Age is just a number !



Assalamualaikum and salam Jumaat semua . Alhamdulilah , masih diberi peluang untuk meneruskan kehidupan dan mohon ucap rasa syukur dan berterima kasih kepada Allah kerana memberikan kita peluang .

Dan peluang tersebut diberikan kepada ain .. Wohoo , esok 8feb ! Genap umur ain 23 tahun . Rasa macam tak percaya je kan . Lahir 1991 dan nah ! Gedebak gedebuk dah 23 tahun . Memandangkan hari ini hari terakhir berumur 22 tahun . Kihkih .. Nak refresh balik sepanjang umur 22 tahun .

Moment paling best , dapat prektikal tempat yang best , dapat celebrate birthday dengan kakak kakak dan abang abang tempat prektikal , dapat tamat kan degree , dapat pre-convo je , convocation tak dapat sebab sehari sebelum nak konvo , arwah ibu meninggal , kisah paling sedih dan teramat sedih . 

Oh , first interview before convo , tak bawa transkrip  tak tengok  resume langsung pun terus diterima bekerja as client relation executive dekat one of singapore company . Tapi office nya dekat johor bahru . Tapi sat je kerja kat situ . Sebabnya hee , its personal thing to tell it . 

Sepanjang umur 22 tahun , banyak sangat yang aku pelajari . Oh , lupa ulang alik johor bahru - sungai petani , merbok kedah masa prektikal sebab nak kena hantar research proposal , draft , viva semua tu lah .  Tak sangka aku boleh gagah drive selatan ke utara banyak kali juga . Kalau ditanya macam mana aku kumpul kekuatan itu , jawapan aku semuanya kuasa Allah . Aku selalu percaya , ujian dan dugaan yang Allah turunkan pada aku setimpal dengan kekuatan yang ada pada aku . 

Oh , aku juga percaya Allah selalu dan sentiasa ada bersama kita . Kenapa kita kena ada rasa takut , tak berani nak cuba sesuatu , nak terima kenyataan yang sangat sedih . Reflect back situation tentang.          arwah ibu aku , terus terang people keep telling me "ain , be strong "  . Yes , the words will be retain the words if we do not know exactly the meaning of that . 

Di usia 22 tahun juga , aku akui aku adjust balik mana silapnya aku dalam berfikir , dari tingkah laku aku , dan yang paling penting aku dah mula belajar tentang starting point dalam dunia perniagaan . Maaf aku katakan kebanyakan dari kita yang menceburi bidang perniagaan kadang kadang silap mungkin atau barangkali terlepas pandang dengan starting point kita .

Kenapa aku kata sedemikian ? Ini kerana rata rata antara kita tahu dan yakin rezeki tu datang dari Allah , tapi adakah dia menjaga hubungannya dengan Allah ? Dia yang beri kan kita rezeki tapi kenapa kita tidak menjaga hubungan kita ? Pernah juga dengar , "saya dah berniaga lebih dari 20 tahun , tapi saya tak tahu apa silap nya saya" . Jawapannya mudah , kenal siapa pencipta kita , kenal diri kita . Bila kita dah membiasakan diri dengan sesi perkenalan ini , Insyallah , apa yang kita buat di dunia ini sentiasa diredhai Allah .

Dulu , aku hanya tahu sedekah tu dalam konteks katak bawah tempurung . Maksudnya , urm , sedekah la kalau aku mampu . Adoi , aku tengah tak ada duit , nak kasi duit kat orang pulak . The truth is , the more you give the more you get back . Terus terang , orang bukan islam sendiri percaya pada konsep sedekah ini apatah kita lagi orang islam . 

Age is just a number ! Exactly , kalau kita katakan sedemikian , kita jangn menidakkan yang ini ... "Alaa, aku muda lagi la , nanti dah umur 40 la aku baru taubat , masa muda ni la enjoy sakan " . Ketahui lah kamu mati itu pasti , mati tidak mengenal usia tua muda . Dulu , aku pun bajet macam gitu jugak ! Tua lah baru nak rasa takut takut rasa insaf , tapi semenjak arwah ibu meninggal , aku pelajari banyak sangat tentang kematian . Setiap kali ziarah ke kubur , aku lihat kubur kubur mereka , aku terpandang kubur comel iaitu kubur baby , lalu aku sendiri terfikir " seawal usia baby pun Allah dah panggil , apatah lagi kita yang dah berusia 20 -an kan " .



Jadinya , perkara pertama dalam hari hari anda , sentiasa ucap rasa syukur ! Mohon agar diri ini dan semua sentiasa dekatkan diri kita dengan Allah . 

Oh

Catat Ulasan

4 Ulasan

  1. Hai ain. Nak wish awal2 la. Happy birthday! :) Hihi btw kita sebaya la. my birthday bulan mac. Erm lg satu, tertarik pasal senang dpt kerja tu. Untung ain. Sy dah sebulan habis belajar. Masih cari kerja. Byk skip interview sbb kebetolan hari tu ada beberapa kematian dlm keluarga. Doakan sy cepat dpt keje k :)

    btw jom singgah blog sy :)

    BalasPadam
  2. happy birthday. baguslah kita muhasabah diri balik, fikir balik, supaya boleh betulkan apa yg dapat diperbetulkan.
    http://nurulzayani.blogspot.com/

    BalasPadam
  3. happy birthday...header awak tu sgt cantik, suka sgt ;)

    BalasPadam
  4. happy birthday... sry terlambat! :D

    Budak Blogspot -> http://www.budakblogspot.com/
    Penuh dengan info Blog, Tutorial & SEO

    BalasPadam

Blog ini merupakan blog peribadi yang ain jadikan sebagai 'Diary of the day'.Sorry la kadang ain guna, “ain” kadang “aku”.Perasaan membaca ni kadang lagi sedap ber “aku”.Kes itu kita letak terus “akuainkausiapa”.Hahaha.