64/366 : DIARY OF THE DAY - 4 MAC 2016

 


Assalamualaikum dan hello kepada semua . Alhamdulilah , hari ini dah hari ke 64 diary of the day . Bestnya bila kita dapat kosisten kan diri kita untuk update blog akuainkausiapa ini . Jadi , untuk hari ini , ain nak share tentang :


  • Makan sayur mentah !
Oh , semenjak aku dalam proses kurus mengurus ini , aku memang prefer untuk makan sayur mentah . Hahaha . Jujurnya , sebab malas nak fikir nak masak apa . Cukuplah aku hanya fikir nak masak ayam atau ikan je . Sayur itu , aku basuh potong zasss terus makan . Sedap weyh . Tapi tak de lah semua jenis sayur aku boleh gagah makan mentah . Tekak aku pun ada emosi weyh . Hahaha . Jadi untuk memudahkan proses diet makanan sihat aku ini , aku hanya pilih sayur yang tekak aku boleh terima je . Kadang nengok macam sedap je resipi itu , sekali aku buat terus aku ber'zakat' dekat kucing kucing belakang rumah . Hahaha . Eh , bukan kucing je , burung pun sama join sekali . Tips lagi yang aku nak bagi , aku panggil 'zakat' maknanya apa makanan yang aku tak makan aku bagi dekat binatang belakang rumah tu . Contohnya , macam kau tengah nak diet ni , lepastu jiran sebelah kau bagi nasi ambang pulak kan (eh terjohorean) pulak kan kan kan . Hahaha . Makanya , aku akan hancur hancurkan dan bagi dekat binatang . Burung makan nasi hokeyh ! So , makanan itu tak ada lah terbazir terus masuk tong sampah . Sekurang kurangnya ada yang habiskan . Berbalik kepada sayur mentah itu , aku banyak restock kobis putih  dan sayur salad yang selalu orang letak dekat nasi ayam dan nasi ayam penyet tuh . Yang itu memang aku makan begitu je . Aku pernah jugak nak makan capsicum dan sebagainya , tapi tekak aku tak boleh terima lah . Untuk korang yang tengah membiasakan diri memilih makanan yang sihat , kena tahu dan mix and match apa tekak kau boleh terima atau pun tidak ye .


  • Memang malu bila orang bambam workout dekat gym! 
Jujurnya , wujud lah jugak sedikit rasa malu itu bila nak terlompat jumping jacks , burpees dekat gym itu . Nak nak bila orang lalu lalng amek kettle ball , dumb bell dan dorang pun nak workout dekat situ . Malu woi ! Dahlah bambam . Hahaha . Tapi , aku belajar untuk fokus dan tak pedulikan sekeliling sebab aku nak workout aku tu sangat effective supaya lelemak aku terbakar sepuas puasnya . Hahaha . Cadangan aku kepada orang bambam yang memang bertekad nak kurus ini , first kena tahu apa big why ataupun reason yang kuat kenapa kau nak kurus . Sebab reason yang kuat itu lah buat aku gagah jugak workout dan ketepikan rasa malu itu . Bukan itu sahaja , big why ini lah yang buat aku disiplinkan diri lagi lagi bila bab pemakanan . Pesan aku  , cari big why itu . Cari sampai dapat . Contohnya kau dah nak kahwin takut baju tak muat . Haa , mesti kau akan bersungguh untuk lakukannya . 


Cukuplah dua cerita ini sahaja . Agak kepenatan . Assalamualaikum .

Catat Ulasan

0 Ulasan