PENGHIJRAHAN



Penghijrahan 

Assalamualaikum. Lamanya ain tidak menulis di blog akuainkausiapa ini. Entah. Jangan ditanya mana menghilang. Ada je. Banyak update di Instagram mungkin. Untuk entry kali ini , cuma mahu berkongsi kisah kehidupan.

Dulu , Ain takut untuk berhijrah. Rasa macam boleh ke aku hadap semua ni nanti ?. Banyak sangat ketakutan sehingga tidak yakin kepada diri sendiri. Namun , 2023 pada tahun ini mengubah semua persepsi yang ada dikepala otak.

Terus lah kepala ini teringat pada tahun 2010 . Waktu itu aku berhijrah ke Sungai Petani kerana belajar di UITM. Waktu tu seorang manusia pun disana aku tak kenal. Kalau diingat kembali , rasanya tahun itu lagi menakutkan jika dibanding kan pada tahun sekarang.

Sejujurnya , belum ada lagi kata putus untuk berhijrah tapi rezeki seakan-akan memberi jawapan yang "Ain..this is the right time for you...untuk berhijrah". It's not easy untuk aku pujuk diri aku sendiri . Sehingga la di hati ini terdetik "aku ada apa je dekat JB tu ?" . Dah tak ada apa -apa untuk aku perjuangkan. Cuma hanya ada kubur arwah ibu disana . 

Aku terfikir , ini yang ibu mahukan . Ibu tahu anak perempuan nya sangat kuat . Sangat berani untuk terus kehadapan . Semangat ibu yang aku pegang selama ini. Siapa cakap aku tak sayang kisah suka duka , kenangan serta memori terindah di Johor Bahru ? Tempat aku dibesarkan tempat aku dilahirkan. 

Tapi , kali ini.. hati ini seakan-akan memberi kata putus yang terbaik. Jawapan dari Allah buat diri ini. Mungkin dengan berhijrah , rezeki aku semakin luas. Mungkin dengan berhijrah aku berjumpa jodoh. Mungkin dengan berhijrah aku belajar lebih banyak tentang kehidupan. Walaupun is not confirmed yet , tapi tanda-tanda tu seakan-akan memberi petunjuk.

Insyallah . Sekarang ini lebih banyak menyerahkan semuanya kepada Allah. Dulu-dulu semua nak di plan kan nya . Lama-lama rasa sakit kepala dan pelbagai ketakutan yang datang. 

Hijrah itu perjuangan. Perjuangan diri kita untuk berani menerima inilah kenyataan hidup yang sebenar. 

xoxo ,
Ain ❤️

Catat Ulasan

2 Ulasan

  1. Berhijrah, luaskan pengalaman ke tempat lain..Moga lebih banyak Rezeki Dan kebaikan selepas berhijrah..InshaAllah..

    Do your best! This is your own life, you decide you life 🩷

    BalasPadam

Blog ini merupakan blog peribadi yang ain jadikan sebagai 'Diary of the day'.Sorry la kadang ain guna, “ain” kadang “aku”.Perasaan membaca ni kadang lagi sedap ber “aku”.Kes itu kita letak terus “akuainkausiapa”.Hahaha.