...

    semoga berjaya..

    jemput join GA saya

    https://www.biskutsemperit.my/2016/02/giveaway-cash-rm30-feb-2016-by-ahbar.html

    Tarikh tutup 17/2/2016 11.59pm

    BalasPadam

Blog ini merupakan blog peribadi yang ain jadikan sebagai 'Diary of the day'.Sorry la kadang ain guna, “ain” kadang “aku”.Perasaan membaca ni kadang lagi sedap ber “aku”.Kes itu kita letak terus “akuainkausiapa”.Hahaha.