"Aku Takde Masa ..."

"Aku Takde Masa ..."

Untuk kisah 52 Hari ni membawa topik Time Management atau dalam bahasa melayu pengurusan masa. Sejujurnya , semenjak pkp bulan mac lalu dilaksanakan , aku sedar yang sistem pengurusan aku makin teruk . Bukan itu sahaja , penyakit insomnia tu datang balik. Aku jadi pemalas dan tak bersemangat macam Nur Farahain yang sebenar . 

Bila dah nak habis 2020 ni baru aku perasan , aku tak boleh dah macam gini . Sebab tu juga , aku start buat blog challenge ni. Bila aku buat , aku akan set dekat mind aku , " i need to write.. to complete the days" . Aku mula dulu dengan cara yang macam gini . Banyak juga cara lain yang sedang aku prektik kan . Antaranya , kurangkan portion nasi atau carbs yang diambil setiap hari . Sebab nak kurus kena buang tabiat-tabiat buruk tu. Selain itu , aku try juga ubah sistem tidur . Belajar untuk shut down telefon lebih awal . 

Kurangkan scrol social media . I realize , semakin i kurang scroll social media...semakin i dapat buat banyak benda . I start to say NO for things or people . Kalau kita rasa kita tak boleh buat atau nak spent time dengan orang..belajar lah cakap tak boleh . Say No tak bermaksud yang kita ni teruk , anti social . Cumanya ada ketika kita perlu hidup dalam norma baharu. Wahhh norma baharu kata nya. 

Actually , semalam aku ada tanya soalan ni dekat satu akak. Aku confess yang time management aku makin teruk . IDK! Nak jumpa orang pun aku dah macam tak excited macam dulu-dulu . Tiber , hari ni kena tulis pasal ni pula. Kihkihkihkih . What a coincidence ! To conclude this topic , sebenarnya DIRI KITA JE YANG BOLEH UBAH. (Cakap kuat-kuat dekat diri sendiri) 

Aku selalu percaya , dalam apa benda yang kita nak achieve .... attitude is number one ~~~ tak guna you cantik ke , you kaya ke ...tapi tingkahlaku teruk dan tak berdisplin.. Memang at the end kelaut jugak nanti..

Sebenarnya kita ada je masa.. yang selalu cakap takde masa tu.. sebenarnya dia perlu adjust timing sendiri so that 24 jam setiap hari tu rasa cukup je yang Tuhan berikan .

Korang...cam mane handle masa korang ?Komen komen ...nak juga baca pandangan korang..


Catat Ulasan

1 Ulasan

  1. Masa 24 jam sehari tetap berjalan.
    Kita yang perlu bijak merancang masa.

    BalasPadam

Blog ini merupakan blog peribadi yang ain jadikan sebagai 'Diary of the day'.Sorry la kadang ain guna, “ain” kadang “aku”.Perasaan membaca ni kadang lagi sedap ber “aku”.Kes itu kita letak terus “akuainkausiapa”.Hahaha.