TERJAH KE 10 MALL DALAM SEHARI, PENGALAMAN SERTAI JOHOR SCAVENGER HUNT 2019

JOHOR SCAVENGER HUNT 2019

TERJAH KE 10 MALL DALAM SEHARI , PENGALAMAN SERTAI JOHOR SCAVENGER HUNT 2019


Terjah ke 10 mall dalam sehari. Siapa sangka aku yang gemuk ni terus berkata setuju nak turut serta apabila Sis Lin open dan bersetuju membentuk satu group. Nama kumpulan kami : Geng Gelak Kuat ! , sesuai dengan nama kumpulan dengan 4 ahli nya.Hahaha. Siapakah ahlinya ? Aku , abang aku  , Kak Sunah dan Sis Lin. Meh aku nak kongsikan pengalaman kami sepanjang menyertai hunting ini!

Kami pergi atas tiket media bukan penyertaan orang awam , jadinya aku tak ada letak mindset untuk menang ataupun sifat berlumba dan bersaing. Bayangkan lah aku siap datang santai-santai dan memang tak bersedia langsung. Kami berkumpul di Medini . Disaat akhir , Sis Lin tidak dapat menghadirkan diri atas urusan yang tidak dielakkan . Maka , kami meneruskannya dengan tiga ketul ahli.
JOHOR SCAVENGER HUNT 2019
Medini
Kalau nak masuk pertandingan macam gini , aku nak pesan dekat korang tolonglah dapatkan clear briefing! Sebab itu la yang terjadi kepada kami dimana kami tidak dapat clear briefing. Tunggang langgang jadinya pada ketika itu. Selepas selesainya , flag off kami pun bodoh-bodoh naik bas mengikut peserta tanpa mendapatkan arahan yang jelas. Sampai di Larkin , turun je bas kami dah blur dengan apa yang berlaku. Hahahaha. Pusing punya pusing , baru ler nampak kaunter marshall . Kami perlu menghantar task pertama yang disiapkan sewaktu di Medini tadi untuk dapatkan full task seterusnya. Yes , terjadi lah babak babak di Larkin. 

Oh ya , setiap task di mall mestilah kena cari bendera yang ada logo sekian sekian dan kami diminta untuk ber wefie. Bukan itu sahaja . kami perlu upload di Facebook salah seorang ahli dan kena dapatkan 10 likes! KAU RASA?????????????? Sabar kasi aku habis cerita. 

Bukan itu sahaja , setiap tempat yang kami pergi ada task lain yang perlu diselesaikan. Di Larkin , kami diminta untuk mencari barang-barang yang gambarnya ya ampun sendu betul . Nak teka macam mana seh. Paling tak kelakar ialah kami kena beli. KAU RASA? Pusing punya pusing satu mall sebab nak kena cari barang yang perlu dibeli untuk mengumpul point , jadinya aku cakap mana yang tak ada tu dah la kita skip. 
JOHOR SCAVENGER HUNT 2019
Larkin!
Sampai je di kaunter marshall untuk dapatkan cop sebagai bukti kami selesai task dan bersedia untuk ke next task , pasukan depan salah beli barang , dia beli keropok belijau sedangkan dia nak buah yang asli. Aku cakap dengan team , kasi jelah sebijik kat diorang , rezeki bila kita memberi , pasukan depan tu bagi sagun kepada kami kerana sagun waktu tu memang kehabisan stok. Tips nya dekat sini , jangan lokek untuk memberi akhirnya ada juga yang membantu kami.

Settle di Larkin , kami duduk di Mcd untuk baca next task dan sempat bersarapan dulu. Kumpul tenaga kata orang! Hahaha. Sambil tu kami view task seterusnya , dan kelebihan kepada kami sebab memang selalu pergi event. Jadinya , kami tidak kekok sangat dengan mall-mall yang perlu diterjah. Tipsnya lagi yang aku nak kongsi , tengok website mall tersebut. Korang akan lebih familiar terutama apabila diminta untuk mencari logo kedai yang tersenarai di mall tersebut.
JOHOR SCAVENGER HUNT 2019
Kompleks Kraf Johor
Dari Larkin , kami ke Kompleks Kraf Johor. Disini , kami divide dua yang mana aku dengan abang aku pergi sepak raga. First time aku main benda alah tu dan yang menariknya kena pakai kain batik dan kain pelikat. HAHAHA. Sementara itu Kak Sunah pula pergi mewarna batik. Orang tu pelik kenapa macam dah biasa buat , dah kami baru je ke sini bebeapa bulan lepas. HAHAHA. Oh ya , ada lagi satu tugasan iaitu magic trick yang ni sumpah susah tapi nasib ler abang aku dapat selesaikan nya dengan bagus.

Baca juga : Ole ole di Johor

Daripada Kompleks Kraf Johor , kami ke Capital City . Ya ampun ni lagi sendu. HAHAHA. Kalau orang JB tahu ler macam mana sendu nya. Tugasan dalam ni kena main mesin tikam untuk dapatkan toys , dan aku dah siap pesan ,kalau tak dapat kita skip next task! Cabaran dekat sini ialah kami kena naik sampai ke tingkat atas untuk wefie di MCM Studio. Masalahnya , yang tahu akan faham mall ni sendunya macam mana. Tak buang banyak masa disini , seterusnya kami ke B5 Street Market. 

Pada ketika ini , B5 Street Market belum lagi buka kepada orang awam. Jadinya dekat sini agak mencabar juga. Oh ya , lupa nak bagitahu uolls yang sepanjang hunting ni , kami naik GRAB!!!!! lAGI SEKALI NAK BAGITAHU YANG SILA DAPATKAN FULL BRIEFING. Kami tak dapat clear information yang 3 ahli perlu daftar di Medini dan seorang perlu bawa kereta dan tunggu di Larkin. Tapi kelebihan menggunakan pengangkutan awam ni kita tak perlu stress nak park mana dan sewaktu naik grab tu , kami dapatlah berehat sekejap. Penat weh fizikal dan mental padahal dalam JB je! Ada juga yang naik motor. kerlass merempitt jee.. Tapi , kseian jugak pada diorang walaupun laju bila hujan turun lebat memang kena benti tepi jugak.
JOHOR SCAVENGER HUNT 2019
Capital City

JOHOR SCAVENGER HUNT 2019
B5 Street Market
Di B5 kami diminta untuk menari zapin yang paling kelakar kak Sunah orang Sarawak kena belajar zapin kau! hahahha. Disini juga , antara cabaran nya ialah nak dapatkan grab kerana tempat ni masih belum buka kan. Selepas itu , kami ke R&F Mall. Sekali lagi , kami dah sangat bersedia disini kerana internet dalam mall ni sangat sendu. hahaha. Kami dah rancang sampai je , kami nak solat disini. Lepas solat , pergilah selesaikan tugasan wefie tu.

Tak nak buang banyak masa , kami seterusnya ke bandar iaitu ke Komtar JBCC dan CS. Daripada R&F kami jalan kaki dan tempat pejalan kaki itu ialah salah satu wish list yang aku nak sangat buat dan akhirnya terlaksana impian aku. Memang penat weh berjalan hampir satu kilometer lebih. Berlecak ketiak! Sampai mall je , promoter offer try minyak wangi! Kuang asam. Aku tau ler berpeluh tapi ketiak tak masam okay. Hahaha. Kami sebulat suara untuk ke Komtar dahulu.

JOHOR SCAVENGER HUNT 2019
R&F Mall
JOHOR SCAVENGER HUNT 2019
Komtar JBCC
Masa mencemburui kami dan kami sebulat suara untuk menghentikan hunting kami ni di komtar kerana masa memang tak cukup. Fuh! cabaran lagi datang pada waktu tu hujan lebat sangat dan grab high fare untuk ke tempat final check point. RM45! Kau rasa? Tapi , kami berlapang dada pergi jelah. Kami ingatkan final di Medini rupanya di Puteri Harbour. So , kami decide ambil kereta dan pergi ke sana. Waktu tu kilat ribut banjir tak payah cerita lah sampai kan aku bukak kasut. 


Sampai je kesana , kami menghantar semua tugasan yang berjaya dilaksanakan dan terus solat asar. Tunggu punya tunggu akhirnya kami berjaya mendapat tempat kelima. YAHOO!! Dapat top 5 siapa sangka kan. Apa yang aku nak bagitahu dekat korang ialah , cari pasukan yang memang sangat sangat membantu yang jenis tak give up! Lepastu , mental dan fizikal memang kena strong sebab kalau join pertandingan macam gini mental cepat koyak kalau tak betul-betul kuat!. Erm , bukanlah kemenangan yang kami kejar , tapi aku dapat simpulkan ialah semangat pasukan itu sangatlah penting. Berapa kami dapat selesaikan? 6/10 mall berjaya di terjah.
JOHOR SCAVENGER HUNT 2019
yeay!cantik kan medal dia

JOHOR SCAVENGER HUNT 2019
kami sempat berjumpa dengan encik soleh!
Padahal malam tu kami dapat jemputan untuk ke komsert di tempat yang sama tapi kami sebulat suara untuk merehatkan diri! Penat woi. tapi pengalaman ini memang sangat berharga!. Terima kasih Tourism Johor dan semua pihak yang terlibat!
Image may contain: 3 people, including Nur Farahain, people smiling, closeup
Image may contain: 3 people, including Nur Farahain, people smiling, closeup

Catat Ulasan

3 Ulasan

  1. Tahun depan aku nak join Gelak Kuat sekali ok!

    BalasPadam
  2. mak aih..yang baca ni pun rasa penat. Hehe. Tapi geng 'Gelak Kuat' nampak ceria je. At least you have fun. No 5 pun hokey

    BalasPadam

Blog ini merupakan blog peribadi yang ain jadikan sebagai 'Diary of the day'.Sorry la kadang ain guna, “ain” kadang “aku”.Perasaan membaca ni kadang lagi sedap ber “aku”.Kes itu kita letak terus “akuainkausiapa”.Hahaha.