HILANG KEYAKINAN DIRI

HILANG KEYAKINAN DIRI


Semua orang pernah rasa hidup turun naik. Semua orang pernah rasa sakitnya jatuh, dan bestnya rasa hidup bahagia. Begitu juga dengan aku. Oh ya, kalau orang yang betul-betul kenal aku pasti tau aku ni jenis tak suka kongsi kisah peribadi aku. Sebab aku ni jenis kuat berahsia sikit. Tapi bab ini, tentang hilang keyakinan diri ni aku sebolehnya nak berkongsi dengan korang. Sudi kah awak membacanya? 😂
cara tingkatkan keyakinan diri
Bersenam dapat meningkatkan lagi keyakinan diri

Lepas ibu aku meninggal, aku pernah rasa tak nak hidup! Sumpah demi Allah. Bertahun jugak aku down gila babi kata orang. Maksudnya memang tahap down sangat ni. Sebut pasal ibu je aku nangis. Aku pernah attend satu program ni dan pengacara tu mintak aku kongsi kenapa graf hidup aku tetibe merundum. Dan aku nangis gais di depan ramai orang. Hanya kerana aku nak orang faham dan tahu “Aku tengah sedih, ko faham tak apa yang aku rasa”.


The choice is always yours


The truth is, nobody can understand you! Hanya diri kau je yang boleh faham kau. Qoute ni aku selalu cakap ,”The choice is always yours!”. Aku silap buat pilihan gais. Aku pilih untuk meratapi rasa sedih. Aku biar perasaan sedih tu dalam hidup aku sampai tahap aku hilang keyakinan diri. Aku taknak jumpa semua orang. Aku elak kalau terserempak dengan orang yang aku kenal. Aku buat-buat tak kenal, buat-buat tak nampak kalau aku keluar mana-mana. Sampai berat badan aku naik cecah hampir 90Kg. Kau rasa best ke tu? Tu belum lagi aku terus tak ada confident nak bawak kereta. Padahal dulu slumber je boleh drive long distance jb-kedah. Kau rasa best ke ?

Ingat senang ke ?

Ingat senang ke nak get back being the real of me? The person who always talk and laugh! Sampai orang pernah cakap dekat aku “Ain kau tak penat ke gelak?”. Deep down into my heart, orang tak tahu apa yang aku rasa. Apa yang aku tengah bertarung. Sakit sangat bila meratapi orang yang kau sayang tu dah meninggal.

Sampailah aku decide i wanna take a move. Tak boleh ni. Aku jenis ada prinsip gais! Aku tak suka tipu diri aku sendiri. At that time aku memang bedal je makan ikut suka tu yang sampai berat badan naik kebabom. Hahaha. Sampai aku start rasa mengah, tak larat berjalan dan baju banyak dah tak muat. Hahaha. Uish, aku memang tak sedar weh bapak besar badan aku.

Lalu, aku buat keputusan aku kena exercise ni. Yes exactly, bila aku dah tahu cara yang betul untuk turunkan berat badan, perasaan sedih tu mula hilang sedikit demi sedikit. Masa aku join JK1M pada tahun 2016 tu pun sebenarnya aku belum jadi diri aku yang sebenar. Aku masih cover line lagi tu. Mesti geng-geng sado kata aku sombong. Hahaha. Fun fact about me, aku memang saja je mula-mula untuk acah-acah buat muka sombong kalau permulaan perkenalan.
cara tingkatkan keyakinan diri
masa ni aku tengah period pain, tapi aku boleh gagah workout jugak.

Maka,kenali lah aku. Dekatilah aku. Komfom lepastu takkan nyesal kenal dengan budak sombong akuainkausiapa ni🤣. Mark my words beb! You will be never regret. Aku bagi 100% jaminan. #omg #ainissoconfident 😆 Bila kau tengah hilang keyakinan diri ni, nasihat aku keluar dari tempat yang kau tengah sedih tu. Contohnya kalau bile dekat rumah kau sedih, selalu lah keluar dari rumah pergi window shopping ke, exercise ke lepak dengan kawan-kawan ke. Buat something untuk diri kau. Make yourself busy. Cakap senanglah. Masa aku tengah down tu, aku masih jugak keep in touch dengan few close friends. Majoriti yang cakap “make yourself busy”

So, first step aku buat ialah dengan turunkan berat badan. Memang fokus kaw-kaw waktu tu. Sampai sekarang aku boleh maintain la kawal pemakanan aku. Bukan lah selalu eat clean tapi kawal lah gula, garam, minyak dan lemak dalam badan tu. Lepastu aku make a move dengan fokus pada bisnes aku. Make a lot of networking dan jumpa ramai orang.
cara tingkatkan keyakinan diri
kau tengok, aku sanggup merangkak berguling dekat pasir.

Fun fact about me, aku memang paling suka pergi event. Jumpa ramai orang. Itu lah yang paling aku suka. Aku boleh spent time masa lama-lama buat benda ni. Aku nak ucap thanks banyak-banyak kepada geng JDT Blogger sebab small step dan keputusan yang aku buat sekarang sebenarnya banyak merubah hidup aku. The moment aku start aktif balik blog dan being in that community make my life so happy. A big applause to my team JDT Blogger 👏🏼👏🏼👏🏼

Kesimpulannya, ramai orang dia nak berubah. Bagus untuk ada perasaan nak berubah ke arah lebih baik tu. Tapi kalau NAK sahaja tak cukup gais! Nak itu perlu disertakan dengan tindakan. Tindakan tu kau kena beri 100% komitmen. Biasalah, manusia bila belum dapat merengek macam apa merayu pada tuhan, bila dah dapat adakah kau akan bersyukur dan masih taat kepadaNya? Tepuk dada tanya selera. Kalau nak belajar cara gelak dengan kuat, boleh tanya penulis akuainkausiapa. Nasib lah geng JDT Blogger habis pekak telinga dengar ain gelak 😂

Share dekat ain, korang pun pernah ke hilang keyakinan diri? Jangan malu untuk komen, kita ni semua manusia biasa. Tetap sama taraf kita. Hamba Allah.🤗

Catat Ulasan

5 Ulasan

  1. yeah, kita yg pilih jalan hidup kita, keep it up.. :)

    BalasPadam
  2. Sentiasa ada saat hilang keyakinan diri tu..bila tengok orang lain dah jauh berjaya dari kita..but hey, setiap orang jalannya menuju kejayaan adalah berbeza..this is our path, keep going until you reach your destination..gituhhhh

    BalasPadam
  3. Kenapa comel sangat ain ni 😂😂😂

    BalasPadam
  4. Bagus entry nie... contentnya sangat berinfomatif... Anyway, teman kalau sedih selalu dekatkan diri pada yang maha esa...

    BalasPadam
  5. Dongibab, kipidab baby...
    Agak rasa kurang tu, mai ke PG, Sis ko bagi LEBIH makan, biar sama-sama gemuk hahahahahaha

    BalasPadam

Blog ini merupakan blog peribadi yang ain jadikan sebagai 'Diary of the day'.Sorry la kadang ain guna, “ain” kadang “aku”.Perasaan membaca ni kadang lagi sedap ber “aku”.Kes itu kita letak terus “akuainkausiapa”.Hahaha.