Marketing Game Air Asia



Menggunakan tagline , "Now Everyone Can Fly" membuktikan sememangnya Air Asia memberi rasa 'terbang' di udara itu kepada semua orang . Dulu , bila sembang tentang kapal terbang hanya orang ada ada saja yang layak ke atas. Orang orang kebanyakkan layak di laut dan darat.  Katanya nak naik burung besi ni mahal .

Tapi , perbezaan idealogi ini ditolak mentah mentah bila adanya Air Asia . Tak perlu disangkal lagi marketing nya sudah sangat kuat yang mampu buat semua orang naik ke udara. Dahulu nya , aku terbang  dengan Air Asia dari Johor Bahru ke Penang  sewaktu belajar di UiTM Kedah. Bila mana short semester yang rasa kerugian bila memandu , pilihan terbaik cepat sampai ialah dengan Air Asia. Perjalanannya sekitar 45 minit jika ditambah prosedur cecah lah juga ke 1 jam.


Tambahan lagi , aku baru sahaja pulang dari Kota Kinabalu-Johor Bahru mengambil masa lebih kurang 2 jam gitu. Iya , Air Asia pilihan aku. Kalau MAS kena transit KL. Itu membuktikan Air Asia  sudah menang! Menang marketing nya dari segi kecepatan masa .Hey ! Orang pilih untuk terbang sebab mahu cepat , bukan nya perlu transit dan tunggu.  Seterusnya , aku terkejut di Kota Kinabalu ada dua airport. Iya ,  ada dua tempat pendaratannya. Jika terbang dengan Air Asia akan terbang dan mendarat di KKIA 2 . Ala ala KLIA2 . Bukan itu saja , bukti marketing menang Air Asia lagi ialah KKIA2 ini khusus untuk semua penerbangan Air Asia. Patut aku rasa hairan , sewaktu pulang , aku melihat di skrin pintu mana yang aku harus pergi. Rupanya , dah masuk ke dalam baru tahu pintu mana kerana SEMUANYA penerbangan Air Asia. Hanya nampak 2 3 biji helikopter yang mendarat mahu ke pelantar dan sebagainya.




 Fuh! Jelas disini kemenangannya banyak berpihak di Air Asia. Di dalam kapal , masih sempat berurus niaga jualan makanan bahkan ada juga jualan cenderahati , buku , dan sebagainya. Ini juga merupakan marketing duit kocek buat Air Asia.  Jelas disini , permainan marketing Air Asia sangat cantik dan bijak! Orang terbang dengan kapal terbangnya , kalau mahu tidur boleh menginap di Tune Hotel , lepastu sudah ada Tune Insurance untuk tujuan keselamatan dan perlindungan tambah lagi berkait dengan komunikasi bila kewujudan Tune Talk. Nampak disitu kebijaksanaan Tony Fernandes dalam melakukan product expansion serta market expansion nya. Satu lagi , dulu waktu dia mula mula buat Air Asia , ramai orang kritik. Sekarang , ramai orang suka dan pilih terbang dengan produknya. Jelas disini , kalau kita nak buat sesuatu yang gila dari apa orang biasa fikir , kita teruskan buat gila itu kerana tak lama lepastu pasti akan ada orang yang menggilai apa kerja gila kita sudah buat.

Catat Ulasan

1 Ulasan

  1. saya setuju puan... airsia memey bijak hat marketing ni... meme terbaik planning diorg

    BalasPadam

Blog ini merupakan blog peribadi yang ain jadikan sebagai 'Diary of the day'.Sorry la kadang ain guna, “ain” kadang “aku”.Perasaan membaca ni kadang lagi sedap ber “aku”.Kes itu kita letak terus “akuainkausiapa”.Hahaha.