OCD ? Apa itu OCD ?

OCD ? Apa itu OCD ? 

Kisah 52 Hari ini dah pun masuk hari ke 19 . Dapat pula tajuk "My OCD habits". Sebelum tu , meh kita google dulu apa sebenarnya maksud OCD . 

OCD bermaksud Gangguan obsesif-kompulsif (OCD) adalah gangguan di mana orang mempunyai pemikiran, idea atau sensasi (obsesi) yang berulang dan tidak diingini yang membuat mereka merasa terdorong untuk melakukan sesuatu secara berulang (paksaan). Ada yang mengatakan OCD ni satu mental illness . 

Aku terfikir apa benda nya OCD yang ada dalam hidup aku . Tapi , kalau aku senaraikan pun , adakah itu sebenarnya OCD atau pun bukan . Isu nya OCD ni macam penyakit cerewet ke ?. Atau pun sebenarnya perfectionist ?. 

Tapi sesetengah orang bangga yang dia ada OCD . Actually , kadangnya bukan OCD pun tapi lebih kepada habit je . Ada yang aku baca OCD ni bahaya kalau tak dicegah . 

Jadinya , untuk kali ni ..aku rasa bukanlah untuk merungkaikan aku ni OCD ke tak.. tapi aku nak berkongsi yang habit aku kearah "insecure" mungkin. 

1) Pembersih 
Aku jenis geli sikit kalau tengok toilet kotor sampai sanggup tahan kencing. Kah! Aku memang jenis hygiene sikit kalau yang ni . Sanggup flash banyak kali , jirus apa semua dulu baru aku kencing. Kalau macam toilet tu dah tinggal lama tak digunakan , arwah ibu pesan bersihkan dulu ..jirus dulu .. Sebab kiranya macam adab la walaupun dekat toilet. Sebab tu aku choosy sikit kalau bab tandas . Nasib la dekat mall banyak toilet dah bersih kan. 

Satu lagi kalau dekat surau , aku macam allergic sikit bau kepam . Hahaha. Dari sebelum covid lagi , aku memang selalu bawak telekung sendiri . Sebab aku tak berapa selesa bila terbau kepam telekung dekat surau tu . Nanti aku macam geli-geli je rasa . Hahaha . Bukan OCD kan ni...tapi lebih kepada "take serius" dengan perkara yang macam gini .

2) Kalau jemur baju mesti proper
Benda ni maybe sebab arwah ibu yang ajar . Aku pantang kalau salah guna hanger. HAHAHA . Selalu abang aku tula dia main hentam je jemur baju. Aku pula jenis akan sakit mata tengok. Tapi , tula baju sendiri je aku ubah kalau baju dia..lantakla . Hahhaa . Aku selalu tukang lipat baju je . Tapi aku ni tak ada la nak kena susun ikut color coding , lipat kena teratur . Hentam keromo juga . Sebab tu aku cakap , aku belum level cerewet sangat. Hehehe.

3) Dah tutup suis ke belum tu ?.
OKAY yang ni nampak sikit lah penyakit insecure aku . Aku selalu akan make sure dua tiga kali sama ada dah switch off ke belum . Kadang dah cuba buang , tapi still macam tangan tu tetap nak meraba-raba suis tu dah tutup ke belum. Mungkin aku jenis tak suka membazir karen. Hahaha. 

Ade lagi ke ? Aku ni tak cerewet weh .. Aku ni perempuan simple .. Janji aku rasa happy dan selesa settle .. Korang ade ke tabiat OCD tu ? Tapi kesian tau kalau yang ada OCD atau perfectionist ni . 

Catat Ulasan

3 Ulasan

  1. Yang bagusnya...ko tak cerewet makan, semua ko bedal kann hahahaha

    BalasPadam
  2. 123 semua sama. Tapi Kita ocd yg Tak teruk la. Yg no 3 tu, lebih pd was2 kan

    BalasPadam
  3. nombor 3 tu ada la jugak kekadang.

    BalasPadam

Blog ini merupakan blog peribadi yang ain jadikan sebagai 'Diary of the day'.Sorry la kadang ain guna, “ain” kadang “aku”.Perasaan membaca ni kadang lagi sedap ber “aku”.Kes itu kita letak terus “akuainkausiapa”.Hahaha.