DA DA DA DA WAHAI BUMI LASKAR PELANGI

pulau belitung
Danau Kaolin

DA DA DA DA WAHAI BUMI LASKAR PELANGI

Di Indonesia , bilang "Dadadada" yang membawa maksud "Bye bye bye.." Hahaha. Teringat masa di Museum Kata Andrea Hirata , semasa tour guide kami cakap "yuk kita da da da di kameranya" lalu Kak Sunah berkata "dada?" Hahaha. Sambil buat gaya tak boleh blah dia tu. Nampak je gegurl kak Sun tu, sekali dah keluar perangai giler dia tu, habis berdekah aku gelak. Oh, lupa Kak Sunah ialah roomate Belitung kuh! Hahaha. So, kami diminta check out awal. Aku dengan Kak Sun nak senang jalan, terus kemas bawak beg semua turun lepastu terus breakfast. Tak payah nak naik dua kali. Tapi ternaik dua kali juga. Kitorang naik dekat rooftop paling atas. Cantik sangat viewnya.

So kemanakah tempat pertama yang kami pergi? Kami ke Rumah Adat. Nah, disinilah dihimpunkan adat dan budaya masyarakat disitu, bagaimana pakaiannya , makanannya. Tak lama sangat berada disini kami terus ke Tanjung Pendam. Mula-mula kami group photo dulu beramai-ramai sebagai tanda kenangan berada disini. Nah, selepas itu kami pekena kopi kaw sedap seh dekat depan je Tanjung Pendam tu. Lepas dah menghilangkan dahaga kami pula dibawa ke Wan Bie untuk merasa Mie Belitung. Fuh, Mie Belitung ni di sajikan bersama dengan belinjau yang pahit tu. Tapi selepas diadun bersama dengan kuahnya, wow sedap. Tekak aku boleh menerimanya. Oh ya, kami juga dihidangkan bersama dengan Es Jeruk Ais. Peh, terbeliak terus mata. Hahahah.
pulau belitung
Kami di depan Rumah Adat

pulau belitung
Di depan Pantai Tanjung Pendam

pulau belitung
Ngopi duluan dong

pulau belitung
Kopi Coklat Susu Es

pulau belitung
Es Jeruk 

pulau belitung
Mie Belitung
Akhirnya, sebelum ke airport untuk berangkat pulang, kami singgah ke Danau Kaolin. Cantik sangat tempatnya. Kata orang, ini tempat yang memang wajib singgah la untuk bergambar tanda kenangan dah jejak ke Pulau Belitung. Dekat sini juga sempat berangan sekejap , sebenarnya tak ada lah berangan cuma berbisik di dalam hati "Tuhan ni dengar je angan-angan aku kan...aku pernah berangan nak berjalan-jalan vacation dengan geng katak iaitu Sis Lin dan Kak Sunah... Tiberrrr kauuu..Dia makbulkan...Syukur sangat..Kerna Dia dengar angan-angan aku...kena banyak berangan ler lepas ni...Berangan pasal crush lerr..best sket..kot jadi kenyataan kan..ye dak!" Hahaha.

Sampai la masanya untuk kami "Da da da Wahai Bumi Laskar Pelangi" . Aku rasa lah , aku mau kembali lagi ke sini kerna aku sudah jatuh cinta kan sama kamu! Udah ku bilang sebelumnya kan. Hahaha. Terima kasih yang tak terhingga kepada pihak MTN Getaways kerana menyediakan pakej yang sangat superb tiptop 👍🏼👍🏼👍🏼
pulau belitung
Otty sama Harry tour guide yang terbaik
pulau belitung
Tuu..belakang tuh lah pesawat nya..

pulau belitung
Muka sedih betul aku tuhh...hahaha.
Kepada yang terlepas cerita aku jatuh cinta di Bumi Laskar Pelangi ini, ayuh klik disini #awakcutimanaBelitung . Kepada yang nak menjejaki ke Pulau Belitung , jom check it out disini..
Website : https://www.mtngetaways.com/
Facebook: https://www.facebook.com/mtngetaways01/
Instagram: https://www.instagram.com/mtngetaways/

kalau mahu lihatin lagi fotornya , kamu orang langsung terus ke instagram gue di @farahainzfa dan @awakcutimana 

Catat Ulasan

3 Ulasan

  1. Dadada buka dada hahahaha..opsss

    Next, tak payah berangan, kalau Mummy kata siap, terus siap aje wokeiii hahahahahaha

    BalasPadam
  2. Jangan nak dada sangatttt! Hahaha. Alhamdulillah angan-angan jadi kenyataan.

    BalasPadam
  3. ya ampunn, best bangett !
    gua teringin dong !
    Nanti one day gua mahu jejak sana jugaklahh gitu~
    Kopi coklat es tu nampakk sangat syedap..i cannot la dgn coklate, gewam!

    BalasPadam

Blog ini merupakan blog peribadi yang ain jadikan sebagai 'Diary of the day'.Sorry la kadang ain guna, “ain” kadang “aku”.Perasaan membaca ni kadang lagi sedap ber “aku”.Kes itu kita letak terus “akuainkausiapa”.Hahaha.