24/366 : DIARY OF THE DAY -24 JAN 2016



Assalamualaikum dan hello kepada semua . Hari ini mesti ramai yang duduk bersantai di rumah sempena cuti thaipusam kan . Bukan itu sahaja , mesti ramai yang tengah melayan Anugerah Juara Lagu 30 ( #AJL30 )  . Ain doakan semoga kita semua mendapat keberkatan dan dipermudahkan oleh Dia Yang Maha Esa . Insyallah . Okay , untuk diary of the day ain pada hari ini ialah tentang :


  • Workout High Intensity 
Mungkin pada orang yang biasa bersenam , biasa pergi gym akan lebih tahu membezakan apa itu workout high intensity serta low intensity . Alhamdulilah , seawal jam 7;30 pagi lagi tadi dah bergegas ke Taman Merdeka , Johor Bahru untuk melakukan aktiviti high intensity workout selama 20 minit . Mujurlah datang awal  sebab hari ini kan thaipusam .Kebetulan taman itu berdekatan dengan kuil . Makanya dapat la juga parking dan settle 20 minit workout . Abang ain jogging berapa round entah . Sebenarnya , untuk kita kosisten dalam proses menguruskan berat badan tidak perlu kan berapa banyak kita bersenam , tetapi kualiti kita bersenam itu . Tak perlu lah kita habiskan banyak masa dekat gym kalau workout kita itu langsung tak berkualiti . Ingat itu ye ! . Hahaha . Ain pun baru baru terdedah dengan info info begini . Apa apa pun , pengalaman yang memberanikan kita untuk mencuba benda yang kita tak pernah rasai .


  • Ber rock climbing lagi !
Last week ialah pertama kali ain berjinak jinak dengan memanjat manjat ini . Selalunya aku hanya mampu tengok dekat instagram sahaja iaitu @matredho . Ala yang juara fear factor partner dengan Erin Malek tu . Weyh , tengok dia panjat pergh , laju gila kot . Jadinya , untuk minggu lepas aku hanya mampu separuh je , tak boleh sampai atas sebab first time belajar kan . Hahaha . Tapi , Alhamdulilah , dah makin bagus skill panjat memanjat aku itu . Untuk kali ini aku dah mampu sampai atas sekali sebanyak 2 kali . Insyallah , next week aku nak on target sekurang nya 5-6 kali boleh sampai atas . Neves kot masa tengah ikat tali dekat bawah , bila dah naik dengan tangan sakit , kaki dah tak larat nak angkat badan naik ke atas lagi . Hahaha , Tapi best weyh ! Satu pengalaman yang baru untuk aku yang bukannya kurus , tapi nak mencuba benda macam gini . Kadang kita rasa , weyh , aku boleh ke panjat sampai atas itu ? Jawapannya boleh kalau kita confident . Lagipun ada tali dan belay(yang jaga kita dekat bawah) . Jadi , jangan risau . Teringat masa nak sampai atas itu , aku memang dah tak larat , lepastu abang yang belay aku tu dia cakap ,"awak jangan risau , saya jaga awak dekat bawah , lagi satu langkah je , awak naikkan kaki awak lepastu tangan sentuh atas dan awak berjaya dah" . Terus aku teringat macam mana gambaran kepada kehidupan aku . Yela , ibu aku kan dah 2 tahun lebih meninggal , macam mana sakit nya aku nak terima kenyataan itu , aku kena laluinya juga . Itu semua ialah pengalaman yang kita tak boleh beli dekat mana mana . Ramai antara kita sebenarnya penakut untuk merasai pengalaman itu . Sebab kita takut kan kesedihan , kesakitan . Tapi , Itu lah kehidupan yang kita kena kuat untuk laluinya .



Cehwah , banyak pula aku bebel . Aku nak tau , apa pengalaman korang boleh dikongsi ? Seronok sebenarnya bila belajar dari pengalaman seseorang sebab sekurang kurangnya kalau pengalaman kegagalan itu , kita boleh perbaiki untuk mencapai kejayaan dengan cepat . Oh , aku minta maaf aku tak ada letak gambar aku panjat  memanjat , bersenam . Nanti kalau aku dah bersedia untuk kongsi , aku kongsikannya ya . ! Hahaha .

Assalamualaikum :)

Catat Ulasan

1 Ulasan

  1. Rasa lagi bersemangat nak turunkan berat lepas baca post ain ni!

    BalasPadam

Blog ini merupakan blog peribadi yang ain jadikan sebagai 'Diary of the day'.Sorry la kadang ain guna, “ain” kadang “aku”.Perasaan membaca ni kadang lagi sedap ber “aku”.Kes itu kita letak terus “akuainkausiapa”.Hahaha.