122/366 : Ayah Aku Masak Asam Pedas Sedap Woi !


Sempena hari pekerja yang jatuh pada 1 mei sudah pasti ramai yang sedang menikmati cuti rehat bersama keluarga dan orang yang tersayang . Makanya hari ini ayah aku memang dah cakap awal awal , nak masak asam pedas . Gaya dia macam nak suruh aku masak . Well , aku kalau masak masakan yang macam gini aku tak berapa reti sedikit , dan aku mengambil keputusan membeli paste asam pedas yang hanya sekejap je dah siap . Hahaha .

Lagipun , paste asam pedas tu memang aku dah pernah rasa sebelum ini . So , rasa sedap itu sudah gerenti . Kebetulan petangnya aku ada hal sampai ke pukul 8 lebih baru balik . Call lah ayah aku tanya nak beli apa apa ke bahan tambahan ,sekali ayah aku cakap , dia dah masak !

Hahaha , tinggal nak makan je . Kebetulan pula ikan itu memang fresh dari laut sebab ayah aku beli direct . Tu yang dia bersungguh nak masak asam pedas . Hahaha . Betul lah , kekadang sesekali rasa ayah aku masak , gila sedap hingga menjilat jari . Peh , ikan tu punya manis , sedap bak hang !

Oh , aku tak makan dengan nasi as aku off workout hari ini . So , makan dengan raw mix vege lah . Sedap ! Alhamdulilah! Sebenarnya , sekarang banyak dah orang jual instant instant atau bahasa melayu nya rempah yang dah siap tak payah nak menumis , menumbuk bagai . Kukus ikan , masuk paste tuh , masuk air . Dah settle . Hahaha .

Alasan je orang yang tak nak masak ni ! Okay pasni kalau orang suh masak susah susah ni , first thing ialah cari rempah yang dah siap . Mudah kerja dan cepat siap . Cuma sedap tak sedap jelah dan kena tahu jugak kuantiti rempah tu sesuai untuk berapa hidangan . Kang kalau terkurang , jadi tak sedap pula .

Catat Ulasan

1 Ulasan

Blog ini merupakan blog peribadi yang ain jadikan sebagai 'Diary of the day'.Sorry la kadang ain guna, “ain” kadang “aku”.Perasaan membaca ni kadang lagi sedap ber “aku”.Kes itu kita letak terus “akuainkausiapa”.Hahaha.