5 CARA MUDAH PACKING BAJU DALAM LUGGAGE UNTUK TRAVEL

5 CARA MUDAH PACKING BAJU DALAM LUGGAGE UNTUK TRAVEL


Assalamualaikum. Terasa nak buat entri cara mudah packing baju dalam luggage untuk travel. Untuk pengetahuan , dah masuk hampir 3 bulan Ain back to back dari Johor Bahru ke Kuala Lumpur. Kadang-kadang seminggu malah kadang-kadang boleh jejak sampai ke dua minggu. 


Jadi , bab-bab packing baju ni dah macam terbiasa. Jujurnya , mula-mula memang ada penyakit macam semua nya nak di bawa tapi sekarang Ain dah pandai pilih baju mana yang perlu dibawa dan tak perlu dibawa.

5 CARA MUDAH PACKING BAJU DALAM LUGGAGE UNTUK TRAVEL sheisfarahain



Berikut 5 cara mudah packing baju dalam luggage untuk travel.


1- Tahu cuaca di tempat yang ingin pergi.

Kena alert juga masa kita nak pergi ke tempat tu tengah musim apa. Kalau di Malaysia ni panas memang panas betul kalau hujan lebat memang betul-betul sejuk. Jadi kena tahu juga cuaca yang sesuai dengan pakaian supaya tak la asyik berpeluh dan kita yang nak memakainya rasa selesa.


2- Berapa hari nak travel

Jumlah pakaian kita kena sesuai juga dengan berapa hari kita nak travel. Kebiasaannya kalau travel ni kita jarang la asyik nak tukar baju , jadi kena pandai kira berapa helai nak dibawa.


3. Longgokkan semua baju yang hendak dibawa

Iya, ini lah cara Ain. Ain akan kumpulkan dan longgokkan setempat tengok dulu baju ni sesuai ke tidak nak dibawa. Siap kira yer jumlah seluar , baju , tudung ,pakaian dalam. Jadi nya Ain boleh agak muat ke tidak nak di lipat masuk ke dalam luggage tu.


4.Lipat dan susun mengikut hari

Kalau keluar travel pastinya dah ada jadual itinary kan. Masa Ain lipat tu , paling atas sekali ialah hari paling awal dan hari paling last baju ain akan letak paling bawah. Kalau macam tak boleh nak agak jadual kan, Ain akan susun ikut kategori . Seluar semua satu bahagian , baju satu bahagian.


5. Mix and match ootd concept

Paling Ain suka guna konsep ni iaitu mix and match. Takkan la kalau nak pergi 5 hari , tudung pun nak kena 5 helai. Pengsan la gitu. Unless kalau you memang content creator ke arah fashion yang memang fokus travel untuk menunjukkan ootd , iya memang tak terkejut berjalan banyak luggage dengan baju je. Hahaha. Tapi kalau macam ain ni, tak la. Ain suka mix and match. 


Masa longgokkan baju tu kita dah boleh nampak baju tu sesuai ke tidak dengan tudung dan seluar. Kalau tak sesuai baru Ain cari yang lain dan cuba sesuai kan juga.


Paling penting ialah spare dua ke tiga helai tshirt atau baju yang paling korang selesa dan baju tu la yang perlu dilipat dan letak paling atas sekali. Sebabnya , bila kita dah sampai kan mesti badan rasa penat , dan akan mencari baju yang paling selesa. Kalau korang selesa baju kelawar ,haa masukkan jelah. 


Gitu la cara ain packing baju. Ain jenis pentingkan konsep "baju yang dibawa ni aku pakai ke tak ? Selesa ke tak?".


Xoxo ,
Ain

Catat Ulasan

0 Ulasan