Tips Untuk Fokus Siapkan Kerja

tips siapkan kerja

Tips Untuk Fokus Siapkan Kerja


Banyak kerja yang tak setel bila kita tak fokus buat something.

Kerja bertangguh, bos marah, stress. Reason dia satu je – tak fokus.

Saya nak share 4 tips untuk fokus siapkan kerja yg semua boleh apply dalam urusan harian.


  • Tidur Awal Dan Bangun Awal

Adoi, hahahaha.

Saya ni dahlah jenis stay up.
Tapi sebenarnya, tidur awal dan bangun awal tu lebih baik untuk kekal fokus. 

Tak perlu pun bangun awal pukul 4 pagi. Kalau dapat bangun awal setengah jam sebelum subuh pun okay.

Bila kita bangun awal, kita ada extra time utk plan task hari tu. Bila ada planning tu nanti senanglah sikit nak buat kerja, sebab dah tahu nak kena buat apa.

Tujuan bangun awal ni sebab bagi kita tempoh bertenang dan relaks je haha. Takdelah tergopoh-gopoh nak rushing kan.

Bayangkan kalau asyik bangun lambat, dah kalut berebut nak bersiap, kena hadap jem dan kalau ada keluarga, nak urus keluarga pula.

So, bangun awal tu memberi kita peluanglah nak chill-chill sambil bersiap pagi tu. So, kalau nak bangun awal, kenalah tidur awal juga haha.

  • Increase mental focus

Dunia harini banyak sangat distraction kan.

Kejap nak check Twitter, baru tutup fon kejap ada notification orang reply story instagram pulak. Adoi. Hahaha.

So, apa nak buat untuk tingkatkan mental focus?
  1. remove distraction
  2. jangan multitasking
  3. be more present
  4. take a rest bila penat

  • Set priority

Lagi-lagi kalau korang jadi leader. Memang kena susun dan atur segala task tu mengikut prioriti dia. Kalau takde perancangan rapi, memang kucar-kacir team nnt.

Tak semua task tu penting dan nak kena siapkan dengan cepat kan.

Setkan prioriti mengikut keutamaan dan due date for each task.

Ada task yg important tapi due date dia lama lagi, ada task yg penting dan due date lagi 2 hari. Utamakan yang tu dulu. Okay?


  • Jangan Micromanage

Saya rasa micromanage ni antara keluhan para pekerja di Malaysia ni. Adoi.

Sebagai leader, memang kita patut ambil tahu sebarang update dan informasi berkaitan organisasi, tapi tak perlulah sampai ke semua benda termasuk yang kecil pun nak tahu.

Benda ni tak menguntungkan sesiapa pun.

Leader akan hilang fokus kalau terlalu micromanage, pekerja pula akan rasa tak bermotivasi nak bekerja di bawah pengurusan yang tak percaya dengan kemampuan diorang.

So, percayalah team korang, korang kan dah lantik yang terbaik!

tips siapkan kerja


Jadi, ada 4 tips nak fokus untuk seorang leader. 

Saya summarizekan di bawah ya; 
  1. Tidur awal dan bangun awal
  2. Increase mental fokus
  3. Set priority
  4. Jangan micromanage

Perkongsian ini dikongsi di ruangan twitter milik akaun Fezza Hussin

Catat Ulasan

5 Ulasan

  1. semoga mereka2 yang sedang menyiapkan sesuatu berjaya sudahi kerja masing2

    BalasPadam
  2. Bagus tips ni.. kena niat dulu apa nak buat, baru boleh fokus..

    BalasPadam
  3. Moga fokus tak lari dalam apa jua yang kita lakukan...
    Fokus paling susah bagi aku IALAH fokus nak kuruskan badan!!!! BAHHAHAHAHA~

    BalasPadam

Blog ini merupakan blog peribadi yang ain jadikan sebagai 'Diary of the day'.Sorry la kadang ain guna, “ain” kadang “aku”.Perasaan membaca ni kadang lagi sedap ber “aku”.Kes itu kita letak terus “akuainkausiapa”.Hahaha.