72/366 : DIARY OF THE DAY - 12 MAC 2016

Assalamualaikum dan hello kepada semua . Bila dah start musim cuti sekolah , makanya mesti ramai yang plan nak bercuti dan paling yang penuh jadual mingguan ialah kerja kahwin ! Oh yeah ! Bersusun kenduri kahwin sana sini kan . Yang penting jaga nafsu makan uolls yer ! . Jadi untuk entri yang ke -72 ini , aku nak share tentang :



  • Joging bukan boleh kurus !
Ramai yang cakap eh kau ni dah bambam , kena joging . Makanya kau pun pergilah ke taman dan bersemangat konon nak fokus joging lah . Padahal kau tuh tergolong dalam kategori kenderaan berat yang mana kena ikut sebelah kiri . Tapi kau tak faham bahasa , nak jugak ikut sebelah kanan . Bila kenderaan ringan potong kau , kau rasa macam orang ni mengajing aku ke ape ? Ingat aku tak boleh nak lari laju laju ke ? End up kau pecut sekejap , dah penat termengah kau pegi lagi sebelah kiri . Dan kau yakin , kau akan kurus ! . Stop doing hard for your body people! Jogging untuk stamina yes pembakaran lemak berlaku jugak tapi dengan kategori kenderaan berat kau tuh , kau rasa pembakaran lemak itu adakah ianya sangat effective? Kan buat penat kau je . Cadangan aku ialah , ukur baju dibadan sendiri . Aku sendiri tak kuat lari. Aku build up stamina dulu dengan buat cardio exercise , sprinting untuk beberapa minit dan aku target untuk beberapa minggu akan datang baru aku nak cuba jogging kosisten . Sebab aku tak tekan gear 5 terus . Woi , kau tuh baru je dapat lesen (maksudnya kau baru je nak start ada kesedaran untuk being healthy) tapi kau terus nak tekan gear 5. Lepastu kau giveup ! That happen to most of the people . They think that by doing jogging ala ala kononnya peluh merecik itu mampu membakar ternakan lemak dia yang dah bertahun itu dengan semudah satu jam . Hahaha . So , kalau korang itu kategori bambam , you know who suits you first !


  • Makan banyak tapi boleh kurus !
Yes , most of the people mempunyai tanggapan yang salah bila makan banyak nanti makin gemuk . In fact that , makan banyak dalam portion yang kita ketahui itu lah the right way untuk kita being healthy and being fit . Jujur aku cakap , bila tengok makanan dekat malaysia ni sumpah takut! Dulu aku langsung tak aware benda ni , main belasah je , bila kesedaran tuh dah sebati dalam diri , aku sedar yang what am i suppose to eat and what am i not suppose to eat . Ada juga nak perli aku , "eh supper pun kena amek ?" . Yelah , perut hang tuh kena isi sebelum tidur . Hang tidur 8 jam . Kalau tak isi , komfom lah jadi cepat lapar keesokan paginya . Kes itu lah melantak breakfast macam tak makan seminggu . Bukan itu sahaja , makan banyak dengan cara yang betul memang akan buat kita kurus . Exercise itu hanya membantu dalam percent yang kecil sahaja . Ramai orang dia selalu fokus pergi gym dengan harapan boleh kurs infact dia lupa yang major part of your result ialah pemakanan. Makanya , kalau rasa diri itu sangat betul terhadap apa yang kita makan , you will finally get what you want (nasihat pada diri sendir) .

Assalamualaikum :)

Catat Ulasan

1 Ulasan

  1. Anda telah di tag

    http://misskitty12.blogspot.my/2016/03/segmen-top-blogger-2016-by-nurzulfa.html

    BalasPadam

Blog ini merupakan blog peribadi yang ain jadikan sebagai 'Diary of the day'.Sorry la kadang ain guna, “ain” kadang “aku”.Perasaan membaca ni kadang lagi sedap ber “aku”.Kes itu kita letak terus “akuainkausiapa”.Hahaha.