VLOGGER TERJAH KILANG MOHA BIOTECH

VLOGGER TERJAH KILANG MOHA BIOTECH

moha biotech
Kak Faezah & Ain

Pada 17 November , Ain diberikan peluang untuk menerjah ke Kilang Moha Biotech yang terletak di Taman Putri Kulai , Johor. Pagi itu ain dan Kak Faezah as my partner bertolak dari Johor Bahru ke Kulai. Tak susah pun korang waze je Moha Biotech Manufacturing Sdn Bhd pasti jumpa. Semasa mendapat invitation ini, ain rasa macam.."Alaa, ni mesti nak promot produk timbang kilo". Itu lah persepsi masyarakat kita terhadap kilang yang menghasilkan dan mengeluarkan produk kosmetik , kecantikan dan supplemen.

Tapi, this mindset has been change..

Tentang OEM & GMP yang orang awam tidak tahu

At first , kami diberikan taklimat dahulu. Pihak Moha Biotech memberikan penerangan yang sangat jelas tentang kilang OEM (Original Equipment Manufacturer) dan GMP (Good Manufacturing Practice). Barulah ain tahu apa makna dan fungsi sebenar kenapa setiap produk yang dihasilkan perlu diberitahu dimana ianya dikeluarkan dan dihasilkan. Bukan itu sahaja, setiap kilang yang beroperasi perlu mendapat lesen untuk mengeluarkan produk dan wajib mematuhi guideline yang telah ditetapkan. Bukan boleh senang-senang gitu je nak produce dan distribute produk kepada orang awam.
moha biotech
Terima kasih Encik Khalid yang sudi menjadi 'tour guide' kami 

Bercakap tentang orang awam , ini merupakan pertama kali pihak Moha Biotech membuka kepada orang awam untuk melihat secara live macam mana kilang ini beroperasi sepenuhnya. Wow! Sebelum nak masuk, kami memang kena pakai pakaian yang disediakan bukan boleh saja-saja je masuk macam gitu. Kebersihan dan keselamatan sangat diutamakan. Itu lah yang membezakan produk yang dikeluarkan dari kilang OEM & GMP. Bukan itu sahaja, kepada founder-founder yang excited nak hasilkan produk sendiri , buatlah research terlebih dahulu. Jangn fikirkan keuntungan semata-mata dan memberi kesan negatif kepada pengguna.
moha biotech
semua vlogger bergambar dihadapan Moha Biotech

Pada hari itu juga , kami ibarat membuat "kilang tour" dan dari situ lah ain nampak sendiri macam mana permulaan produk yang kosong dan menjadi produk siap sepenuhnya. Di sebelah petang pula , kami diberi peluang untuk membuat sendiri DIY serum dan face mist. Ternyata aku memang tak sesuai nak membuatnya. Hahaha. Sebab nak kena sukat bahan betul-betul ikut sukatan yang diberi oleh pihak chemist. Aku ni terkial-kial nak measure. Lepas dah measure semua kita campurkan semua bahan dan kacau-kacau terus jadi.
moha biotech
Ain ootd minah kilang be like

moha biotech
Ain siap dapat sijil lagi. hehehe.

Nak buat produk sendiri terutama produk kosmetik dan kecantikan ini sama macam buat kek lah. Yang membezakannya ialah sukatan gula , tepung , telur dan bahan untuk mencantikkan seperti pewarna , perisa tambahan. Its how you present the best view of the product lah orang kata! Presentation yang menarik pasti akan mendapat perhatian orang yang melihatnya. Sama lah jugak dalam penghasilan produk. Its all about the spec! Tapi apa-apa pun berbalik juga kepada fungsi kegunaan produk itu. Product knowledge! Itu yang kurang didedahkan kepada masyarakat dan kesannya , bila sesuatu isu viral , habis tempias terkena kepada pengeluar. Orang kita gila nak putih! Orang kita gila nak kurus cepat! Itu lah sebenarnya main point utama. Tapi dia tak tahu cara yang selamat. At the end of the day , jadilah pengguna yang bijak! The choice is always yours ! Oh , aku ada buat vlog, sudikan terjah yer!


Kalau nak tahu maklumat lanjut tentang Moha Biotech , boleh terus layari ke: http://mohabiotech.com.my/

Catat Ulasan

2 Ulasan

  1. Setuju,jadilah pengguna yang bijak....tidak semua hasil luar negara itu sesuai dengan kita..dan tidak semestinya hasil dalam negara itu tidak berkualiti..sihat,cantik menyusul..insyaAllah.

    BalasPadam
  2. Terasa nak kuarkan prdouk laaa..
    Nak bagi nama Krim Geli-Geli Dolly hahahahahaa

    BalasPadam

Blog ini merupakan blog peribadi yang ain jadikan sebagai 'Diary of the day'.Sorry la kadang ain guna, “ain” kadang “aku”.Perasaan membaca ni kadang lagi sedap ber “aku”.Kes itu kita letak terus “akuainkausiapa”.Hahaha.