3 Perangai Berbeza Di Sosial Network

Tiga social network yang mahu diceritakan iaitu mengenai tingkah laku di :

Facebook , Twitter dan Instagram.

Iya , harus diakui. perangai ain dalam tiga social network ini punya perbezaan. Please don't hate me and please don't judge me as being hypocrite towards social network. Meh, makcik nak cerita.ahaks!




Satu , tentang Facebook.

 Dulu , my Facebook is just a Facebook who i did not know at all what can i get by scrolling that.*macam teruk sangat english kau makcik* .Yelah , Facebook lah yang paling banyak kontroversi rasanya dari start aktif masa matrik until my degree life. Itu dulu. Let the past be the past and it still the past.Kau ubah macam mana sekali pun ia tetap di eja 'past' dan bukannya 'present' or 'future'.

My Facebook now is totally different. Dah kenapa nak kena speaking sangat?.Iya , sangat berbeza.Since i realized that i have to let it go all past things and move on. Jujurnya, proses transformasi itu rasanya masa aku sedar yang "nur farahain , please change yourself to a better person..enough being an ego , panas baran , bajet semua kau yang betul and banyak lah negative part of mylife". Rasanya few month sebelum ibu pergi. Niat itu tetiba datang dalam diri mungkin sebab hambanya ini terpilih untuk menerima hidayah dari nya. Keinsafan itu timbul bila ada banyak perkara yang berlaku serentak dalam hidup dimana aku rasa aku perlu ubah untuk jadi lebih baik. Susah? Benda baru banyak banyak kali cakap susah memang jadi susah la. Cuma benda baru itu cakap senang.Ianya akan menjadi senang setenang air sungai yang mengalir*aceceyh ayat novel keluar*

Sekarang , Facebook saya ramai yang dari kalangan mereka orang orang hebat dan mereka berbisnes.Kawan kawan lama yang selalu posting status yang merepek , dengan ringan jari ain menekan unfollow tapi masih tidak kejam menekan unfriend.*oh, i still remember pernah block and remove orang.That old of me.I'm new now. Please don't scared at me.*Benci ada perasaan berlagak speaking ini. Okay , Facebook kita sekarang banyak tentang pengalaman , tips, rutin harian  atau posting yang sangat positif oleh mereka yang dari kalangan orang berbisnes. Bila kita dekatkan diri kita walaupun hanya melalui Social Network , aura positif itu sangat terasa kuat. Tak percaya? Buat dulu. Tapis dulu kengkawan yang selalu menyemak di news feed kita. klik je "i dont want to see  this" or unfollow. Settle! Kejam? No! Setiap hari kita akan check Facebook, then hari hari kalau asyik baca dan lihat sesuatu yang merepek , benda tu akan immune dalam jiwa kau. Kalau nak jiwa kau bersih , pembersihan news feed itu perlu.

Penutup kepada cerita Facebook yang pertama ialah kengkawan pesbuk saya kebanyakkannya mereka yang berbisnes.Makanya ,ayat saya agak skema dan agak berprotokol. Yelah , kita dikelilingi mereka yang jauh lebih matang dan punya pengalaman yang banyak , takkan lah kita nak tunjuk perangai kurang matang kita? Faham. Sekian. Pesan lagi , please dont hate me at all. Kita berada pada satu tempat yang culture nya sebegitu rupa A , lalu kita perlu menjadi sebegitu A bukan macam Z. Lagipun , tak salah kan berubah to be a positive people and i do love what i did that.




Dua , Twitter.

Rasanya mula aktif bertweet since 2012. Rasanya lah. Okay , di Twitter ini lebih kepada menjadi diri sendiri. Luahan perasaan banyak juga. Selalunya , di Twitter la tempat berlakunya interaksi dengan kawan kawan yang sebaya seuniversiti sematrik sesekolah sesetadika dan se semua lah. Tapi bila mana proses transformasi *rasa nak nyanyi lagu UTC..pusat trasnformasi bandar pulak bila menyebut perkataan transfromasi ini.hahahaha. Tapi bila mana proses perubahan itu berlaku , ain lebih banyak retweet , favorite something yang rasa nya boleh di kongsi untuk pembacaan followers. I don't like being 'klise'. Klise disini bermaksud bila sesuatu 'trending' berlaku , maka akan ramai yang retweet memenuhi timeline which honestly i don't like it. Maaf, bukan tidak bersikap open minded cuma, entah.Kurang gemar membaca benda yang diri sendiri dah tahu dan ianya membuang masa membaca benda yang sama.Hanya ayat dan tatabahasa nya berubah.Main point nya tetap sama.Boring!

Twitter selalunya di lihat waktu malam. Hahaha. Tapi pagi pagi pun selalu juga scroll timeline.Main point cerita kedua Twitter ini ialah untuk mendapat cerita yang ringkas , dan tahu tentang trending , scroll lah Twitter. Dah faham malas nak scroll. Ianya memang seronok bila kita dapat menjadi diri sendiri , tapi diri sendiri pun perangai entah apa apa,kau rasa orang nak ke kawan tahap bff dengan engkau? Sebab itu Prof Muhaya selalu ingat kan kita untuk sentiasa audit diri kita. Jangan rasa diri kita serba bagus hingga bila dikritik , kita tidak boleh terima langsung.

Penutp cerita kedua, Twitter ini best sebab bila tersengaja tweet kepada artis artis yang ain minat.Lepastu bila retis tu retweet , memang akan print screen , belagak dengan kawan kawan yang lain.Mengada sangat ayat*.


Instagram

Ketiga , Instagram.

Dekat entri ini ; #muahciked ada cerita kenapa akaun ini diwujudkan. Di sini , lain sangat tingkah lakunya. Disini kena banyak bermain emoji. *muahciked* *senyum comel banyak kali*. Yelah , this is my instashop. Kalau tak layan customer politely , serupa membuat taik di halaman rumah sendiri la kan. Di Social Network yang ketiga ini , kita kena pandai menggunakan ayat kesopanan dan kewanitaan seperti "Hye dear .. Hai! sis.. Uolls , Iolls..XOXO.. Thanks dear.." How sweet I am. Rasa geli geli pun ada. Tapi , sama macam situasi di Facebook , kita berada di situasi B,maka tingkah laku harus culturenya seperti B.Lagi sekali mahu ditekankan , I 'am not so being hypocrite. I know how to deal with it.

Penutup cerita ketiga , dengan hanya gambar mampu buat orang suka kepada kita. Iya hanya sekeping gambar yang di edit 360 nya sehingga ramai orang sanggup filter itu ini , adjust sana sini untuk dapatkan sekeping gambar,bila dilihat manusia ianya sempurna. Adakah itu hipokrit? *Krik krik krik*. Semua ini dilakukan kerana untuk mendapat perhatian dari sang pelihat. Jadi , adakah salah untuk jadi suwit suwit di Instagram semata mata untuk melayan pelanggan atau target customer secara berhemah?.


Tamat tiga cerita Social Network ;;

Semua cerita yang di kongsi ini ada sebab kenapa ya. Ingat membazir masa menaip je ke. Kesemua cerita ini berkait rapat dengan Marketing ! Yes , my dear.. *aceceyh,dia keluar ayat insta dia*

Dalam bahasa Marketing nya , dipanggil "Public Relation" (PR).
Situasi nya , artis di interview oleh wartawan yang bertanya kan tentang soal peribadi.Artis itu merasakan ianya tidak perlu dikongsi tetapi kerana mahu menjaga nama nya sendiri , artis itu terpaksa menjawab soalan dari wartawan itu.

Semua cerita yang diatas ialah disebabkan oleh PR. Percayalah , dalam apa jua keadaan ,PR ini sebenarnya membantu kita. Kalau orang kata ini Hipokrit. Betul , memang persamaan nya seperti talam dua muka , tapi tak salah kalau itu membawa kepada sesuatu perkara yang positif. Nak jadi blogger femes amos pun kena pandai main PR. kan kan kan.

Ingat , belajar untuk lebih  mmenjaga hubungan sesama manusia which so call ''PR" bukan kerana hipokrit , ianya secara tidak sedar buat lebih ramai orang suka berurusan dengan kita. Kalau kita kata kita tidak pandai menalam dua tiga muka , jangan bohong ! Macam lah dulu tak pernah bohong mak ayah ponteng sekolah kan. Kbai.

Instashop Kena Ramai Followers Ke?

Sejujurnya , ain baru mula berbisnes secara online dengan menjual preloved seperti baju, shawl dan lebih memfokus kepada pakaian orang orang kita biasa pakai. Idea itu datang lepas pergi kelas BMC (Business Model Canvas) tetapi waktu itu ain fokus pada 'upcoming bisnes' yang akan dan wajib ain buka insyallah bila tiba masanya. Di akhir kelas , cikgu (skema sikit panggil cikgu) yang mengajar itu  memgajar rahsia buat bisnes geli geli bermula dari rumah.

Lalu ain terfikir, sebelum ain nak fokus pada sesuatu yang besar,kenapa tak mencuba pada skala bisnes yang lebih kecil yang dapat mengurangkan kos perbelanjaan?
Langsung tidak ada niat di hati mahu ada butik baju ,koleksi pakaian sendiri yang di brand kan. Langsung tidak ! Sebab ain tahu, dunia fesyen ini setiap hari kena bersaing yang sangat sangat agresif. Apatah lagi newbie macam gua!. Tak cukup kuat memang hanyut di makan ombak. ceh ceh, ayat nak novel sangat.

Tapi, selepas berfikir dan membuat 'peta' perancangan , ain yakin.ALLAH hantarkan idea itu sebab Dia approve apa yang kita perlu buat untuk melangkah satu step ke hadapan. Iya ,bukan satu perkara yang mudah. Jujurnya lagi , ain memang tidak suka menjual produk. ain lebih suka kepada menjual servis. Sebabnya, dalam menjual servis ini kita bebas untuk sembang kencang. *hehehe* . Maksudnya , kalau produk ini kita perlu fokus kan ia berbanding pula dengan servis dimana kita boleh 'add value' dengan mudah dan cepat. Maaf kalau tidak memahami gaya bahasa seorang marketer.

Alhamdulilah , dah 2 minggu lebih juga ain sudah memulakan bisnes instashop ain. Oh! jujur nya
(pengakuan jujur yang ketiga) kenapa dekat blog kau jujur sangat ain? hahahaa. Ain memang tak mahu langsung membuat akaun Instagram . Sumpah ! Sebabnya ain suka bergambar dan suka melihat gambar gambar yang cantik . Jadi , bila kesukaan itu disalurkan pada medium seperti ini secara tidak langsung ia akan menjadi satu tabiat dan selepas itu ianya akan menjadi satu ketagihan. *Maafkan lagi tatabahasa seorang marketer yang cuba untuk sembang bohong semakin terserlah.

Tapi, cikgu instagram kita , iaitu housemate masa belajar dekat kedah (Syiera Firdaus) dia yang suruh buat akaun sebab dia dah dapat stabil bisnes online di instagram nya lolitafairytalecloset  . Makanya kita kalau nak berjaya , kita kena follow apa yang orang dah berjaya lakukan. hehehe.

Seminggu lepas kita membuat akaun , kita target 100 followers. Alhamdulilah , ianya menunjukkan feedback yang sangat baik. Memang terasa lagi bersemangat lah kan. Tambahan lagi , semalam ain berdoa agar mencapai 250 followers. Nah ! ALLAH hantar terus 250 + . Lagi semakin bersemangat.

Kata orang , dalam urusan bisnes ini sebenarnya perkara pertama jangan pentingkan sales dan untung. Kita wajib bercerita , memberi pengenalan dan penerangan kepada apa yang kita hendak bagi kepada pelanggan. Barulah pelanggan merasa selesa dan dia rasa seronok untuk berurusan. Hari demi hari , setiap hari ain akan buat sedikit research , pembacaan tentang bagaimana mahu letupkan bisnes di instagram. Kalau rasa macam tidak bersemangat , sit back .relax and i always tell myself 'always refer to the plan'. Bukan apa , kadang kadang emosi kita ini memang tidak stabil , mesti kita nak kan sesuatu itu kita tolak tepi erti sabar. Tapi dalam kes ini , i need to be sabar a lot.

Ada yang sudah bertanya ,"Ain , kau mahu bisnes kau ini sampai tahap mana?" . Jujur yang ke-4 , this is a platform untuk ain mahu ada branding sendiri. Iya,mohon cakap gila pada ain. Bukan sesuatu yang mudah tetapi bila kita yakin setiap langkah itu mendapat restu dari yang maha esa , kita tidak perlu rasa gentar walaupun sekeliling kita memandang kerdil usaha kita itu. *ayat motivasi kepada diri sendiri. Kalau kita dah buat sesuatu , kita mestikan mencapai pada satu tahap yang terbaik yang mampu kita banggakan. Padahal mula mula terasa mahu geli geli saja bisnes ini tetapi bila keyakinan itu dihantar oleh Pencipta , terima saja dan lakukan sehabis baik.

Oh ya! berdasarkan research yang ain buat , i wonder why some instashop private ehk? I know fenomena spam spam #visitmyig itu dah semakin membiak biak but if you private it,tak ke rasa ia menutup pintu rezeki yang sebenarnya banyak itu? Maaf, sedikit kata kata negatif , terasa macam diorang ini pelokek pun ada. Tidak mahu berkongsi konon takut pesaing meniru apa yang dia buat ,dan macam macam lah. Okay, tak mahu sembang banyak tentang ini.

Tajuknya! oh ,nampak tak gua tengah sembang kencang yang teramat sampai lama gila mukadimah itu.hahaha. Instahop memang kena ramai followers ke? jawapannya , pada ain lah , ramai atau sedikit sebenarnya hanya lah gambaran kasar mereka yang review instagram kita. Kalau ramai sampai beratus ribu tapi tidak berkualiti yang mana tidak kena pada target customer kita.Ianya nampak tidak kena ,Jadi adakah perlunya kita meramaikan sedangkan ia  tidak berkualiti? Tapi newbie macam instashop ain ni , pengaruh followers itu sangat sangat penting bagi mengaburi mata kasar mereka yang review.

Penutup , bantu ain. bantu ain..untuk dapatkan lebih ramai followers. sila rajin rajinkan tag @@@ kawan kawan yang punya kegilaan dan kesukaan mencari barang barang preloved ya!.*muahciked* Oh, ayat instagram memang kena nak suwit suwit lah sangat.hahaha.



Instagram
Boleh view dan follow *muahciked* ;)
Doa kan moga instashop ini mendapat sambutan dan mampu melangkah setapak demi setapak. Insyallah. 
XOXO *hahaha*

Segmen Tajaan Wanita Hari Ini TV3


12:00pm - 1:00pm (Isnin -Jumaat)
TV3

"Segmen Tajaan Wanita Hari Ini TV3"

Selalunya , selepas topik habis dibincangkan , selepas itu akan ada segmen ini.
Semestinya , segmen ini yang paling ain sukai.

Sebab apa?
Dari situ kita belajar macam mana mereka mempromosikan produk mereka rasanya tak kurang dalam 10-15 minit duration nya.
Bagaimana dorang yang mungkin founder,ceo,marketers or spokeperson untuk produk itu bersungguh sungguh bercakap tentang kebaikan dan kelebihan produknya.

Tapi,,, paling win kebanyakkannya ialah bila yg bercakap itu LELAKI..
Nampaknya trend sekarang lelaki pun mampu membicarakan tentang kecantikan.

Tak pelik kalau lelaki mampu jadi pengedar stokis,agent, dropship terbaik untuk sesuatu produk..

Bukan itu saja , boleh nampak trend marketing sekarang , sudah ramai ceo dan founder sendiri turun padang menjalankan aktiviti me'market'kan produk mereke itu sendiri.
Ini secara tidak langsung , pengguna sendiri dapat mengenali siapa sebenarnya pengasas produk itu.

Mungkin kita tidak mampu beriklan di media elektronik kerana ianya melibatkan kos yang agak mahal , tetapi kita boleh sedut ilmu bagaimana mereka bercakap tentang 'bestnya' produk mereka di kaca tv.