Marketing Game Air Asia



Menggunakan tagline , "Now Everyone Can Fly" membuktikan sememangnya Air Asia memberi rasa 'terbang' di udara itu kepada semua orang . Dulu , bila sembang tentang kapal terbang hanya orang ada ada saja yang layak ke atas. Orang orang kebanyakkan layak di laut dan darat.  Katanya nak naik burung besi ni mahal .

Tapi , perbezaan idealogi ini ditolak mentah mentah bila adanya Air Asia . Tak perlu disangkal lagi marketing nya sudah sangat kuat yang mampu buat semua orang naik ke udara. Dahulu nya , aku terbang  dengan Air Asia dari Johor Bahru ke Penang  sewaktu belajar di UiTM Kedah. Bila mana short semester yang rasa kerugian bila memandu , pilihan terbaik cepat sampai ialah dengan Air Asia. Perjalanannya sekitar 45 minit jika ditambah prosedur cecah lah juga ke 1 jam.


Tambahan lagi , aku baru sahaja pulang dari Kota Kinabalu-Johor Bahru mengambil masa lebih kurang 2 jam gitu. Iya , Air Asia pilihan aku. Kalau MAS kena transit KL. Itu membuktikan Air Asia  sudah menang! Menang marketing nya dari segi kecepatan masa .Hey ! Orang pilih untuk terbang sebab mahu cepat , bukan nya perlu transit dan tunggu.  Seterusnya , aku terkejut di Kota Kinabalu ada dua airport. Iya ,  ada dua tempat pendaratannya. Jika terbang dengan Air Asia akan terbang dan mendarat di KKIA 2 . Ala ala KLIA2 . Bukan itu saja , bukti marketing menang Air Asia lagi ialah KKIA2 ini khusus untuk semua penerbangan Air Asia. Patut aku rasa hairan , sewaktu pulang , aku melihat di skrin pintu mana yang aku harus pergi. Rupanya , dah masuk ke dalam baru tahu pintu mana kerana SEMUANYA penerbangan Air Asia. Hanya nampak 2 3 biji helikopter yang mendarat mahu ke pelantar dan sebagainya.




 Fuh! Jelas disini kemenangannya banyak berpihak di Air Asia. Di dalam kapal , masih sempat berurus niaga jualan makanan bahkan ada juga jualan cenderahati , buku , dan sebagainya. Ini juga merupakan marketing duit kocek buat Air Asia.  Jelas disini , permainan marketing Air Asia sangat cantik dan bijak! Orang terbang dengan kapal terbangnya , kalau mahu tidur boleh menginap di Tune Hotel , lepastu sudah ada Tune Insurance untuk tujuan keselamatan dan perlindungan tambah lagi berkait dengan komunikasi bila kewujudan Tune Talk. Nampak disitu kebijaksanaan Tony Fernandes dalam melakukan product expansion serta market expansion nya. Satu lagi , dulu waktu dia mula mula buat Air Asia , ramai orang kritik. Sekarang , ramai orang suka dan pilih terbang dengan produknya. Jelas disini , kalau kita nak buat sesuatu yang gila dari apa orang biasa fikir , kita teruskan buat gila itu kerana tak lama lepastu pasti akan ada orang yang menggilai apa kerja gila kita sudah buat.

Segmen 12 Jam Bloglist #11 Mialiana.com


Pencarian bloglist bagi bulan November dan Disember 2014 di Mialiana.com bermula pada hari ini, 13 Oktober 2014, iaitu tepat jam 11.15 pagi sehingga 11.15 malam nanti. Semua dijemput join.

Syarat-syaratnya :
  1. Follow blog Mialiana.com, Add To Circle Google+ Mia Liana dan Like Fanpage Mialiana.com
  2. Buat entri bertajuk Segmen 12 Jam Bloglist #11 Mialiana.com
  3. Copy coding yang telah disediakan dan paste kan ke dalam ruangan HTML dan Publish entri.
  4. Tinggalkan URL entri anda ke dalam ruangan komen INI
Senang dan mudah bukan?

12 blog yang bertuah akan dipilih oleh random.org dan kepada yang terpilih nanti diminta agar memasukkan blog Mialiana.com ke dalam bloglist mereka juga. Keputusan pemenang akan diumumkan pada 31 Oktober 2014.

tunggu apa lagi... jom support Mia Liana ya...

Orang Kita Suka Bercerita

"Orang kita ni suka bercerita". Buktinya, pagi pagi lagi kita sudah dengar radio bercerita tentang trafik lalu lintas di seluruh Malaysia terutama di sekitar bandar KL. Lepas itu, akan ada topik yang akan diceritakan yang membuatkan pendengar akan call dan bercerita.

Itu senario yang pertama. Kedua, kita akan "scroll" Facebook ,Twitter , Instagram untuk tau apa yang trending , apa yang kengkawan kita punya status. Nampak disitu orang kita suka bercerita dan nak tahu cerita!

Sebagai blogger sendiri , maaf tapi ini realiti ! Dunia blogger ini jelas nampak , siapa yang nak pageviews tinggi , naik mencanak mesti harus ada cerita yang best. Disitu lah berlaku lambakan 'wartawan tidak berbayar' yang hanya tahu copy paste cerita terkini lagi lagi cerita retis yang tengah hot. Kenapa?

Orang Kita Suka Bercerita!
Cakap lah banyak mana situasi sekali pun , orang kita suka bercerita.

Bagusnya tabiat ini bila diaplikasi kan dalam bisnes. Sebab itu wujudnya Marketing!.Aceceeyh..
Haruslah saling berkait rapat. Dalam bisnes sebenarnya tak perlu fikirkan ratusan ribu marketing yang harus dibuat untuk buat orang tahu tentang bisnes kita.

Bisnes itu sendiri harus pandai bercerita dan menceritakan tentang perjalanan bisnes itu. Jangan syok sendiri.
Sebabnya "Orang kita suka bercerita".

Lagi sekali ,
Cuba jadi pencerita yang terbaik. tapi jangan sampai desperate membuat membuat cerita untuk jadikan cerita itu terbaik. kata orang tambah perasa nak kasi lagi best.

Akhir cerita , harus perlu ingat.!
"Orang Kita Suka Bercerita"
Noktah.