HARI KETIGA AKU DI KELANTAN

Image may contain: 12 people, including Nur Farahain and Richard Goh, people smiling, people standing

HARI KETIGA AKU DI KELANTAN

Selepas menginap di Kelantan selama dua malam , akhirnya tibalah hari terakhir untuk meninggalkan negeri Kelantan. Oh ya kepada yang belum baca kisah aku sebelum ini , boleh klik HARI PERTAMA AKU DI KELANTAN ,  HARI KEDUA DI KELANTAN . Aku sarankan korang baca dulu posting aku yang sebelumnya sebab nanti takut terkonfius eh dah hari ketiga , eh dah nak balik.. bila datang nya . Hahaha. So , pada hari ketiga pagi itu kami check out awal untuk breakfast. Breakfast dua kali yer pagi tu! Dasyat sangat rasanya. Pertama breakfast di Hotel Perdana dan seterusnya kami ke kedai makan Ayang Cafe. Mak oi , cafe ni very the pink pink. Sebijik macam DSV dan kedai ni memang dekat je dengan kafe DSV tu. Sebabtu mungkin aura warna pink melekat juga.

Sampai sahaja di cafe ni , mak oi kemain meriah dan ramai sungguh manusia bersarapan pagi. Aku teringat yang Sis Lin dah pesan dekat aku "Kau kena ingat Ain , diorang sini breakfast memang makan nasi". Sis Lin memang dah tau sangat aku ni manusia yang jarang bersarapan pagi. So, aku memang berdiri lama juga sebab tak tahu nak pilih apa untuk makan. Nasib ler ada Sis Lin sebagai penasihat makanan, hahaha ..kami sepakat untuk makan kongsi-kongsi pada ketika itu. Korang search je Ayang Cafe cafe sarapan pagi di kota bharu

Image may contain: Nurul Hamirah and Nur Farahain, people sitting, child and outdoor
Muka pasrah kena makan nasi! Hahaha

Image may contain: 5 people, including Nur Fatihah and Nur Farahain, people smiling, people sitting, people eating, food and indoor
Roti telur goyang!Hahaha


Selepas dah makan kenyang-kenyang tu kami pergi pula ke Galeri wau Pak Shafie dan juga perusahaan batik & songket jalan PCB. Masih teringat lagi posting aku 3 hari 2 malam di bumi kelantan yang mana aku suka kan keseniana dan kebudayaan yang terdapat di sini. Iya , tiba pada hari ketiga ini pun aku rasa teruja betul mendengar sejarah sebenar terciptanya permainan wau. Kalau nak tahu , dalam lagu Wau Bulan (Wau Bule) menceritakan semuanya tentang wau itu. Nah , aku selitkan video igtv aku sepanjang berada di galeri wau pak shafie. Aku paling suka tengok wau ini sebab warnanya , sangat la meriah!

Seterusnya kami ke perusahaan batik dan songket pula. Disini kami dapat melihat secara live macam mana kain yang dari kosong dan sehingga siap corak batiknya. Baru la aku tahu kenapa harga batik ini punya nilai nya. Ini kerana coraknya yang sangat esklusif dan selalunya satu corak hanya untuk satu orang sahaja. Masa aku tengok pakcik tu melukis corak batik ,dalm hati ni terlintas dan berkata "macam mana ehk pakcik ni dapat idea? woww aku rasa hebat giler spontan dia lukis..aku ni nak melukis pun kelaut" Hahaha.
Image may contain: one or more people and people sitting
Kau tengok pakcik tu melukis spontan yer!
Image may contain: 1 person, sitting
Aku paling suka bahagian ini , sebabnya aku suka mewarna. Hahaha

Image may contain: Nur Farahain, smiling, table and indoor
Ewa buleee , ewa bulee...
Cuti -cuti Malaysia kami berakhir disitu dan sebelum pulang ke Johor Bahru kami makan dulu di Nasi Ulam Cikgu , sempat aku lepaskan kempunan aku tu pada lauk sayur masak lemak disitu. Ikan keli dia pun aku suka tapi aku dah bedal gila-gila masa hari sebelum nya. Hehehe. Oh ya , kami sempat singgah ke Pasar Besar Siti Khadijah beli ole-ole dan penghabisnya habis penuh keropok dalam kereta. Sepanjang perjalanan memang bau keropok badan aku. Hahaha. 

Perjalanan yang sangat panjang dan lama namun ianya meninggalkan satu kenangan yang terindah untuk aku. Apa yang pasti , aku nak datang lagi ke Kelantan untuk menerokai lagi kesenian dan kebudayaan disana. Terima kasih Tourism Malaysia.

Catat Ulasan

5 Ulasan

  1. Aduh.. mau nak terbe*** di suruh sarapan banyak kali

    BalasPadam
  2. Berdekahhh aku baca komen kak seri 😂😂😂😂

    BalasPadam
  3. Hahahaha nasib juga tak terberak dalam kete juga kann sebab makan banyak hahahahaha

    BalasPadam
  4. best trip dapat tengok cara penghasilan wau dan melukis corak batik. seni sangat. ena pon suka tengok mewarna ni.

    BalasPadam
  5. best².. pengalaman yang paling berharga bila dapat pergi ke Negeri orang

    BalasPadam

Blog ini merupakan blog peribadi yang ain jadikan sebagai 'Diary of the day'.Sorry la kadang ain guna, “ain” kadang “aku”.Perasaan membaca ni kadang lagi sedap ber “aku”.Kes itu kita letak terus “akuainkausiapa”.Hahaha.