UPSR Dimansuhkan sepenuhnya *Bagus ke tak bagus untuk budak darjah 6?



Assalamualaikum .. ternampak kawan posting gambar ni . Tenanglah dikau di sana UPSR . Ujian Penilaian Sekolah Rendah . Dah tak ada . Teringat dari hujung tahun lepas sampai ke awal tahun ni , semenjak Covid 19 melanda .. Ain berteka teki dengan anak jiran "rasa -rasanya Isya ade ke UPSR ?" . "Isya rasa tak ada" . Selamba dia jawab tak ada ! Kihkihkihkih . 

Masin mulut budak darjah 6 ! Betul -betul arwah kau UPSR ! Hahaha . Jadi nya nak nilai budak sekolah rendah ke sekolah menengah macam mana ?. Kita throwback kisah zaman UPSR ain lah macam gini . Ain dari darjah satu sampai darjah tiga duduk kelas pertama . Masa darjah tiga tu dah rasa stress duduk kelas pertama . Sebabnya masa tu sekolah dah sibuk kejar ranking , kejar nak dapat title sekolah cemerlang sekolah terbaik semua tu la . 

Kesannya , ain jadi stress belajar dan waktu tu masih tak pandai berkawan , jadinya rasa budak kelas pertama banyak sombong dan jenis nak pandai sendiri sendiri je. Disebabkan cikgu nak balance jumlah murid lelaki dan perempuan , perempuan lagi ramai pandai jadinya spesis bongok macam ain memang terpelanting la.  Terpelanting terus masuk kelas ketiga ! hahaha . 

Darjah 4 ain turun kelas ketiga , darjah 5 ain naik kelas kedua dan darjah 6 ain turun semula kelas ketiga . Bila sekolah dah ramai murid pandai- pandai duduk di kelas ketiga pun masih terasa persaingan nak jadi pandai tu . Dekat kelas ketiga ni , ain boleh la juga dikatakan perform . Kalau trial UPSR , ujian ujian biasa selalu mesti dapat 2 A atau 3 A . Memang gitu je la .

Sampaikan cikgu letak kan target awak boleh dapat 5 A ni . Masa tu ain tak konfiden sangat sebab ain memang lemah Bahasa Inggeris . Selalu dapat C . Hahaha . Bila dapat B rasa happy sangat. Lepastu cikgu kelas kitorang rombak semua tempat duduk . Nak djadikan cerita cikgu susun tempat duduk 2 3 2 . Semua kena duduk lelaki perempuan.  Aku pulak dapat tempat paling depan di kedudukan tiga orang . Jadinya di tengah tu lelaki . Kihkihkihhh . Dahla duduk depan , asal nak mula kelas je muka aku la cikgu akan tanya dulu topik sampai mana , homework dah siap ke belum . Weh , stress tau. Hahaha .

Bila nampak Facebook budak lelaki tu mesti teringat perangai nakal kitorang . Hahaha . Dia power Bahasa Inggeris , aku power Matematik . Dia lemah Matematik . Kitorang kawtim , tukang supply jawapan sesama sendiri time exam .Hahaha . Tak kantoi beb ! Kita buat kerja kena clean . Hahaha . Setiap kali aku nampak Facebook dia , aku mesti ingat perangai kitorang dulu . Astagfirullah ! Jahat ! Semua sebab nak dapat result bagus , nampak kan bila kena pressure .. Budak - budak jadi panjang akal . Kitorang deal berdua je sebab geng perempuan yang sebelah tu tak nak komplot . Lagipun , bila kita berdua je yang buat "kerja" ni senang sikit nak bantu each other .

Sampailah trial UPSR , cikgu dah letak semua kedudukan dekat dewan sama macam ala -ala nak UPSR . Alamak tempat dah tak sama , masa tu mengelabah weh siapa nak supply jawapan BI aku . Dah BI aku paling jahanam . At the end , aku sedar . Aku yang kena belajar sendiri . Masa tu baru nak terkial -kial faham kan balik verb la noun past tense present tense semua tu . Kita berdua pun decide untuk perbaiki subjek yang lemah tu.

Dan UPSR pun berlalu .Sampai lah tiba masa untuk ambil result . Cikgu panggil semua yang dapat 5 A dulu . Ah , sudah.  Aku tak dapat 5 A weh . Sedih la juga . Tiba tiba bila 4 A cikgu panggil nama aku . Nur Farahain Binti Zainal Abiddin . Aku pergi ke depan memang tak percaya weh . Sambil tu meleleh juga air mata . Sebab teringat perangai aku dulu . 

Terus cakap kat diri "balasan Tuhan ni , kau dapat B untuk subjek Bahasa Inggeris". Nasib dapat B kalau dapat C ke Fail ke lagi jahanam . Hahaha . Result UPSR ni menyebabkan aku dapat 2 tawaran satu sekolah menengah agama dekat Pontian dan asrama. Aku tak nak .Hahaha . Tawaran yang kedua aku dapat sekolah SIGS . sekolah semua perempuan ! Ah .Tak nak . Lalu aku masuk la ke Sekolah Menengah Kebangsaan Bandar Baru Uda . SMKBBU . Sekolah tu membawa bermacam kenangan untuk aku .

Kesimpulannya , ujian ni ada yang memberikan kebaikan dan ada juga memberikan keburukan . Cuma nya setiap manusia kan memang perlu hadap ujian dunia . Kalau tak , takla kita ni dilahirkan di dunia.  Kan ! Sebenarnya nak bagi budak tu pandai , kena kasi faham asas sesuatu topik tu dulu  . Ni mengikut pengalaman aku sendiri . Aku tak pandai sangat . Tapi rezeki je masuk kelas first dari sekolah rendah . Sekolah menengah pun aku maintain kelas pertama sampai tingkatan 5 . Dan tak semestinya budak kelas belakang ni , dia kurang pandai .. Aku pernah tulis kisah budak kelas belakang ! Kisah benar tentang anak jiran ! Boleh baca okay ! 

Catat Ulasan

0 Ulasan