3 Perangai Berbeza Di Sosial Network

Tiga social network yang mahu diceritakan iaitu mengenai tingkah laku di :

Facebook , Twitter dan Instagram.

Iya , harus diakui. perangai ain dalam tiga social network ini punya perbezaan. Please don't hate me and please don't judge me as being hypocrite towards social network. Meh, makcik nak cerita.ahaks!




Satu , tentang Facebook.

 Dulu , my Facebook is just a Facebook who i did not know at all what can i get by scrolling that.*macam teruk sangat english kau makcik* .Yelah , Facebook lah yang paling banyak kontroversi rasanya dari start aktif masa matrik until my degree life. Itu dulu. Let the past be the past and it still the past.Kau ubah macam mana sekali pun ia tetap di eja 'past' dan bukannya 'present' or 'future'.

My Facebook now is totally different. Dah kenapa nak kena speaking sangat?.Iya , sangat berbeza.Since i realized that i have to let it go all past things and move on. Jujurnya, proses transformasi itu rasanya masa aku sedar yang "nur farahain , please change yourself to a better person..enough being an ego , panas baran , bajet semua kau yang betul and banyak lah negative part of mylife". Rasanya few month sebelum ibu pergi. Niat itu tetiba datang dalam diri mungkin sebab hambanya ini terpilih untuk menerima hidayah dari nya. Keinsafan itu timbul bila ada banyak perkara yang berlaku serentak dalam hidup dimana aku rasa aku perlu ubah untuk jadi lebih baik. Susah? Benda baru banyak banyak kali cakap susah memang jadi susah la. Cuma benda baru itu cakap senang.Ianya akan menjadi senang setenang air sungai yang mengalir*aceceyh ayat novel keluar*

Sekarang , Facebook saya ramai yang dari kalangan mereka orang orang hebat dan mereka berbisnes.Kawan kawan lama yang selalu posting status yang merepek , dengan ringan jari ain menekan unfollow tapi masih tidak kejam menekan unfriend.*oh, i still remember pernah block and remove orang.That old of me.I'm new now. Please don't scared at me.*Benci ada perasaan berlagak speaking ini. Okay , Facebook kita sekarang banyak tentang pengalaman , tips, rutin harian  atau posting yang sangat positif oleh mereka yang dari kalangan orang berbisnes. Bila kita dekatkan diri kita walaupun hanya melalui Social Network , aura positif itu sangat terasa kuat. Tak percaya? Buat dulu. Tapis dulu kengkawan yang selalu menyemak di news feed kita. klik je "i dont want to see  this" or unfollow. Settle! Kejam? No! Setiap hari kita akan check Facebook, then hari hari kalau asyik baca dan lihat sesuatu yang merepek , benda tu akan immune dalam jiwa kau. Kalau nak jiwa kau bersih , pembersihan news feed itu perlu.

Penutup kepada cerita Facebook yang pertama ialah kengkawan pesbuk saya kebanyakkannya mereka yang berbisnes.Makanya ,ayat saya agak skema dan agak berprotokol. Yelah , kita dikelilingi mereka yang jauh lebih matang dan punya pengalaman yang banyak , takkan lah kita nak tunjuk perangai kurang matang kita? Faham. Sekian. Pesan lagi , please dont hate me at all. Kita berada pada satu tempat yang culture nya sebegitu rupa A , lalu kita perlu menjadi sebegitu A bukan macam Z. Lagipun , tak salah kan berubah to be a positive people and i do love what i did that.




Dua , Twitter.

Rasanya mula aktif bertweet since 2012. Rasanya lah. Okay , di Twitter ini lebih kepada menjadi diri sendiri. Luahan perasaan banyak juga. Selalunya , di Twitter la tempat berlakunya interaksi dengan kawan kawan yang sebaya seuniversiti sematrik sesekolah sesetadika dan se semua lah. Tapi bila mana proses transformasi *rasa nak nyanyi lagu UTC..pusat trasnformasi bandar pulak bila menyebut perkataan transfromasi ini.hahahaha. Tapi bila mana proses perubahan itu berlaku , ain lebih banyak retweet , favorite something yang rasa nya boleh di kongsi untuk pembacaan followers. I don't like being 'klise'. Klise disini bermaksud bila sesuatu 'trending' berlaku , maka akan ramai yang retweet memenuhi timeline which honestly i don't like it. Maaf, bukan tidak bersikap open minded cuma, entah.Kurang gemar membaca benda yang diri sendiri dah tahu dan ianya membuang masa membaca benda yang sama.Hanya ayat dan tatabahasa nya berubah.Main point nya tetap sama.Boring!

Twitter selalunya di lihat waktu malam. Hahaha. Tapi pagi pagi pun selalu juga scroll timeline.Main point cerita kedua Twitter ini ialah untuk mendapat cerita yang ringkas , dan tahu tentang trending , scroll lah Twitter. Dah faham malas nak scroll. Ianya memang seronok bila kita dapat menjadi diri sendiri , tapi diri sendiri pun perangai entah apa apa,kau rasa orang nak ke kawan tahap bff dengan engkau? Sebab itu Prof Muhaya selalu ingat kan kita untuk sentiasa audit diri kita. Jangan rasa diri kita serba bagus hingga bila dikritik , kita tidak boleh terima langsung.

Penutp cerita kedua, Twitter ini best sebab bila tersengaja tweet kepada artis artis yang ain minat.Lepastu bila retis tu retweet , memang akan print screen , belagak dengan kawan kawan yang lain.Mengada sangat ayat*.


Instagram

Ketiga , Instagram.

Dekat entri ini ; #muahciked ada cerita kenapa akaun ini diwujudkan. Di sini , lain sangat tingkah lakunya. Disini kena banyak bermain emoji. *muahciked* *senyum comel banyak kali*. Yelah , this is my instashop. Kalau tak layan customer politely , serupa membuat taik di halaman rumah sendiri la kan. Di Social Network yang ketiga ini , kita kena pandai menggunakan ayat kesopanan dan kewanitaan seperti "Hye dear .. Hai! sis.. Uolls , Iolls..XOXO.. Thanks dear.." How sweet I am. Rasa geli geli pun ada. Tapi , sama macam situasi di Facebook , kita berada di situasi B,maka tingkah laku harus culturenya seperti B.Lagi sekali mahu ditekankan , I 'am not so being hypocrite. I know how to deal with it.

Penutup cerita ketiga , dengan hanya gambar mampu buat orang suka kepada kita. Iya hanya sekeping gambar yang di edit 360 nya sehingga ramai orang sanggup filter itu ini , adjust sana sini untuk dapatkan sekeping gambar,bila dilihat manusia ianya sempurna. Adakah itu hipokrit? *Krik krik krik*. Semua ini dilakukan kerana untuk mendapat perhatian dari sang pelihat. Jadi , adakah salah untuk jadi suwit suwit di Instagram semata mata untuk melayan pelanggan atau target customer secara berhemah?.


Tamat tiga cerita Social Network ;;

Semua cerita yang di kongsi ini ada sebab kenapa ya. Ingat membazir masa menaip je ke. Kesemua cerita ini berkait rapat dengan Marketing ! Yes , my dear.. *aceceyh,dia keluar ayat insta dia*

Dalam bahasa Marketing nya , dipanggil "Public Relation" (PR).
Situasi nya , artis di interview oleh wartawan yang bertanya kan tentang soal peribadi.Artis itu merasakan ianya tidak perlu dikongsi tetapi kerana mahu menjaga nama nya sendiri , artis itu terpaksa menjawab soalan dari wartawan itu.

Semua cerita yang diatas ialah disebabkan oleh PR. Percayalah , dalam apa jua keadaan ,PR ini sebenarnya membantu kita. Kalau orang kata ini Hipokrit. Betul , memang persamaan nya seperti talam dua muka , tapi tak salah kalau itu membawa kepada sesuatu perkara yang positif. Nak jadi blogger femes amos pun kena pandai main PR. kan kan kan.

Ingat , belajar untuk lebih  mmenjaga hubungan sesama manusia which so call ''PR" bukan kerana hipokrit , ianya secara tidak sedar buat lebih ramai orang suka berurusan dengan kita. Kalau kita kata kita tidak pandai menalam dua tiga muka , jangan bohong ! Macam lah dulu tak pernah bohong mak ayah ponteng sekolah kan. Kbai.

Catat Ulasan

5 Ulasan

  1. amboi..panjangnya penerangan.

    jemput join
    http://acikwatie.blogspot.com/2014/10/giveaway-birthday-you-alls.html

    BalasPadam
  2. done follow twitter :)
    @daydeng_ayyad

    BalasPadam
  3. follow blog ni..salam kenal n salam aidiladha ^^

    BalasPadam
  4. Saya sekarang dah kurang post status kat laman soaial. Bukak just nak tahu perkembangan semasa.

    BalasPadam
  5. panjangnya entryy.. hihi.. jalan jalan cari kawan :D

    BalasPadam

Blog ini merupakan blog peribadi yang ain jadikan sebagai 'Diary of the day'.Sorry la kadang ain guna, “ain” kadang “aku”.Perasaan membaca ni kadang lagi sedap ber “aku”.Kes itu kita letak terus “akuainkausiapa”.Hahaha.