internship is not just about working

assalamualaikum and hye people.
alhamdulilah, i'm now still doing my internship or in malays we usually call as prektikal.
first thing first, i might agree that cepat cepat cari tempat prektikal tuh.
yes, we should be 'cerewet' in the place that you're going to do the internship.
why? the internship is not just about you learn on working.
got more details of what youre suppose to do during youre actual working daily lifes.
permulaan cerita prektikal aku tak de lah syok sgt.
why? i had too agree that yang aku terlampau memilih dan sangat memandang tinggi pada company2 yg besar. tapi nak dapat feedback susah sgt.
and yes, i might agree that kite kne ade 'kabel hebat' or org dalam yg bpgaruh so that our resume can be accepted.
so,on my first day during internship was so so so good. alhamdulilah.
aku dah terfikir dah mse mula masuk, choy, lunch dgn spe weyh nanti?,phew! its going to be my bored day.
yet, its totally vice versa. first day je aku dh start kenal officemate, lunch dorg ajak.
memang working environment dekat sini mostly that i have to credit it because they work in team.
sampai nak makan pon setiap hari they will together.
again, why i would says that internship is not about working?
sebab banyak benda yang aku belajar, banyak benda buat aku berubah dari segi pemikiran, my daily time routine.
mase prektikal nie lah kau korek segala pengalaman mereka itu. dari cerita mereka,kau kumpul dan kau jadikan ianya pengajaran dalam hidup kau.
satu lagi, JANGAN SOMBONG. JANGAN PANDANG MEREKA YANG BERJAWATAN SAHAJA.
tolong buang segala ilmu atau apa sahaja pemikiran kau sebelum kau masuk tempat kerja kau tuh.
ini yang legal executive aku basuh pada otak aku and yet, i agree with what he said to me.
"cawan kalau dah penuh,kalau u isi dengan air kan tumpah,so habiskan dulu or else throw out air tuh then you came here isi air yang baru".
then, pemikiran kau memang kne sentiasa cekap dan efficient.
tipu lah mula mula masuk tempat orang tuh kite mesti rse nervous.
yet, if you feel that you have been bullied, tolong keluarkan diri kau dari terus dibuli.
but, with politely lah kan.ingat. kite hanye tumpang tempat orang.
selalu SENYUM.hahhaa. and asah balik PUBLIC RELATION kau tuh.
kadang kadang conversation bodoh kau tuh pon orang buleh berminat nak borak borak dengan kau.
all above all, kite kena pandai sesuaikan diri kita dengan diorang.
kalau rase tak suke dengan certain people, jangan tunjuk sangat. berlakon sket okeyh.hahhaa.
see you then. assalamualaikum. and bye people! :)

Catat Ulasan

0 Ulasan