PEMINAT IKAN KELI

Aku pernah ditanya soalan ni sewaktu aku belajar di Uitm Kedah. “Weh hang biaq betoi makan ikan keli? Hang tau dak ikan keli ni asai dari mana?”. Aku gelak! Aku tahu aku asal orang bandar tercampak belajar di kampung tapi bila dekat kampung ni la, aku jadi jatuh cinta dengan macam-macam jenis makanan. Antaranya ialah ikan keli! Yezza! Aku start pandai makan ikan keli ni masa belajar dekat Kolej Matrikulasi Johor. Jauh ceruk dekat Tangkak sana tu.
ikan keli nasi dagang
Ni aku makan dengan nasi dagang

Itulah tempat pertama aku jatuh cinta pada ikan keli. Boleh dikatakan itulah lauk kegemaran aku waktu makan tengah hari. Perasaan jatuh cinta tuh lagi membuak-buak bila tercampak ke Merbok Kedah. Hahaha. Hoi, muka aku hari-hari kerja nak bedal ikan keli je. Aku rasa geng-geng yang selalu lepak makan dengan aku mesti dah tahu dah aku ni peminat ikan keli.

Masa dekat Merbok aku suka gila ikan keli makcik kedai makan D’Atap. Makcik ni meniaga dekat rumah. Biasanya aku akan amek nasi, ikan keli pastu cicah air asam dan minum “ayaq kenduri”. Hahaha. Murah je weh. Teringat betul zaman belajar dekat kawasan kampung ni.
nasi kerabu ikan keli
Ni lah lauk kegemaran aku kalau pergi pasar malam Bandar Baru Uda

Bila dah duduk semula dekat JB ni, hurm... Nama pun kawasan bandar kan, selalunya ikan keli yang di jual dekat kedai makan alahai cenonet nya! Nak beli pun fikir tekak kita ni mana cukup cenonet gitu. Hahaha. Tapi kalau aku pergi pasar malam dekat kawasan rumah ni, lauk kegemaran Nasi Kerabu lawan dengan ikan keli! Ada ke orang makan macam gitu? Hahaha. Lantaklah ikut tekak aku. Dah akuain kau siapa? Siapa kau nak halang tekak aku ! Hahaha. Chow.

Gais, rajin-rajin lah tanya dekat kawan korang “Awak Makan Ape” , pastu kasi tahu orang-orang kampung korang suruh like Facebook Awak Makan Ape dan follow instagram @awakmakanape . Jangan lupa tau!🍽

Catat Ulasan

8 Ulasan

  1. fuh merecik ikan keli yang gamabr first tu.. kecap2 air liur syaza di sini ")

    BalasPadam
  2. kalau kat sini cari 'iwak lele pecel'

    BalasPadam
  3. Uiii sedapnyaaaa oiii..
    Nanti bawak leee kita pi makan situu...

    BalasPadam
  4. aku la seorang yang tak minat ikan keli...mekasih!

    BalasPadam
  5. Ain, pecel lele kat Restoran Pak Ri datang dua ekor tau, puas mkn

    BalasPadam
  6. Oh ya, akk salu aje mkn nasi kerabu ngan ikan keli, tmpat fav, nasi kerabu kak yah, kg pasir

    BalasPadam

Blog ini merupakan blog peribadi yang ain jadikan sebagai 'Diary of the day'.Sorry la kadang ain guna, “ain” kadang “aku”.Perasaan membaca ni kadang lagi sedap ber “aku”.Kes itu kita letak terus “akuainkausiapa”.Hahaha.