16/366 : DIARY OF THE DAY -16 JAN 2016




Assalamualaikum dan hello semua . Alhamdulilah , sudah 16 hari kita berada dalam tahun 2016 . Ya ALLAH terasa cepatnya masa berlalu kan . Sedar sedar dah menghampiri ke pertengahan bulan januari . Alhamdulilah , hari ini jadual agak penuh sedikit dari pagi sampai petang . Jujurnya agak kepenatan sedikit , tapi Insyallah diary of the day mesti diteruskan juga . No excuse ! Hahaha . Jadi serba sedikit tentang diary of the day ain pada hari ini ialah :


  • Diam bukan tanda kita senyap !
Semenjak dua ini bila kita dalam proses kematangan , cehwah , aku lebih kenal apa itu definisi "diam" . Sebab aku ini jenis banyak cakap , jadi kau faham faham je la bila waktu senyap nya . Hahaha . Kenapa aku kata fungsi 'diam' itu sangat bagus sebabnya , kau akan lebih menjadi seorang pendengar yang baik berbanding pencakap yang hanya semban gampang . Hahaha . Jujurnya weyh , jangan lah pandang orang sebelah mata hanya kerana dia senyap dan diam sahaja . Alhamdulilah , ada seorang hamba ALLAH ini mengajar aku yang untuk permulaan perkenalan , kita harus kenali dulu siapa orang yang kita sedang jumpa itu . Kenal ini macam dia tinggal dekat mana , siapa nama dia , apa yang dia suka . Bila dah kenal , kita kena dekati dia macam kalau dia suka bersukan , kita sembang la dengan dia pasal sukan . Seterusnya , lepas dah dekati dia , kita sayangi la dia . Bukan la macam kita sayangi orang itu , sampai menggatal , just think that , bila kita sayang mak ayah kita , kita mesti tidak sampai hati nak sakitkan hati mereka . Sama lah juga macam kita sedang kenali orang itu . Ingat tau , bila kita dah kenal dia , dekati dia , dan sayangi dia secara tidak langsung , that relationship itu will ruin smoothly right ! Kadang , aku jadi pendiam bukan sebab aku sombong atau tak berminat nak bercakap , tapi aku sedang menerapkan proses untuk menjadi pendengar yang terbaik .That the best way.


  • Hujan lebat
Fuh , tadi petang dekat JB ini hujan kemain tudia lebat . Main hujan juga tadi . Tapi alhamdulilah , ALLAH turunkan hujan . Sejuk juga bumi ALLAH ini kan . Sekali hujan turun dengan jalan jem pula tu . Tak apa , ALLAH nak mengajar kita untuk lebih bersyukur dan bersabar dalam apa jua rintangan dan dugaan hidup ini  Cehwah .


Makanya , itu sahaja la apa yang aku mampu untuk update . Maaf ye , tak sempat nak blogwalking hari ini .
Assalamualaikum , tak jawab dosa . Kalau jawab sayang ! :)




Catat Ulasan

2 Ulasan

  1. agreed! kadang diam tu lebih baik or maybe terlalu n sangat baik sebenarnya.

    BalasPadam
  2. Yup saya setuju sangat. Kadang kadang tak semestinya orang tu pendiam dia tak tahu apa apa :)

    BalasPadam

Blog ini merupakan blog peribadi yang ain jadikan sebagai 'Diary of the day'.Sorry la kadang ain guna, “ain” kadang “aku”.Perasaan membaca ni kadang lagi sedap ber “aku”.Kes itu kita letak terus “akuainkausiapa”.Hahaha.