127/366: "Aku Tak Ada Masa Nak Exercise , Tapi Aku Nak Kurus!"



Assalamualaikum dan hello kepada uolls ! . Beberapa hari ini kawan kawan aku yang memang selalu baca blog aku dan tahu aku tengah dalam proses menurunkan berat badan bertanya kepada aku . Apa yang patut dia buat . Ramai memberi alasan tak ada masa nak exercise . Sebenarnya , bergantung pada diri sendiri . Kita semua ALLAH berikan 24 jam yang sama adil . So ? Jawapannya ada pada diri sendiri .

Ini jawapan aku , tak guna kau cakap kau nak kurus tapi kau tak berusaha untuk capai apa yang kau nak ! Baca ayat ini sampai kau terasa! .Hahaha . Its your choice . Jujurnya , ramai antara kita ini jenis keep complaining je . Asyik fikir kan masalah je instead of selesaikan masalah itu . Masalah kau gemuk . So , selesaikan lah . Ini asyik membebel diri sendiri dah gemuk tapi tak do something . No POINT !.

Untuk kurus , ramai yang cakap kena pergi gym . Jawapan aku ialah first kita kena ubah gaya pemakanan kita dulu . Itu yang paling penting . Itu jawapan sebenar nak kurus . Bukannya cuba makan ubat kurus . Dah kalau sedar diri tu sehari makan nasi sampai 4 pinggan . Kurang kan dulu . Sebenarnya , kita jadi gemuk ini disebabkan oleh tabiat pemakanan kita yang salah . Aku pernah kongsikan Rahsia Memasak Makanan Sihat Secepat 10 Minit .

Jenis melantak tak ingat dunia , bila baju dah tak muat baru rasa insaf . Hahaha. Satu lagi , orang gemuk ini kerja dia nak menipu je . Mesti asyik tanya cheat day lah apa lah . Boleh ke kalau nak termakan makanan yang kalori tinggi ? Hahahha . Ini aku ada kongsikan Tips Untuk Elak Cheat Day ! .

Ingat , apa apa pun jangan start pergi ke gym untuk selesaikan masalah obesiti ini . Start dengan ubah gaya pemakanan dulu . Cari apa yang boleh makan dan apa yang kena pantang makan untuk proses menurunkan berat badan .Memang bukan mudah tapi bila dah lama lama ianya jadi kebiasaan . Aku kongsikan juga Diet Bukan Cerewet Bab Makan .

Last sekali , tolong jujur dengan diri sendiri . Jangan jadi hipokrit . Aku Memang Gemuk ! So ? . Exercise tu kena juga sebenarnya , tapi paling banyak yang menyumbang kepada penurunan berat badan ialah gaya pemakanan kita . Ingat tuh !

Catat Ulasan

1 Ulasan

  1. Haii... blogwalking... nice blog... jom sama2x follow.. Tq
    http://blogleopluto.blogspot.my/

    BalasPadam

Blog ini merupakan blog peribadi yang ain jadikan sebagai 'Diary of the day'.Sorry la kadang ain guna, “ain” kadang “aku”.Perasaan membaca ni kadang lagi sedap ber “aku”.Kes itu kita letak terus “akuainkausiapa”.Hahaha.