LARIAN 5 KM DI WAKTU PAGI

I'm not so morning person pada tahun- tahun sebelumnya. Selalu jadi burung hantu, tidur lewat malam. Pukul 3 ke 4 pagi tu memang mainan waktu dahulu. Waktu tu I would say , I dalam fasa tak bagus. I rasa bila spent waktu malam dengan banyak , ianya beri satu kepuasan.

Pada I kan , waktu malam tu waktu yang panjang. Iya , walaupun sama je sebenarnya , tapi kita akan rasa lagi lama dari waktu pagi. Jadi, disebabkan I selalu jadi burung hantu , tiba waktu pagi je kepala selalu rasa sakit . Bila waktu pagi je badan I rasa lemau dan lesu. 

End up , hari -hari I jadi tak berkualiti. Dan , morning walk la merubah segalanya. Morning walk change my bad habit. Morning walk juga buat otak I jadi super fresh dan I can think a lot early in the morning as compare tu sebelum ni yang acah - acah banyak spent masa waktu malam tu . Kononnya masa panjang la kan.

I start dengan morning walk. Jadi kan sebagai rutin. Dulu masa banyak kelas online , anak jiran yang selalu teman ataupun waktu cuti sekolah. Tapi, sekarang ... I sendiri je seorang diri berlari . 

I tak terus start dengan 5 KM . I start dengan 2 KM , hari demi hari ... semakin naik kepada 2.5 KM , lepastu 3 KM ..4 KM dan semakin hari.. I rasa 5 KM is my finish line. 

Walaupun masa I tak la power berbanding dengan orang yang dah biasa berlari , tapi I cuba juga. Penat ? Mana ada exercise yang tak penat. Kepuasan yang I dapat rasa bila exercise is peluh yang keluar . Memang banyak. Busuk pun ada juga ! hahahaha. And. after that , I feel so happy ! 

Walaupun terasa penat , namun I lagi suka perasaan selepas itu which is rasa happy. Untuk kalian yang nak start exercise, I wish you all the best. Exercise bukan sebab nak kurus je , tapi to stay fit , tak cepat mengah dan dapat elakkan dari sebarang penyakit.

"Sayangi lah tubuh badan kita.. kerana ianya adalah anugerah Allah yang sangat bernilai.. Buktikan pada diri sendiri .. yang kita sangat menyayangi diri sendiri... dengan sentiasa menjaganya "


xoxo ,
Ain 💕

Catat Ulasan

0 Ulasan