HARI KEDUA AKU DI KELANTAN

Image may contain: 10 people, including Nur Farahain, Syed Mohd Shahmi, Richard Goh and Nuraina Sapi'ee, people smiling, people standing, sky, outdoor and nature

HARI KEDUA AKU DI KELANTAN

Selepas tamatnya , Hari Pertama Aku Di Kelantan , sesi jelajah aku bersama dengan Tourism Malaysia diteruskan pada hari kedua. Hari yang sangat padat dan ketiak basah serta panas terik! Hahaha. Mana taknya pagi-pagi lagi kami sudah terpacak di Pantai Bisikan Bayu bagi pelancaran Surfcasting Tour di negeri Kelantan. Boleh nampak di pantai tersebut para peserta kemain excited nak baling joran. Yelah kan hadiah wang tunai RM 70,000 diberikan kepada juara. Nanti aku cerita di lain entri okay!. Selepas menyaksikan perasmian tersebut , kami ke #HotelTour di Tok Aman Bali Resort. Fuh , seronok betul tengok pengunjung yang datang kesini bermandi di kolam renang. Padahal waktu tu panas terik kemain , tapi itu lah yang dikatakan antara tarikan yang ada di Tok Aman Bali ini.

Image may contain: 12 people, people smiling

Kami juga dibawa untuk naik ke bangunan tinggi untuk melihat pandangan seluruh Tok Aman Bali ini. Tengok dari atas , fuhhh cantik betul . Selepas kami berpusing satu resort ini , kami dibawa pula ke Istana Bunian . Masa mula-mula aku dengar tu , boleh tahan seram jugak!. Yelah , bunian kot jangan dibuat main-main. Aku ingatkan aku salah dengar ke , rupanya memang nama tu Istana Bunian. Reka bentuk rumah tu sumpah memang eksotik dan 'pelik' juga. Hehehe. Ada juga kisah pelik yang berlaku disitu tapi aku lebih prefer untuk tidak bercakap dikhalayak ramai. Kihkihihkih. Selepas puas 'berbunian' disitu , kami berpatah balik ke Pantai Bisikan Bayu untuk melihat acara penutup dan nak tengok ler siapakah pemenangnya. Fuh , pakcik tu muka macam tak percaya dia dapat RM70,000 weh!. Dengan tangan gigil masa nak terima wang tunai tu.  Kata orang itu lah dia kalau Allah kata rezeki kan , maka rezeki pakcik tu juga yang dapat. Kemain gemok woi ikan pari yang dia dapat tu.

Selesai je kami terus bergerak menuju ke Kota Bharu untuk check in di Hotel Perdana. Perjalanan boleh tahan lama juga sampai sempatler aku membuta. Hahaha. Sampai-sampai je kami disambut oleh pihak hotel dan terus membuat #HotelTour yang seterusnya. Selepas naik turun masuk bilik keluar bilik , hehehhe. masa untuk menjamu selera. Makan-makan sambil berborak. Selesai makan , kami masuk ke bilik masing-masing untuk membersihkan diri dan merehatkan diri sebentar untuk aktiviti malam.

Image may contain: outdoor
Inilah rupa Istana Bunian

Image may contain: 1 person, standing, tree, sky, outdoor and nature
lupa nak bagitau , kami singgah juga disini : wat phothikyan phutthaktham

Image may contain: 2 people, people smiling, outdoor
make a wish gone wrong! hehehe.baling tak sangkut sangkut!
Image may contain: 11 people, including Richard Goh, Nur Farahain and Syed Mohd Shahmi, people smiling, people sitting
Kami bersama dengan pihak hotel perdana kota bharu kelantan di Royal Suite

Image may contain: 19 people, including Richard Goh and Nur Farahain, people smiling, people standing
Kami bersama pelakon-pelakon persembahan makyung
Malam pula kami menjamu selera dulu dan selepas itu kami ke Jabtan Kesenian dan Kebudayaan Negeri Kelantan. Aku suka betul usaha JKKN ini yang mana mereka akan membuat persembahan secara terbuka special untuk warga kelantan dan para pelancong. Antara yang dipersembahkan ialah wayang kulit , persembahan makyung dan sebagainya. Ini secara tidak langsung dapat memberikan pendedahan kepada pengunjung tentang kesenian yang ada di negeri Kelantan. Walaupun aku tak berapa nak faham sangat dengan loghat Kelantan , tapi persembahan Makyung yang sempat aku lihat itu mampu meninggalkan satu kenangan yang indah buat diri ku. Sebelum pulang ke hotel untuk berehat , kami sempat merambu cuci mata di Wakaf Che Yeh . Aku tak beli apa pun just tengok Sis Lin memborong! Hahaha. Eh , sempat kami melantak durian disitu. Terima kasih pak haji belanja kitorang!. Murah rezeki pakhaji nanti dapat belikan macam-macam untuk makcik . Kihkihihkih.

Image may contain: 5 people, including Nur Farahain, people smiling, food and indoor
mencekik durian!


Catat Ulasan

7 Ulasan

  1. bestnya..menarik dan seram tengok istana bunian tu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. hehehehhe.. memang serraaamm ponn.. hehehehhe..

      Padam
  2. sis try makanan apa yg best2 kat kelantan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. ya ampun.... terlampau bykj sgttt makann sampaii tak boleh nak list.. hahahaha... tapiii nasi ulam cikgu ain dh try sedapp..

      Padam
  3. kemain ain..hihi..bnyak ke shopping ain?

    BalasPadam
    Balasan
    1. kihkihkih..shopingh kopokkk jeee.. 🤩🤩🤩🤩🤩🤩

      Padam
  4. ok durian tu kite jeles sebab favourite. bestnye dapat tengok persembahan makyung.

    BalasPadam

Blog ini merupakan blog peribadi yang ain jadikan sebagai 'Diary of the day'.Sorry la kadang ain guna, “ain” kadang “aku”.Perasaan membaca ni kadang lagi sedap ber “aku”.Kes itu kita letak terus “akuainkausiapa”.Hahaha.