Selamat Ber Total Lockdown !

Assalamualaikum . walaupun kita terpaksa menghadapi sekali lagi total lockdown , tapi apakan daya . Ain faham perasaan orang yang kehilangan kerja , kena berjimat cermat . Setiap hari rasa resah gelisah . Lagi pula yang ada tanggungan memberi kelengkapan kepada anak -anak dan isteri . 

Bila total lockdown , kita akan banyak berada di rumah . Ain faham perasaan orang yang "kehilangan" pada ketika ini . *Gambar sekadar hiasan . Tidak sedikiti niat dihati nak menguris perasaan mereka yang tengah struggle dan survive . Ain pun berada pada situasi itu . Adakalanya , kita perlu hidarkan diri dari banyak scroll social media . Bimbang bila tertengok story orang , kita membanding bezakan pula rezeki Tuhan . 

Mungkin kita nampak ada yang seronok bershopping online , me "restock" barang . Boleh ler sedap . Berbangga dengan "panic buying". Gaji jalan tak ada potong itu ini . Fikir kan juga kepada yang gaji harian , kais pagi makan pagi kais petang makan petang . Fikirkan juga majikan yang dah buntu nak bayar gaji pekerja macam mana . Terpaksa bungkus tikar bisnes pada fasa PKP ni . Allahuakbar! 

Ain doakan semoga hati yang sedang sedih , berduka diberikan kekuatan untuk menghadapi hari hari akan datang . Mungkin dengan mengungkap kan kata "dont give up" itu memang mudah , yang sakit tetap hati yang merasai . Kalau kita pada saat ini sedang diuji dengan jatuh menyembah ke tanah , insyallah pasti suatu hari Tuhan akan mengangkat kembali maruah diri kita . 

Selamat bertotal lockdown . Jaga kesihatan .Jaga emosi . Jaga apa yang kita lihat hari ini . Kalau kita rasa menyampah dengan perkara itu , jangan baca. Jangan respon . Ada baik kita penuhkan aktiviti kita di rumah dengan mengemas rumah , mengecat rumah , hiaskan rumah , bersihkan rumah , buang barang-barang yang lama dan tak pakai . Jadikan rumahku syurgaku !

*Ain rasa bila menulis di blog satu terapi pada ketika ini . Lebih selesa berkarya disini dari di social media yang lain . Kalian punya macam mana ?. 

4 comments:

Blog ini merupakan blog peribadi yang ain jadikan sebagai 'Diary of the day'.Sorry la kadang ain guna, “ain” kadang “aku”.Perasaan membaca ni kadang lagi sedap ber “aku”.Kes itu kita letak terus “akuainkausiapa”.Hahaha.