BILA LAST KORANG CLEARKAN STORAGE PHONE?

No photo description available.

BILA LAST KORANG CLEARKAN STORAGE PHONE?

Boleh dikatakan setiap hari kita pasti akan mengambil gambar dan video. Biasa la nak update social media kan. Itu belum termasuk ambil gambar untuk ootd. Normally berapa take korang amek untuk satu ootd? Aku paling emo betul orang suka ambil sampai beratus beribu take. HAHAHA. Sebab jenuh nak pilih nanti. Oh ya, aku pulak kan berada dalam industri media. Hampir setiap hari aku akan mengambil gambar , buat video. Oh sebelum terlupa tu belum lagi termasuk conversation Whatsapp yang berlambak tu kan. Perh...

So, menjadi rutin harian aku untuk clearkan semua storage aku. Boleh dikatakan hampir setiap hari memang aku akan kosongkan. Aku rasa semak sangat kalau tak clearkan. Paling rasa annoying if keluar perkataan "your storage almost full" . Eeee, rasa macam banyak nya nak clearkan. Rasa serabut gila kan. Tapi , aku sekarang dah tak serabut macam dulu-dulu lagi lepas dapat tips dari Sis Lin dan Kak Sunah.

Aku pernah share tentang macam mana cara Sis Lin ajar aku.

Clearkan storage anda pada hari itu juga ! Yes , sebelum tidur boleh dikatakan aku memang akan clearkan storage aku. 
  • Conversation dan chat Whatsapp
Aku akan delete semua conversation chat pada hari itu. Tapi mana yang penting tu aku akan starred kan supaya tak hilang. Mampus kalau delete semua , habis kalau yang penting terus terlupa. Hehehe. Mostly aku akan archived kan so nanti bila buka Whatsapp kosong ler. So , kita tak akan mudah terlepas pandang conversation yang kita tak baca atau pun tak reply lagi pada hari itu. Oh , gais! kalau nak tahu aku ni jenis manusia yang tak suka fikir dan layan benda-benda remeh. So, kalau dalam conversation group tengah bincangkan benda-benda kecil aku prefer not to say anything. Bukan tu sahaja , kadang aku buat endah tak endah je. HAHAHA. Unless kalau group tu , group favourite aku la. I mean important people in my life! Cehwah speaking kau.

  • Transfer semua gambar di Dropbox / FB
Ini cara yang Sis Lin dan Kak Sunah ajar aku. Well , kita kadangnya memang tak ada masa nak cucuk cable masuk ke laptop dan transfer semuanya ke dalam laptop. Tapi pula kita kena selalu update social media. Kan dah pening, gambar semua dah masuk dalam laptop. So , caranya ialah transfer ke Dropbox ataupun di Facebook sendiri. Kalau dalam Facebook tu , set album tu only me. So, bila korang nak update social media , korang just terus refer je dekat tempat tu. Kan dah tak semak storage phone korang. Tak ada la pening kepala nak cari gambar dekat mana sebabnya dah tersusun.

  • Buat video kan berat , macam mana tu?
Yes, lately ni aku memang banyak buat video. Boleh dikatakan storage aku full sebab kapasiti video yang diambil. Kenapa video? Sebab aku sekarang banyak buat video untuk IGTV. Aku lebih banyak fokus dekat situ. So, normally aku akan terus crop , edit dan resize dekat Inshot atau pun Imovie. Lepastu aku terus transfer ke dalam laptop.

Selagi tak edit video , maksudnya selagi tu la kerja aku tak siap di publish lagi. Mesti tengok lagi stress kan?! . Ibarat macam masa kita belajar le. Kerja sekolah tak siap. Selagi tak siap , selagi tu hati kita rasa tak tenang. Lepastu makin bertambah lagi kerja sekolah untuk hari -hari berikutnya. Jadi , nak tak nak kita tetap akan siapkan kerja yang sebelumnya tu kan. SEBAB KALAU TAK SIAPKAN , SELAGI TU VIDEO DOK ADE DALAM STORAGE ...LEPASTU STORAGE PHONE DAH BERAT....MACAM MANA NAK SHOOT VIDEO UNTUK HARI-HARI SETERUSNYA?. Haa, macam tu je aku suka fikir. Itu la juga macam mana aku susun semua kerja aku.

>>Awak orang JOHOR? Jom follow @sayadijohor

Untuk pengetahuan , aku ni bukan lah sejenis manusia yang cerewet. Aku ni jenis manusia buat kerja asal boleh janji siap. Hahaha. Pada aku , mana yang mudah caranya kita pakai. Mana yang memeningkan kepala aku tolak. Buat apa nak complicated kalau boleh buat semuanya dengan mudah.

Aku dah praktikan dah cara macam gini. Lagi memudahkan kerja-kerja harian aku. So, kalau AWAK nak check tepon saya! Hahaha, saya awal-awal dah musnahkan bahan bukti. Hahaha.(Ain , kau tak sayang ke conversation sampai terus cepat delete gitu?...) Pada aku , memori kenangan tu biarlah dia ada dalam kepala otak , jangan simpan kenangan tu..lagi disimpan..lagi susah nak move on! Macam aku ler dulu, susah nak move on. Sekarang tidak lagi!.

Catat Ulasan

6 Ulasan

  1. Sy slalu juga clear chat kat group whatsapp haha kecuali yg betul2 penting.. Gambar & video sminggu sekali sy akan pindahkan kat laptop, cuma masalahnya laptop pula yg berlambak folder tak bersusun hahaha~ Btw nice sharing..

    BalasPadam
    Balasan
    1. hehehhee...yes...group whatsapp paling byk kena clearkan.hahaha... laptop kite pun masih tak bersusun gak ni.. nak kena set satu hari utk betul2 susunkan semuanya.

      Padam
  2. VIDEO LA YG PALING SUSAH NAK CLEAR .. EH TERHURUF BESO PLAK, HAHA

    BalasPadam
    Balasan
    1. HAHAHAHAHAHAHAHAAAAA.......KAK SERI NI KELAKO LAHH..

      Padam
  3. Hohohoh clear history terus! Buat apa nak simpan...esok hari esok..semalam biarkan berlalu hahahahaha

    BalasPadam
  4. Yeszaaa..suka transfer cepat2 ke laptop..skang guna ShareIt je..takde line tenet pun bole jalan..tapi kena ada sebelah2 la laptop dengan phone tu..

    Rimas kalo time nak update IG, muncul gambar2 lama yg belum delete..

    BalasPadam

Blog ini merupakan blog peribadi yang ain jadikan sebagai 'Diary of the day'.Sorry la kadang ain guna, “ain” kadang “aku”.Perasaan membaca ni kadang lagi sedap ber “aku”.Kes itu kita letak terus “akuainkausiapa”.Hahaha.