Blogger ! Jangan Bikin Panas



Bila orang tanya , kita jawab kita 'blogger' ,
kebanyakkannya orang menilai 'kaki gosip'  , penyebar berita sensasi.

Sebagai blogger sendiri , ain nampak perkara ini satu benda yang sangat negatif .
Ramai blogger nak kejar pageviews naik mencanak , buat kerja senang . copy paste cerita artis , copy paste gambar instagram artis lepastu publish. Senang nya hidup kau !

Lepastu marah orang tegur cara kau . Padahal kau memang tak beretika langsung.
Salah siapa ? salahkan diri sendiri.

Itu belum cerita yang copy paste berita terkini . Contohnya masa kes MH370 . Semua nak naikkan pageviews buat entri pasal cerita itu . Macam macam propaganda dan agenda dia letak dalam blog dia. Salah siapa ?

Berikutan dari entri di blog , Hasrul Hassan . Maka ain rasa bertanggungjawab untuk memberikan pandangan peribadi.

Sebenarnya kehidupan kita ini sangat mudah tetapi yang menyebabkan ia nampak susah itulah datangnya dari manusia sendiri. Percayalah , sekali kita mencari kesalahan orang dan membuka aib seseorang , pasti kita akan meneriman COD ( Cash On Delivery ) terhadap apa yang kita lakukan.

Senario ini mudah , ada orang jual jual depan rumah  kita. Kita lupa nak tutup pagar . Dia masuk tanpa beri salam . Kita mesti marah bukan sebab orang masuk rumah kita tanpa protokol. Sama lah juga dalam situasi untuk jadi blogger yang beretika.

Tolong ! Stop jadi penyebar keaiban orang konon nya dikatakan 'fresh from oven' . Kalau rasa tak ada idea nak menulis apa , kita semua dikurniakan akal yang sempurna . Jadi , gunakan lah sebaik mungkin bukan untuk buat benda benda tak elok macam gitu.

Mohon jangan jadi manusia bersifat 'attention seeker' yang sering nakkan perhatian. Banyak cara lagi yang boleh kita lakukan untuk mendapat perhatian manusia. Orang yang awak sedang ceritakan itu punya maruah juga .

"Penulisan kita itu mencerminkan siapa diri kita sebenarnya.. Kalau rasa seronok menjaja kisah hidup orang dengan cara sebegitu .. mohon bersedia untuk dapatkan khidmat COD dari tuhan.."

Oh ya ! nak tau 6 Sikap Blogger Yang Tidak Bermaruah .

Harap isu ini semakin dapat diatasi supaya kredibiliti blogger dipandang tinggi oleh masyarakat.



Penangan Bola : JDT VS PAHANG

1 nov 2014 : Di Bukit Jalil  akan berlangsungnya perlawanan akhir antara JDT vs Pahang.
Bila ada bola , lagi lagi final kan majoriti mengambil peluang untuk meniaga.
Tengok di facebook Hot Burger milik artis Fizo Omar  , mereka sedang bertungkus lumus menyediakan persiapan kerana menjadi penaja bagi perlawanan akhir  itu nanti. jelaslah disini betap bijaknya mengambil peluang untuk menaikkan lagi branding burger empat segi nya itu.

Tambahan pula , tadi ain teman abang pergi beli tiket bas (Larkin , JB). Abang nak ke KL. Biasa orang pekik , "KL KL KL KL KL ..Mana bang , nak turun TBS ke Pudu? .

Tapi , fenomena bola punya hal. jadi benda lain pula.

"BUKIT JALIL BUKIT JALIL BUKIT JALIL..."
.
.
Pandai kan dorang amek peluang jadikan bisnes dan marketing kannya supaya bisnes dorang mencanak naik.
.
.
Dekat group whatsapp & telegram geng geng bisnes ain pun ada yang meniaga esok dekat stadium.


Marketing Game Air Asia



Menggunakan tagline , "Now Everyone Can Fly" membuktikan sememangnya Air Asia memberi rasa 'terbang' di udara itu kepada semua orang . Dulu , bila sembang tentang kapal terbang hanya orang ada ada saja yang layak ke atas. Orang orang kebanyakkan layak di laut dan darat.  Katanya nak naik burung besi ni mahal .

Tapi , perbezaan idealogi ini ditolak mentah mentah bila adanya Air Asia . Tak perlu disangkal lagi marketing nya sudah sangat kuat yang mampu buat semua orang naik ke udara. Dahulu nya , aku terbang  dengan Air Asia dari Johor Bahru ke Penang  sewaktu belajar di UiTM Kedah. Bila mana short semester yang rasa kerugian bila memandu , pilihan terbaik cepat sampai ialah dengan Air Asia. Perjalanannya sekitar 45 minit jika ditambah prosedur cecah lah juga ke 1 jam.


Tambahan lagi , aku baru sahaja pulang dari Kota Kinabalu-Johor Bahru mengambil masa lebih kurang 2 jam gitu. Iya , Air Asia pilihan aku. Kalau MAS kena transit KL. Itu membuktikan Air Asia  sudah menang! Menang marketing nya dari segi kecepatan masa .Hey ! Orang pilih untuk terbang sebab mahu cepat , bukan nya perlu transit dan tunggu.  Seterusnya , aku terkejut di Kota Kinabalu ada dua airport. Iya ,  ada dua tempat pendaratannya. Jika terbang dengan Air Asia akan terbang dan mendarat di KKIA 2 . Ala ala KLIA2 . Bukan itu saja , bukti marketing menang Air Asia lagi ialah KKIA2 ini khusus untuk semua penerbangan Air Asia. Patut aku rasa hairan , sewaktu pulang , aku melihat di skrin pintu mana yang aku harus pergi. Rupanya , dah masuk ke dalam baru tahu pintu mana kerana SEMUANYA penerbangan Air Asia. Hanya nampak 2 3 biji helikopter yang mendarat mahu ke pelantar dan sebagainya.




 Fuh! Jelas disini kemenangannya banyak berpihak di Air Asia. Di dalam kapal , masih sempat berurus niaga jualan makanan bahkan ada juga jualan cenderahati , buku , dan sebagainya. Ini juga merupakan marketing duit kocek buat Air Asia.  Jelas disini , permainan marketing Air Asia sangat cantik dan bijak! Orang terbang dengan kapal terbangnya , kalau mahu tidur boleh menginap di Tune Hotel , lepastu sudah ada Tune Insurance untuk tujuan keselamatan dan perlindungan tambah lagi berkait dengan komunikasi bila kewujudan Tune Talk. Nampak disitu kebijaksanaan Tony Fernandes dalam melakukan product expansion serta market expansion nya. Satu lagi , dulu waktu dia mula mula buat Air Asia , ramai orang kritik. Sekarang , ramai orang suka dan pilih terbang dengan produknya. Jelas disini , kalau kita nak buat sesuatu yang gila dari apa orang biasa fikir , kita teruskan buat gila itu kerana tak lama lepastu pasti akan ada orang yang menggilai apa kerja gila kita sudah buat.