TOURISM MALAYSIA SATUKAN GENG MEDIA WILAYAH SELATAN JELAJAH KE SELANGOR

tourism malaysia media buddy

Assalamualaikum. Pada 13sehingga 15 Disember 2019 , aku berpeluang mengikuti trip daripada Tourism Malaysia ke Selangor. Apa yang menariknya trip kali ini bukan sahaja geng media Johor tetapi ianya melibatkan sekali geng Media Melaka. Trip kami bermula daripada berkumpul seawal 7:45 pagi di Persada Johor ,masing masing masing belum 'panas enjin' kerana masih terlalu awal untuk menunjukkan menonjolkan perangai masing-masing. Hehehe.

Tetapi pada aku yang dah pernah travel dengan beberapa geng Johor sebelum ni menjadikan aku lebih tahu perangai masing masing. Perangai yang hyper , yang gila dan bermacam lagi lah. Trip kali ini agak berbeza dengan yang sebelum ini kerana kali ini kami menaiki bas. Kebiasaannya kami akan menaiki kereta MPV yang lebih kecil.

Baca trip pertama aku bersama dengan Tourism MalaysiaCuti cuti malaysia di Melaka

Seawal pagi lagi aku memang 'membuta' je sepanjang perjalanan dan aku tersedar sewaktu berhenti di RNR dan tidak lama selepas itu kami pun tiba di Melaka. Sampai saja di Melaka kami berhenti makan tengah hari serta mengambil beberapa lagi media Melaka. Perut kami terisi dengan lauk yang dihidangkan secara ala carte semestinya meninggalkan kenangan yang terindah untuk perut Farahain. Masakan Udang Lemak Nyonya itu sungguh lah sedap sehingga ke tekak. Restoran Nyonya Suan nama diberi kalau nak pergi ke situ aku rasa waze je komfom akan jumpa
yoputuber hazim hamdan
Dengan Youtuber Hazim Hamdan
Selepas itu kami bergerak pula ke Kuala Lumpur untuk segera check in ke Red by Siroco hotel untuk bersiap-siap bagi menghadiri majlis Tourism Malaysia Media & Industry Appreciation Dinner yang diadakan di Glasshouse@Seputeh. Dekat situ , aku berpeluang untuk bertemu dengan pelbagai media lagi yang datang dari pelbagai negeri.

Apa yang bestnya dapat pula aku berjumpa dengan Youtuber kegemaran aku iaitu Hazim Hamdan. Memang excited betul aku pada waktu tu. Herlok betul dia gais! Opps! Hari pertama kami banyak dihabiskan dengan perjalanan dari JB ke KL dan kami perlu menyimpan banyak tenaga untuk hari seterusnya! Hari yang paling penat!

Baca juga :Trip aku ke Kelantan bersama Tourism Malaysia

Media Southern Region yang paling havoc di Sky Mirror

Seawal jam 7 lagi kami diminta untuk berkumpul kerana perjalanan daripada KL unutk ke Kuala Selangor agak panjang. Di Kuala Selangor kami pergi menjelajah ke Sky Mirror. Wow , aku betul betul excited untuk ke sini. Untuk ke Sky Mirror ini , kami perlu menaiki bot. Apa yang perlu diberi perhatian apabila berada disini ialah kita perlu 'on time' dan jika terlambat , air akan surut dan ini menyukarkan kita untuk pulang.

Apa yang kami lakukan disini? Mengambil gambar. Korang tengok lah sendiri macam mana cantiknya gambar! Ini memang naturally legit weh! Aku punya terpegun sebabnya tak sangka ini pun boleh dijadikan tempat pelancongan serta lubuk bisnes! Hehehe. Puas bergambar , kami pulang semula ke jeti dan isi perut. Dapatlah aku bedal sebungkus nasi lemak dan aiskrim calong satu!
tourism malaysia media buddy
Bestnya masuk kampung . Semua jadi jakun!

Ni haa naik bajak kan nama dia?
Perjalanan kami di teruskan lagi ke Sungai Sireh yang terletak di Tanjung Karang. Wow memang betul-betul masuk kampung beb. Sampai je disitu , kami makan tengah hari dulu dan seterusnya mewarna batik. Aku memang suka mewarna dari kecik tapi pada ketika itu , aku berasa sangat penat , tapi rasa terhibur selepas melihat hasil batik yang aku warnakan tu. Hahhaa. Tak ada lah buruk sangat! Hahahaha.

Selepas itu , kami naik bajak ataupun orang panggil kereta panjang dan ada juga yang naik bas legend untuk bergerak ke aktiviti seterunya iaitu melawat galeri rumah lama. Seterusnya kami melakukan aktiviti menangkap ikan serta  ke sawah padi. Nasib la pecah beberapa kumpulan dan wilayah selatan geng kami diminta untuk menangkap ikan. Ya ampun , aku sampai naik bosan juga lah sebab tak dapat ikan langsung. Memang orang yang menangkap ikan ni ternyata sangat penyabar.

Aktiviti kami selesai di Sungai Sireh dan sepatutnya kami bergerak untuk melihat kelip kelip di sungai Selangor tapi apakan daya kerana cuaca tidak mengizinkan. Hari kedua kami tamat di aroma ikan bakar untuk makan malam dan kami pulang semula ke Kuala Lumpur. Sebenarnya , melihat kelip kelip tu lah yang paling aku nak sangat rasa , tapi apakan daya . Pulang dengan kepenatan dan besoknya masa untuk pulang.
wehoo , kami di Sepang
Hari ketiga , hari terakhir trip kami tapi kami tidak terus pulang ke JB. Kami singgah dulu ke Sepang. Ya ampun , ini lagi satu pengalaman yang paling berharga sekali untuk aku. Selalu tengok dekat tv je kan , kali ini aku sendiri berpeluang untuk menyaksikan secara depan mata bagaimana pelbagai media dari pelbagai negara bekerja untuk membuat liputan.

Hai orang Johor ! Seharian ronda-ronda di Johor Bahru

Bukan itu sahaja , aku juga berpeluang melihat championship tersebut dari ruang roof top dan melihat dengan lebih dekat. Lama juga kami berada disitu sampai terlupa pula untuk pulang ke JB. Terima kasih kepada pihak Tourism Malaysia dan semua pihak yang terlibat. Pengalaman ini sememangnya satu dalam seribu buat aku.
tourism malaysia media buddy
Semua media daripada pelbagai negeri berkumpul

Catat Ulasan

6 Ulasan

1. satu jer ada muka kita..haha

BalasPadam
  2. waalaikumussalam. alhamdulillah bestnya travel ramai2 sesama blogger ^_^

3. Wohoo.. Shioknye!
    Weh, Selain daripada gambar-gambar yang cantik di Sky Mirror,... aku tertarik dengan blaus kau tuhh. HAHAH.. Beli manaa??

BalasPadam
  4. bestnyaa dapat join. harap ena pon ada rezeki join korang !!!

Blog ini merupakan blog peribadi yang ain jadikan sebagai 'Diary of the day'.Sorry la kadang ain guna, “ain” kadang “aku”.Perasaan membaca ni kadang lagi sedap ber “aku”.Kes itu kita letak terus “akuainkausiapa”.Hahaha.