Pengajaran yang paling bermakna buat diri ini ..


Pengajaran Yang Paling Bermakna untuk diri ini..

Macam berkait rapat sangat pulak dengan posting semalam iaitu tentang kemaafan . Korang dah baca ke belum ? Kalau belum boleh la klik dan baca okay . Tajuk 52 Hari ini ialah "A life lessons I've learned" . Kita melayu kan dia supaya orang lagi paham iaitu pengajaran yang paling bermakna untuk diri ini ... Wah gitu ! 

Apa yang aku dah belajar sepanjang umur dah nak masuk 3 series ni ?. Aku belajar tentang kemaafan . Wah masih bersambung lagi dengan posting semalam . Hahaha . Weh , bukan senang nak maafkan orang kalau kita tak cuba bukak hati kita untuk memaafkan . Bukan itu sahaja , bukan senang kita nak memaafkan kalau kita tak belajar untuk meminta maaf . Nampak kan Allah tu maha Pengasih lagi Maha Penyayang . Dari hati la punca segala emosi kehidupan kita . Kalau hati kita tak dibersihkan dan kita tak belajar untuk membersihkannya , akan datang yang buruk-buruk kepada kita . 

Dulu , aku ni jenis terlebih agresif . Sangat agresif . Susah gila nak belajar untuk memaafkan. Kalau macam ada something yang berlaku , susah nak terima . Jenis keras hati la orang cakap . Tapi , makin aku keraskan hati , aku rasa ego tu makin tinggi . Dahla aku tak suka orang yang ego , takkan lah aku nak jadi macam gitu juga kan . So , berbalik juga semula kepada cara kita mendidik hati kita . At the end of the day , ketenangan tu yang kita cari sebenarnya . 

Seterusnya , aku lebih bijak menguruskan kehidupan . Dulu-dulu boleh tahan kelam kabut hidup aku . Sekarang ni lebih terurus sebenarnya . Mungkin sebab ibu dah meninggal , aku lebih banyak belajar berdikari . Sebab dulu terlebih manja , ada orang caring gila pasal aku , tu yang jadi naik lemak. Hahaha . Sekarang pulak kena belajar sayang diri sendiri . Beza sangat ! Tapi tu la , life must go on . 

Hidup ...kita kena berani terima kenyataan ~~

Aku nak lebih rasa tenang dan rasa bahagia . Buat apa , kita ada duit tapi tak tenang dan tak bahagia ?. Buat apa kita ada duit tapi kita lagi jauh dari Allah ?. Lagi sombong dan bongkak dari Allah ?. Benda ni yang aku fikirkan selalu , aku tak nak jadi hambaNya yang ego . Aku nak sangat Allah pandang , kasih dan sayang kepada aku . Barulah nanti Allah berikan seorang lelaki kiriman tuhan buat aku. Cehwah ! Sempat lagi doa . Yelah , kena la doa jodoh yang terbaik untuk aku . 

Dulu , aku jarang sangat "bercakap-cakap" dengan Allah , tapi sekarang aku akan selalu kerap .. Bila kita "cakap" dengan Dia melalui doa , kita berkomunikasi denganNya ....rasa dia lain sangat .. 

Kalau kita "cakap" dengan Allah apa yang kita impikan .. pasti nanti ...Allah akan berikan yang terbaik untuk kita . Jangan berhenti meminta dariNya . 

Catat Ulasan

3 Ulasan

  1. Dia lah tempat kita mengadu..

    BalasPadam
  2. pilihan tepat ! Alhamdulillah..

    BalasPadam
  3. Hidup kena berani terima kenyataan... Agreeee! Meskipun tak rela, susah nak hadam, kena terima bila dah terjadi... Takut dan risau, tapi itulah takdir dari yang Esa... kan

    BalasPadam

Blog ini merupakan blog peribadi yang ain jadikan sebagai 'Diary of the day'.Sorry la kadang ain guna, “ain” kadang “aku”.Perasaan membaca ni kadang lagi sedap ber “aku”.Kes itu kita letak terus “akuainkausiapa”.Hahaha.