A LETTER TO MYSELF

 

a letter to myself sheisfarahain


Assalamualaikum and dear to myself NUR FARAHAIN , 


8 February is the day! Terlahirnya diri ini kedunia. Terima kasih buat arwah ibuku Nor Fatimah kerana telah berpenat lelah melahirkan satu-satunya anak perempuan dia ni. Terima kasih buat ayah Zainal Abiddin kerana menjadi ketua keluarga kepada kami. Buat diri ini , yang langsungnya menjadi the only princess dalam keluarga ini. Menjadi anak kedua terus mendidik diri ini untuk selalu kuat dan being independent.


Terlalu penat kadangnya menjadi seorang yang independent sejak dari kecil. Sejak dari kecil dah terbiasa buat semua sendiri sehingga terbentuk hati yang sangat kental. Sehingga menjadi seorang manusia yang bisa memujuk dirinya sendiri ketika bermacam ragam yang berlaku.."Tak apa la, Ain kan kuat!". Sehingga la pada usia 32 tahun ini , Ain belajar untuk tidak terlihat kuat. Ain belajar untuk tidak begitu keras dan kasar pada diri sendiri. Jangan kita selalu berkata "Ah, lembik la kau ni , sikit-sikit nak nangis.." , "Kenapa aku ni lemah sangat ? takkan tu pun tak boleh?".Jangan berkeras pada diri sendiri. It will hurt yourself! It will kill your heart.


Sehingga pada usia 32 tahun , ain belajar untuk menyayangi diri sendiri.Ternyata begitu susah dan sangat sukar. Selama ni, I used to be a caring person who cares other people until I realize, when i'm not okay,,nobody notice that and ask me "AIN ARE YOU OKAY?". Sebegitu sekali yer impak jika kita terlalu mempamerkan rasa "terlihat kuat" ini kepada manusia. Untuk lebih mencintai dan menyayanyi diri ini , ain cuba untuk mengaku lemah , tak kisah lah orang nak cakap apa. As long as I really love myself so much.


Speaking of loving myself , I try to differentiate yang mana untuk diri I sendiri yang mana I buat to please other people. Yes, selama ni diri ini banyak sangat melakukan untuk orang lain. Cukup-cukuplah pada usia 32 tahun ni. I dont want to be people pleasure anymore. When I don't want to do that , I simply akan cakap No. Not because I selfish , but I really love myself at this moment. I sedih sorang-sorang sebelum tidur , I je yang hadap semua tu. I je yang kena pujuk diri I sendiri. That why, being 32 years old this year give a lesson to love yourself more and more. Sebanyak-banyaknya la Ain mencintai dan menyayangi diri ini.


Yes, Ain tak pernah tulis surat untuk diri sendiri sempena hari jadi. Yeay , I did that. Alhamdulilah , I feel so bless dan rasa lega. Benarlah , menyatakan rasa hati melalui patah kata itu tersangatlah indah. Terima kasih buat arwah ibu kerana jiwanya yang sangat penuh dengan puitis patah kata mengalir dalam tubuh badan ini. Siapa sangka Ain boleh menulis dan setiap patah perkataan ini menjadi saksi bukti Princess Ibu ini mampu merealisasikan bakat dan minat dari arwah ibu. Insyallah , dulu ibu nak jadi seorang penulis novel. Akan Ain realisasikan impian ibu itu. Itu lah satu-satunya bakat ibu yang tanpa disedari terturun kepada anak perempuannya. Dulu , sewaktu keberadaaannya di dunia , ibu tidak pernah langsung mengajar diri ini untuk menulis dengan jiwa. Tidak Pernah.. Hebat kan kuasa Allah , I learn it from myself. Bermula dengan ada diari sendiri , tulis dan tulis apa yang berlaku setiap hari , segala perasaan diluahkan di dalam diari sehingga la berubah ke dunia internet. Memiliki blog ini menjadikan satu tempat bukti perkumpulan itulah hasil coretan satu-satunya anak perempuan dia ni.


Siapa yang tidak sedih , arwah ibu tidak sempat melihat hasil coretan ku ini. Ibu tidak sempat melihat setiap langkah-langkah kejayaan yang dicipta oleh anaknya sepanjang memiliki sebuah blog. Namun, tidak pernah sekali Ain merasa dunia ini tidak adil. Ain malah rasa bakat menulis ini lah sebagai satu bekalan paling berharga dari seorang ibu yang melahirkan kepada anaknya ini. Fuh , sewaktu menaip setiap patah kata ini pun mampu mengalirkan air mata. Merenungkan kembali kehidupan seorang yang bernama Nur Farahain selepas ketiadaan ibu di dunia ini sangatlah sukar. Perasaan sedih selalu menjadi kawan terbaik setiap hari.


Namun , masih terngiang-ngiang patah kata ibu yang mengatakan sebegini "Princess ibu ni kan kuat".Di akhir hujung nyawanya , dia sempat berpesan kepadaku "ibu tak pernah give up dan tak akan pernah give up". Cukup jelas mesej nya buat bekalan selepas ketiadaannya di dunia ini. Setiap kali Ain merasa perasaan nak give up , kata-kata ini yang Ain pegang. Itu sahaja la ayat yang menjadi kekuatan takkala diri ini sedang lemah. Padahal , untuk sambutan hari jadi pada kali ini Ain tak nak nangis. Ternyata tewas juga pada ketika menulis surat kepada diri sendiri. 


Iya , walaupun surat untuk diri sendiri dibaca untuk diri sendiri , namun Ain abadikan secara public di blog ini. Disebalik Ain menyampaikan rasa dan perasaan kepada diri sendiri , mungkin ada seseorang yang membaca dapat menulis pula surat kepada diri nya. Buat kalian yang telah membaca dan mengenali diri ini secara peribadai , terima kasih keran sudi hadir dalam kehidupan seorang yang bernama Nur Farahain ini. Sesungguhnya , kalian sangat bermakna dalam diri ini dan maaf andai sepanjang perkenalan kita , Ain tersilap dan terguris perasaan..Maaf seikhlas dan serendah hati ini pinta.


Janji ku kepada diri ini untuk tidak berhenti menulis, kerana dengan menulis..akan menghidupkan rasa-rasa dan jiwa-jiwa setiap hari pada kehidupan Ain. Semoga Ain terus melangkah dan melangkah lebih jauh seperti tingginya impianmu.Terima kasih , kerana telah menjaga amanah yang Allah berikan ke dunia ini..iaitu diri sendiri.


The best part of my life right now is to be myself! And I'm so really proud of it. Thank you my dear self ! May your dream come true~~


Sincerely ,

Yourself. Ain.💓

Catat Ulasan

3 Ulasan

  1. Happy birthday, Ain. Walaupun kuat kadang2 kita tetap insan yang lemah. Mengalahlah pada diri, jangan dipaksa untuk kuat jika hati kita sebaliknya. Semoga ia dengan sendirinya menjadi kekuatan untuk kita menempuh hari2 mendatang.

    BalasPadam
  2. Happy birthday Ain.. jom pergi makan kek ...

    BalasPadam
  3. Happy Birthday! Semoga Allah memberkati setiap langkahmu..Memberimu Kekuatan dalam kehidupan.. Tabah dengan cara kita sendiri.. Bila perlu, menangis jugak yang kena dibuat untuk kelegaan~ Kumpul balik semangat untuk jalani sisa kehidupan yang Masih ada...

    BalasPadam

Blog ini merupakan blog peribadi yang ain jadikan sebagai 'Diary of the day'.Sorry la kadang ain guna, “ain” kadang “aku”.Perasaan membaca ni kadang lagi sedap ber “aku”.Kes itu kita letak terus “akuainkausiapa”.Hahaha.