31/366 : DIARY OF THE DAY -31 JAN 2016

 





Assalamualaikum dan hello kepada semua . Yeay ! Aku rasa sangat happy sangat atlast sepanjang bertahun lamanya aku berblogging , aku berjaya completekan sebulan diary of the day aku . Walaupun bukannya seronok sangat ke apa , well aku sebenarnya bukan jenis ada jiwa penulis . Hahaha . But , at least aku cuba . Itu yang buat aku rasa bangga kepada diri sendiri . Alhamdulilah , ini entri hari 31 diary of the day aku . Doakan aku semoga kosisten ye sampailah hari ke 366 iaitu 31 disember 2016 nanti . Hehehe . Makanya ini cerita aku pada hari ini :


  • Tengok orang cina makan malam awal waktu 
Maaf , aku bukannya racist nak banding bandingkan ,tetapi tadi petang aku lepak Danga Bay , Johor Bahru dekat  bahagian kedai makanan seafood . Aku lihat ramai chinese dah get ready nak serve makan malam diorang beramai ramai bawa keluarga . Tapi , waktu itu ,kita banyak habiskan masa diatas jalan raya menghadap jem sampai pukul 8 malam . Dah penat mesti tak ada masa nak habiskan dengan keluarga . Entahla , aku rasa itu lah erti kebahagiaan pada aku , melihat keluarga makan ramai ramai satu meja ,which kita memang spent our time together hari hari bukan kadang kadang . Pada aku , jiwa kekeluargaan itu memang dah sangat sebati dalam diri tak aku nafikan itu telah di didik oleh arwah ibu aku . Arwah ibu aku selalu pesan , jangan sesekali lupakan keluarga . Sebab itu aku rasa macam weyh , bahagianya keluarga itu hari hari boleh spent masa bersama . Nikmati kehidupan bersama sama . Tak ada lah tunggu time raya je nak berlonggok . Hari hari boleh berlonggok bersama . Kan seronok tuh . Insyallah , aku nak keluarga aku macam gitu . Boleh spent masa setiap hari bersama walaupun masing masing nanti dah kahwin dan berkeluarga . 



  •   Tentang luahan hati dan perasaan
Cehwah , yang ini macam feeling sangat kau ain ! . Hahaha . Secara peribadinya , dulu kan masa zaman belajar , kawan aku cakap  ,"ain , aku rasa kau boleh jadi pakar motivasi weyh . kau pandailah bab advice orang" . Tapi , lepas arwah ibu aku meninggal , haaa kau rasa boleh ke nak advice bagai padahal hati kau tengah depressed terlampau , muka kau sedih hari hari ? Ambil masa yang lama untuk aku back to normal to accept the fact , untuk kutip semula keyakinan diri macam dulu dulu . Alhamdulilah , tak sangka hari ini , ramai kawan kawan aku selalu mesej minta advice itu ini . Bab cinta lagi . Wey ,aku pun single mana layak nak nasihat orang bagai ini . Hahaha . Sebenarnya , kita ini nak kan orang yang mampu mendengar apa yang kita rasa ketika itu . Itu saja . Jadinya , be a good listener . Itu apa yang aku dalami selama aku jadi pendiam lepas arwah ibu aku meninggal .Aku jadi pendengar . Selalu mendengar apa yang orang kata . Kadang kita tak sedar yang , kita asyik rasa kita betul , kita pun apa lagi , cakap je lah tanpa kita langsung tak pandang siapa yang sedang mendengar apa yang kita sampaikan . Secara tanpa kita sedari , kadang kita melukakan hati orang itu . Nampak tak betapa power gila menjadi pendengar yang baik ? So , kalau kawan kau tengah buat sesi luahan hati perasaan , kau dengar dan layan kan je . Insyallah , you will learn something from other people stories . 



Cukup la apa yang aku larat dan mampu sampaikan . Aku nak mintak maaf juga , sebab aku dah jarang blogwalkng lately ini . Sorry bebeh ! Hahaha :)
Assalamualaikum dan semoga ALLAH sentiasa pelihara kita semua .

30/366 : DIARY OF THE DAY -30 JAN 2016






Assalamualaikum dan hello kepada semua . Alhamdulilah , bersyukur sangat sebab hari ini genap 30 hari ain kosisten dalam mengupdate entri diary of the day ini . Pergh , dia punya perasaan gembira , speechless uolls . Hahaha . Yelah , ini first time kot aku berani mati kosisten macam gini . Dulu suam suam kuku je , sembang lebih . Hahaha . Okay lah , hari ini pun aku nak minta maaf sebab tak sempat langsung blogwalking dekat blog blog uolls . Dari pagi lagi aku dah super duper schedule pack .  Makanya , kalau ini short entry aku , maafkan ye ! Sebab aku pun terasa penat sangat . Hahaha . Tapi , demi mahu meningkatkan tahap kosisten itu , makanya harus update juga . Jadi hari ini aku nak cerita pasal :



  • Bersenam dekat tempat public
Kadang aku rasa macam malu lah gile dok buat sit up  , burpeess , jumping jacks semua itu lah ditempat public . Tapi , bila difikirkan balik , sebenarnya , bila kita yakin yang kita boleh lakukaknnya , kita langsung tidak menghindarkan diri kita dari kata kata orang disekeliling . Yela , orang bambam buat jumping jack ? Kau rasa ? Mau tak bergegar lelemak ? But , who cares ? Kalau asyik fikir kata kata disekeliling itu makanya , kita jadi macam tak yakin terus pada diri tau . Jadi , untuk korang yang malu malu nak bersenam berworkout , ingat tau , aku yang bambam pun tak malu , inikan korang yang selim melim . Hahaha .


  • Aku sebenarnya suka bercakap !
Kalau orang yang dah lama kenal dengan aku , makanya diorang mesti tak rasa awkward bila jumpa dengan aku . Tapi , lepas arwah ibu meninggal tahun 2013 , bukan mudah untuk kaki aku ini keluar dari rumah dan berjumpa dengan orang . Aku jadi semakin pasif . Kadang aku diam buat hal aku sendiri je tanpa aku berborak dengan orang . Sebab aku macam berada dalam keadaan kemurungan melampau . Sampai lah satu saat , aku mula sedar yang diri aku dah hilang , aku jadi macam "Ain , thats enough of hurting yourself!" . Allah kan bagi kita nikmat hidup ini  , kenapa kena meratapi rasa sedih itu sampai bila bila ? Lama juga aku macam hilang arah . Hahahaha . Tapi , alhamdulilah , Allah pujuk hati aku ini , hilangkan rasa sedih ini . Malah aku bersyukur sangat , yang sekarang aku macam dah petah bercakap bersembang semula .Cuma ianya makan masa jugak lah . Wahahaha . Kau ingat senang mulut dah lama bisu nak suruh bercakap macam joyah jemah ? Hahaha .


Okay , itu je lah kot yang mampu aku update ! Assalamualaikum :)

29/366 : DIARY OF THE DAY -29 JAN 2016





Assalamualaikum dan hello kepada semua . Alhamdulilah , kita masih diberikan ruang dan peluang untuk hidup di muka bumi ALLAH ini . Terima kasih ALLAH . Di kesempatan ini , ain ingin memohon kalau ain tak sempat nak  terjah blogwalking dan tinggalkan komen dekat blog uolls semua . Sorry ya ! I'm too pack to handle my schedule . :)   Jadinya untuk hari ini , aku nak share entri tentang :


  • Tak ada selera makan !
Huaaa , yang ini sangat sedih . Rasa macam hari ini tak larat sangat , nak makan pun tak ada selera . Banyak rasanya aku ber'zakat' dekat kucing belakang rumah . Oh , kitorang dekat rumah kalau makan tak habis ke , memang selalu 'zakat' dekat kucing  . Hahaha . Jujurnya , tips nak kurus atau tak makan berlebihan , 'zakat' ka aje kepada haiwan . Belakang rumah aku bukannya port kucing je , burung pun makan juga . Hahaha . Burung selalunya makan nasi , roti . Kalau baling ikan , ayam ke kucing la yang makan . Hahaha . Dah macam mini zoo dah dekat belakang rumah aku . Tapi seronok tau bila kasi makan dekat haiwan , sekurangnya tak membazir masuk tong sampah . Sekurang kurangnya makanan itu dimakan kan .  

Tapi , nak minta tolong korang doakan ye ain ada selera makan esok . Hahaha . Tak best oh hilang selera makan . :(


  • Misi mencari makanan sihat (eat clean)
Untuk proses kurus mengurus ini , the first thing ialah tentang pemakanan . Pemakanan ini yang kita kena jaga paling banyak . Sebenarnya , ianya bukan mudah untuk kita explore sesuatu yang kita tak pernah pun nak ambil tahu dahulunya . Contohnya macam tadi pergi ke jusco , cuba cuba la pergi ke bahagian organic section . Yang ada jual bahan bahan healthy food itu . Susah juga nak faham ingredients yang kita tak pernah nak tahu dulu . Yelah , dulu tahu nasi lemak , nasi ayam penyet , burger . Hahaha . Bukan itu sahaja , untuk dapatkan resepi , aku juga terpaksa merajinkan diri google dan youtube . Sebenarnya , untuk berada di tahap eat clean , being a healthy lifestyle , kita kena kreatif bila kita dah tahu bahan itu duduknya dalam struktur piramid makanan yang mana  . 

Bayangkan lah , kiri kanan kau tengah melantak ayam KFC , kau seketul je makan salad dengan ikan bakar , mesti lah kau rasa macam .."Sedihnya" . Tapi , bila kita dah aim untuk kurus , Insyallah , pekakkan telinga , pejamkan mata . Hahaha .


Oh , esok nak pergi panjat (rock climbing) lagi . I need more rest yeah ! . Assalamualaikum  :)

28/366 : DIARY OF THE DAY -28 JAN 2016






Assalamualaikum dan hello kepada semua . Alhamdulilah , hari ini dah 28 hari kita berada dalam tahun 2016 . Lagi dua hari , maka genap lah sebulan ain kosisten menulis diary of the day ini . Rasa bangga gila terhadap diri sendiri . Hahaha . Okay , hari ini nak membebel apa ye ?


  • Kemas dapur rumah
Alhamdulilah , petang tadi ALLAH bagi ain tenaga nak mengemas dapur rumah . Faham faham je la , ain seketul je perempuan dalam rumah . Ibu dah meninggal , adik beradik semua lelaki . Memang ain je la yang kena kemas rumah . Dapat juga kemas sikit dapur , insyallah esok kalau larat nak sambung lagi kemas . Jujurnya , bila kita tengok rumah kita bersih , kita mesti akan lagi rasa selesa dan bahagia je duduk dekat rumah . Lagipun , bila dapur bersih , kecenderungan untuk memasak selalu mesti selalu ada . Hahaha . Tambahan pula , sekarang ini ain tengah dalam proses kurus megurus , makanya kena lah rajin kan diri memasak . Kalau beli itu kita tak dapat tahu kandungan minyak , gula ,garam yang ada . Bila kita masak , kita sendiri tahu berapa yang kita letak .


  • Followers makin berkurang
Yang ini dari semalam terasa sedih . Konon semalam hati kental tak nak rasa sedih , sekali hari ini tengok , mak ai , makin susut teruk nampak ! . Sedih kau tahu ? Hahaha . Nak buat macam mana kan ?  Kita kena terima lah hakikat sebenar . Tak apa , lepas ini akan lebih kosisten lagi nak tambah jumlah followers . Untuk sekarang ini , sama sama lah kita bersedih bersama sama . Hahaha . Tabahkan hati ya! . 


Arggh , aku dah mengantuk tambah penat sangat dah ini . Makanya , ini sahaja la yang mampu aku taip untuk hari ini . 

Assalamualaikum  :)

27/366 : DIARY OF THE DAY -27 JAN 2016





Assalamualaikum dan hello kepada semua . Hari ini kebanyakkannya blogger semua berasa sedih di atas kehilangan jumlah followers termasuk lah diri ain . Ala , chill lah .Insyallah , kita sama sama kosisten kan semula untuk tambah jumlah followers . Ceh , padahal aku pun sedih jugak , yelah penat mencapap (mencari publisiti) terjah dan singgah ke blog untuk mendapatkan followers . Hahaha . Walaupun begitu , kita harus terima hakikat dan kita kena berusaha untuk recover semula berapa followers yang hilang itu . Lagipun , sekarang ini semua dah terdedah dengan blog dan serta merta menjadi blogger kan . Makanya , jangan risau ! Keep calm and fight for what you aim it ! 


Jadi untuk hari ini aku nak kongsi tentang :

  • Stok buah-buahan dekat rumah asyik habis
Semenjak aku dah bertekad nak being a healthy lifestyle , stok buah buahan dekat rumah aku asyik habis je . Hahaha . Masalahnya , aku je seketul dalam rumah ini yang nak kurus mengurus , macam mana boleh stok buah buahan asyik kena beli je ? Hahaha . Jawapannya , family aku dah mula berjinak jinak dan sedar untuk being healthy . Lagipun , kan bagus makan buah buahan kan . Bukan itu sahaja , aku rasa bersyukur sangat , walaupun bukan mudah journey nak kurus mengurus ini , tapi bila orang disekeliling kita pun turut sama berubah kearah kebaikan , itu menjadikan aku lebih bersemangat . Semoga ianya berterusan.


Apa aku nak membebel lagi ? Like seriously , aku blur kejap . Hahaha . Apa apa pun , jangan mudah berputus asa bila kita sedang melakukan perubahan yang membawa kepada kearah kebaikan .


Itu sahaja la nampaknya , apa yang mampu aku boleh tulis . Jumpa esok ye ! Assalamualaikum .

26/366 : DIARY OF THE DAY -26 JAN 2016





Assalamualaikum dan hello kepada semua . Hari ini , sudah muka surat ke 26 Diary of the day aku menulis . Aku pun tak pasti sama ada ianya seronok untuk dibaca atau ianya membosankan . Hahaha . Who cares ? Hahahaha . As long as i know apa yang aku buat , to be consistent with the blogging that are so mean to myself . Alhamdulilah . Jadi hari ini aku nak kongsi tentang menjadi 'DIFFERENT' . Contohnya macam , orang berlari kehadapan , kau seketul je yang lari ke belakang . Haa , lebih kurang macam gitu lah maksudnya . Dalam kes aku ini  , ianya tentang :



  • Join Kelas Dekat Gym Semua Cina
Yurp , kalau masuk kelas gym dekat tempat yang aku dah subscribe ini , kau boleh lah nampak seketul je haa paling bambam dan seketul je yang pakai tudung . Aku lah tu .Hahaha . Tapi , tak semua kelas aku join . Aku banyak join kelas yang high intensity lah . Setakat zumba tu aku boleh je pasang youtube joget sensorang dekat rumah . Hahaha . Kalau dekat kelas itu , memang aku je la seketul orang melayu . Aku tak segan pun , malah aku tak kisah pun . As long as I know my mission , that would be so much okay ! . Selalu nya diorang speaking chinese sepatah pun aku tak faham , tapi aku tak kisah pun .Aku senyum je . hahaha . Last month ada lah dalam 4-5 kelas aku miss . Bila aku comeback balik , diorang siap tanya lagi , "Hye  , long time no see woah"  . Hahaha . See , being different from others doesn't mean kau ini tak ada kawan ,as long as kau tahu macam mana nak bawa diri kau , mesti kau akan rasa selesa punya . 


Oh , tadi kan ada kelas resistance band tau , yang mana dia pakai getah untuk lakukan workoutnya . Pergh , best weyh (padahal sakit gile) . Yang kelakar nya , kena buat aktiviti in group ,makanya diorang siap kira lah guna bahasa chinese dia . At that time , aku dah rasa macam tengah belajar kelas mandarin tahap 1 . Hahaha . Aku pun ikut sama lah apa diorang dok sebut . Siap gelak gelak lagi . Yelah , kena buat sampai 100 kali . Haa , diorang pun kira la sampai 100 . Hahaha. 



  • Suka Mencapap (Mencari Publisiti)
Untuk perhatian sesiapa yang tak tahu apa itu mencapap , ianya bermaksud kombinasi perkataan mencari publisiti . Hahaha . Tapi , aku suka eja mencapap sebab bunyi dia lagi nampak betul perkara show off itu . Hahaha . Ye , kalau kau nak jadi different from other , sifat mencapap ini kena sebati juga lah dalam diri kau . Aku sebenarnya suka pakai baju striking (warna terang ) tau . Selalu juga la kena tegur dengan kawan , "Ain kau ini kuat mencapap lah " . Hahaha . Sebab dah kau je seketul pakai baju terang , mesti lah orang perasan kan . 


Bukan itu sahaja , sifat mencapap ini memudahkan untuk orang cepat kenal kau , tahu nama kau . Hahaha . Tak percaya ? Cuba lah mencapap kan diri anda . Hahaha .



Erm , makanya itu sahaja la apa yang aku mampu untuk menaip . Penat kelas dekat gym tadi tak habis lagi . Hahaha . Okay ! Assalamualaikum . Bye !

25/366 : DIARY OF THE DAY -25 JAN 2016




Hai dan assalamualaikum kepada semua . Hari ini seharian penuh dengan aktiviti pagi pagi lagi dah kena ke JPJ untuk urusan kereta . Alhamdulilah , ALLAH permudahkan urusan aku pada hari ini . Hari ini aku nak share tentang fokus . Aku akui aku ini sejenis manusia yang susah nak fokus jugak . Hahaha . Tapi , Alhamdulilah , untuk beberapa perkara macam tulis diary of the day ini , aku dah menjadi semakin fokus . Bukan setakat fokus tetapi kosisten dan masuk entri hari ini , aku belum ada yang miss lagi . Lagipun aku nak jadikan ianya sebagai satu tabiat , makanya untuk kita ubah sesuatu perkara baru yang kita tak pernah buat , kita mesti membiasakannya supaya menjadi satu habit (tabiat) . Jadi sedikit sebanyak yang aku nak kongsi ialah :


  • Workout Dekat Gym Memang Memalukan !
Ya ! Memang betul ianya memalukan untuk mereka yang gemuk . Hahaha . Aku kan tengah dalam proses kurus mengurus kan . Gym yang aku subscribe ini majoritinya foreigner dan chinese . Makanya , kau boleh lah nampak kau seketul je manusia yang besar berlemak berbanding yang lain . Hahaha . Bukan itu sahaja  , kalau ada kelas waktu petang atau malam , aku rasa aku je seketul yang besar . Hahaha . Tapi , kalau fikir kan malu itu , tak kemana impian aku tu . Sebab itu kena fokus . Bila kita fokus dengan apa yang kita nak capai , kita langsung tak peduli apa orang nak pandang kepada kita . Tadi , aku datang gym petang , selalunya aku pagi sebab pagi tak berapa nak ramai . Bayangkan aku dok buat jumping jack , burpees apekebenda semua . Memang malu dah ada pula ramai yang dekat station aku workout itu . Tapi , aku nak capai apa yang aku impikan . Jadinya , aku langsung tak peduli orang sekeliling aku . Hahaha . Bukan malu je , tapi kelakar pun ada . Yela , orang gemuk kan bersenam bergegar lelemak .Hahaha .  But , again i would say , "WHO CARES?" . Ahaks !


  • Followers Blog Berkurang
Yang ini macam sedih sedikit . Followers ain makin berkurang . Tapi memang sebelum ini ada blogger yang cakap benda yang sama juga . Walaupun begitu , ianya tetap tidak mematahkan semangat aku untuk terus kosisten berblogging . Dont worry , as long as kita tahu apa yang kita lakukan , apa yang kita nak capai , it will run smoothly . Insyallah . Tapi , minta maaf ye sebab ain tak sempat nak blogwalking hari ini . Huaa . Insyallah , ada masa lapang esok ain blogwalking ye . 



Dapat notis dari SAJ esok tak ada air , lusa pula tak ada elektrik . Tak apa , sekali sekala nak merasa catuan . Bukan selalu pun kan . Hehehe .
Okay ! Bye ! Assalamualaikum .

24/366 : DIARY OF THE DAY -24 JAN 2016



Assalamualaikum dan hello kepada semua . Hari ini mesti ramai yang duduk bersantai di rumah sempena cuti thaipusam kan . Bukan itu sahaja , mesti ramai yang tengah melayan Anugerah Juara Lagu 30 ( #AJL30 )  . Ain doakan semoga kita semua mendapat keberkatan dan dipermudahkan oleh Dia Yang Maha Esa . Insyallah . Okay , untuk diary of the day ain pada hari ini ialah tentang :


  • Workout High Intensity 
Mungkin pada orang yang biasa bersenam , biasa pergi gym akan lebih tahu membezakan apa itu workout high intensity serta low intensity . Alhamdulilah , seawal jam 7;30 pagi lagi tadi dah bergegas ke Taman Merdeka , Johor Bahru untuk melakukan aktiviti high intensity workout selama 20 minit . Mujurlah datang awal  sebab hari ini kan thaipusam .Kebetulan taman itu berdekatan dengan kuil . Makanya dapat la juga parking dan settle 20 minit workout . Abang ain jogging berapa round entah . Sebenarnya , untuk kita kosisten dalam proses menguruskan berat badan tidak perlu kan berapa banyak kita bersenam , tetapi kualiti kita bersenam itu . Tak perlu lah kita habiskan banyak masa dekat gym kalau workout kita itu langsung tak berkualiti . Ingat itu ye ! . Hahaha . Ain pun baru baru terdedah dengan info info begini . Apa apa pun , pengalaman yang memberanikan kita untuk mencuba benda yang kita tak pernah rasai .


  • Ber rock climbing lagi !
Last week ialah pertama kali ain berjinak jinak dengan memanjat manjat ini . Selalunya aku hanya mampu tengok dekat instagram sahaja iaitu @matredho . Ala yang juara fear factor partner dengan Erin Malek tu . Weyh , tengok dia panjat pergh , laju gila kot . Jadinya , untuk minggu lepas aku hanya mampu separuh je , tak boleh sampai atas sebab first time belajar kan . Hahaha . Tapi , Alhamdulilah , dah makin bagus skill panjat memanjat aku itu . Untuk kali ini aku dah mampu sampai atas sekali sebanyak 2 kali . Insyallah , next week aku nak on target sekurang nya 5-6 kali boleh sampai atas . Neves kot masa tengah ikat tali dekat bawah , bila dah naik dengan tangan sakit , kaki dah tak larat nak angkat badan naik ke atas lagi . Hahaha , Tapi best weyh ! Satu pengalaman yang baru untuk aku yang bukannya kurus , tapi nak mencuba benda macam gini . Kadang kita rasa , weyh , aku boleh ke panjat sampai atas itu ? Jawapannya boleh kalau kita confident . Lagipun ada tali dan belay(yang jaga kita dekat bawah) . Jadi , jangan risau . Teringat masa nak sampai atas itu , aku memang dah tak larat , lepastu abang yang belay aku tu dia cakap ,"awak jangan risau , saya jaga awak dekat bawah , lagi satu langkah je , awak naikkan kaki awak lepastu tangan sentuh atas dan awak berjaya dah" . Terus aku teringat macam mana gambaran kepada kehidupan aku . Yela , ibu aku kan dah 2 tahun lebih meninggal , macam mana sakit nya aku nak terima kenyataan itu , aku kena laluinya juga . Itu semua ialah pengalaman yang kita tak boleh beli dekat mana mana . Ramai antara kita sebenarnya penakut untuk merasai pengalaman itu . Sebab kita takut kan kesedihan , kesakitan . Tapi , Itu lah kehidupan yang kita kena kuat untuk laluinya .



Cehwah , banyak pula aku bebel . Aku nak tau , apa pengalaman korang boleh dikongsi ? Seronok sebenarnya bila belajar dari pengalaman seseorang sebab sekurang kurangnya kalau pengalaman kegagalan itu , kita boleh perbaiki untuk mencapai kejayaan dengan cepat . Oh , aku minta maaf aku tak ada letak gambar aku panjat  memanjat , bersenam . Nanti kalau aku dah bersedia untuk kongsi , aku kongsikannya ya . ! Hahaha .

Assalamualaikum :)

23/366 : DIARY OF THE DAY -23 JAN 2016




Assalamualaikum dan hello kepada semua . Alhamdulilah , hari ini dah 23 hari kita berada dalam tahun 2016 . Ya ALLAH , cepatnya sungguh masa berlalu . Hari ini , aku nak minta maaf sangat sangat , aku tak dapat nak blogwalking lagi . Dari pagi sampai petang penuh aktiviti . Maklumlah hari hujung minggu kan . Jadi , ini la sedikit sebanyak apa yang aku terdaya nak kongsi pada uolls :


  • Si Kepoh Yang Pendiam
Dulu , memang aku ini sejenis manusia yang kepoh non stop bercakap je kerja . Sehingga kan kalau disuruh untuk presentation masa study dulu , aku jadi macam , "ala , is just a piece of cake je !" . Nampak ayat berlagak dia . Hahaha . Tapi , hari demi hari , ALLAH bukakan hati aku untuk mendalami untuk menjadi seorang yang pendiam . Mungkin sebab kesan dari aku cuba untuk jadi kuat lepas ibu aku meninggal . Aku jadi manusia yang buat hal aku sendiri . Jadi macam manusia yang hanya melihat sahaja orang , instead of tegur orang itu . Boleh imagine ke tidak ? Alhamdulilah , bila kita jadi seorang pendiam , kita akan jadi lebih kepada seorang pendengar yang baik . Yela , kalau asyik bercakap je tanpa henti kadang kita langsung tak sedar yang kita buat orang terasa hati . Mungkin pada kita ianya gurauan tapi tidak pada orang mendengar apa yang kita cakap kan itu . Jadinya , banyak sebenarnya kelebihan jadi seorang yang pendiam . Hahaha. Tapi , aku tak ada la sampai diam membisu . Terus tak tau nak sembang apa . Hahaha. 


  • Kampung Sungai Melayu , Johor Bahru
Tadi ada jemputan kahwin di kampung sungai melayu , johor bahru . Ya ALLAH , ain yang orang jb sendiri tak pernah masuk ke kawasan itu . Memang ke dalam . Lebih kurang 7 km meredah ladang kelapa sawit  , baru sampai ke rumah orang kahwin itu .  Ayah siap cerita lagi , kawan dia tu dulu kalau pergi kerja naik bot . Sebab kampung ini boleh nampak bandar JB . Kitorang siap imagine lagi , "Fuh , kalau diorang nak beli KFC , MCD mesti naik bot kan " . Hahaha . Bukan itu sahaja , ain siap cakap lagi , ingat dekat Sarawak je ada kampung yang kena naik bot , rupanya dekat jb pun ada . Seronok tengok kenduri kahwin tadi .  Sebab meriah , makanan pun sedap. Dekat sini pun ada kedai kedai seafood . Insyallah nanti nak cuba rasa sebab ain ni hantu seafood lagi lagi ketam ! OMG ! 




Itu sahaja la apa yang mampu ain kongsi untuk hari ini . Nak kena undur diri awal sebab esok pagi nak berjoging ! Oh yeah ! . Assalamualaikum , tak jawab dosa ,kalau jawab sayang . hahaha. 

22/366 : DIARY OF THE DAY -22 JAN 2016



Assalamualaikum dan hello kepada semua . Ain nak minta maaf sebab hari ini memang tak sempat nak blogwalking singgah ke blog rakan rakan blogger dan juga drop a comment . Seawal pagi lagi i am freaking damn full with my activity . I really love that . Aku ini sejenis manusia yang suka aktiviti yang penuh bukan nya duduk dalam bilik layan korea macam gegirl yang lain . Hehehe . Ini apa sedikit sebanyak yang aku dapat kongsi dengan korang semua ye :


  • Impian nak kurus
Jujurnya , sepanjang perjalanan aku nak kurus ini , banyak yang aku belajar terutama sekali tentang lifestyle . Selalu kita salahkan sekeliling kita sebab hasut kita makan nasi lemak  waktu breakfast , lunch hour penuh pinggan sampai tumpah , petang makan keropok lekor , malam makan nasi ayam penyet , supper melantak burger . Kenapa kita tak tunding jari itu kepada diri kita sendiri  ? Sebabnya , yang nak masukkan makanan itu ke dalam mulut kita ialah tangan kita sendiri . Jadi , kenapa nak salahkan orang sekeliling punca kita jadi gemuk . Sebenarnya , aku banyak baca kisah kisah transformasi orang gemuk jadi kurus dan fit , memang betul sepanjang perjalanan proses untuk kurus itu , mereka mesti sedih , kecewa dan pelbagai lagi . Tetapi , pengalaman sepanjang proses itu hanya kita akan dapat rasai bila kita melaluinya dengan hati yang terbuka . Its okay , to be sad , but esoknya , wake up with a new positive spirit . Itu apa yang aku selalu cakap pada diri aku .


  • Kehilangan
Sebenarnya , aku sejenis manusia yang bukan mudah give up . Tapi , bila ibu aku meninggal , aku jadi seorang manusia yang demotivated serta sangat selekeh . It take so much time for me to recover the pain . Sampai aku tersedar bila mana , aku dipertemukan dengan seorang hamba ALLAH ini , dia cakap , "Ain jangan sedih . Insyallah , nanti ain dapat jumpa ibu dekat syurga . Sekarang ini ain kena kuat , ain nak jumpa ibu dekat syurga kan ? ALLAH dah jaga ibu dah sekarang . Ain jangan risau tau" . Alhamdulilah , semenjak itu , aku jadi satu macam , kalau aku sedih , aku selalu mengadu kepada Dia . Terima kasih ALLAH , kerana kau pelihara hati hamba mu ini untuk terus kuat . Korang  , tipu lah kalau aku cakap senang je nak recover the pain itu . Semua itu penipu ! . Satu je aku nak pesan , terus kosisten mendekati Dia . Kerana Dia tidak pernah jauh dari kita . Refer to Him . Because Dia Maha Mengetahui Segalanya. Aku tersedar yang aku jadi macam demotivated bila mana aku jadi malas nak keluar rumah , selekeh nak mampus , makan entah apa apa  , berat naik mendadak sampai la aku sedar yang baju aku banyak dah tak muat dan untuk pertama kali aku kena pakai XXL . Ketika aku sedar , woi ! That enough of your sadness ain ! Sampai bila kau nak seksa diri kau ? Insyallah , untuk tahun ini , aku slow slow enjoy my journey untuk kurus . I love to have the experience where I can share to people .  Insyallah . 


Makanya , itu sahaja la ye apa yang aku mampu share . Esok full dari pagi sampai petang ada benda nak kena buat . Insyallah . Assalamualaikum . Bye! 

Segmen Blogwalking + Bloglist #2

بِسْÙ…ِ اللّÙ‡ِ الرَّØ­ْÙ…َÙ†ِ الرَّØ­ِÙŠْÙ…ِ
اللهم صل على محمد وآل محمد
السَّلاَÙ…ُ عَÙ„َÙŠْÙƒُÙ…ْ ÙˆَرَØ­ْÙ…َØ©ُ اللهِ ÙˆَبَرَÙƒَاتُÙ‡ُ


(klik banner kalau nak join)



Tarikh Tamat : 31/1/2016 Jam 6 Petang

21/366 : DIARY OF THE DAY -21 JAN 2016



Assalamualaikum dan hello kepada semua . Alhamdulilah , masih diberi kesempatan peluang untuk menikmati hidup di muka bumi ALLAH ini . Hari ini dah 21 hari bulan . Kejap je dah nak habis bulan januari kan . Padahal rasa macam baru je bulan januari . Okay , ini la sedikit coretan diary of the day aku pada hari ini :


  • Dapat Hadiah Comel
Alhamdulilah , ain ada menang giveaway yang ini Giveaway ini  . Hari ini baru dapat buka hadiahnya . Sepatutnya semalam dah dapat buka hadiahnya , tapi ain pula tiada dekat rumah , makanya kena la pergi tuntut dekat pusat poslaju tadi . Terima kasih kepada yang sponsor hadiah comel ituSponsor : Sofie . Hadiah jauh dari Sarawak ke Johor pula tu . Nak tahu apa hadiahnya ?  . Tadaa ..


siap bersampul lagi .



ini lah hadiah comel nya . 

Terima kasih ye. Suka sangat sebab dah lama tak ada buku nota comel comel macam gini . Last ada pun masa zaman sekolah . Hahaha.


  • Makan kekacang untuk snek pagi / petang / malam
Untuk program kurus mengurus ini , aku boleh makan kekacang sebagai protein . Aku akan jadikannya ia sebagai snek minum pagi atau makan petang ataupun supper . Ianya bagus bagi mengelakkan perut kita berlapar . Sebab itu dalam program kurus mengurus kena makan sampai 6 kali . Tapi jangan lah kau melantak macam tak pernah makan berbulan bulan . Hahaha . Untuk snek ini , hanya ambil segenggam sahaja . Tak lupa juga kena combine kan dengan buah buahan . Paling pemalas kau singgah je kedai yang ada jual buah potong RM1 tu , haa beli lah 1 atau 2 jenis . Untuk kurus kena banyak makan sayur dan buah buahan serta perlukan protein . Sebenarnya . dalam proses nak menguruskan badan ini bukannya fokus utama kepada senaman apa yang kita nak buat tetapi lebih kepada lifestyle iaitu tabiat pemakanan kita . Tak salah makan nasi tapi kena tahu berapa kuantiti yang harus diambil . Bukan tak makan langsung ! .


Selalunya aku update diary of the day aku malam kan , hari ini aku update petang . Takut malam tak sempat . Hahaha . Jumpa di dalam entri lain ye ! Bye! .




20/366 : DIARY OF THE DAY -20 JAN 2016



Assalamualaikum dan hello kepada uolls semua . How was your day today ? Aceceh  , speaking london uolls . Alhamdulilah , hari ini dah 20 hari kita berada dalam tahun 2016 . Februari are coming soon ! Tak sabar , sebab birthday kita  . Hahaha . Hari ini , apa yang aku nak kongsi kan dalam diary of the day aku ialah :

  • Masak ikan steam kicap
Dulu dulu , arwah ibu ain selalu masak ikan steam bukan steam limau tau , tapi steam kicap tu haa . Kebetulan , ain kan tengah dalam proses kurus menguruskan badan , makanya ain pun dengan gamble nya buat lah , tanpa sebarang bawang atau sebarang bahan sebab tak pergi beli lagi dekat pasar . Hanya letak kicap je dan alhamdulilah , sedap weyh . Mungkin sebab ikan itu sendiri dah memberi rasa juicy kan . Hehehe . Jadi , lepas ini dah tau lah nak masak apa kalau tak ada bahan langsung . Makanan sihat kan .


  • Gila minum air masak
Sebenarnya , aku bukan lah sejenis manusia yang obses pada air masak , dulu tak boleh terima langsung mesti nak minum air manis , tapi lepas ibu sakit dan meninggal 2013 , aku terus bertekad yang mesti kena suka juga minum air masak . Sekarang , air masak dah macam bff aku sekarang , pergi mana mana aku mesti tak lupa bawa botol air masak aku tu . Korang pun cuba jadi kan itu sebagai habit tau , jangan sampai ada penyakit tau . Aku trauma sebenarnya bila dengar bunyi ambulans , bunyi mesin dekat hospital itu , aku terus teringat pada arwah ibu aku . Ya ALLAH , tolong jadikan ini sebagai pengajaran untuk korang sebab arwah ibu aku dulu suka minum air teh tarik . Mesti setiap hari nak minum , masa dekat hospital pun sama . *Teringat dulu selalu suapkan ibu makan . Ala , tertacink pula . Dah , aku tak nak nangis dah ! . 


Okay , itu sahaja la apa yang aku boleh kongsi untuk diary of the day aku hari ini . Jumpa esok yer !. Assalamualaikum .

19/366 : DIARY OF THE DAY -19 JAN 2016




Assalamualaikum dan hello kepada semua . Alhamdulilah , lagi sekali kita bersyukur kepada Dia Yang Maha Esa kerana memberikan ruang dan peluang untuk kita hidup dimuka bumi  ALLAH ini . Makanya , hari ini aku update diary of the day aku pagi sebab malam aku agak pack sikit takut penat sangat terus tak sempat nak buka blog comel ini . Hahaha . Jadinya , ini lah sedikit coretan untuk diary of the day aku :


  • Pageviews tergolek jatuh
Untuk beberapa hari ini , aku sempat blogwalking sikit sikit je kadang tak sempat langsung blogwalking , drop komen . Ini secara tidak langsung pageviews aku bukannya mencanak naik , tapi mencanak turun . Hahaha . Tak apa , as long as aku keep update diary of the day , dengan kalau ada masa , blogwalking itu sudah cukup bagus . Cehwah ! . Aku teringin juga nak kosisten pageview beribu setiap hari . Hahaha . Followers pun belum berpuluh ribu ada hati . Hahaha . Tapi , tak salah kan nak berangan dan berusaha supaya impian tu jadi kenyataan . 


  • Blogwalking paling cepat
Ain nak tahu , macam mana korang boleh blogwalking paling cepat dalam sehari ? Macam cara ain , ain akan cari senarai nama peserta giveaway ke  , dan dari situ , ain akan buka satu satu blog dan follow serta tinggalkan komen . Betul ke ? Ke ada cara yang lagi efficiet . Cehwah . Bukan apa , ain nak jadikan blogwalking ini sebagai satu habit atau pun tabiat harian . Bila dah jadi habit , secara tak langsung ianya akan jadi satu perkara yang lebih mudah untuk aku lakukan . 


  • Target Followers
Sebenarnya , untuk pengakhiran bulan januari nanti , ain target untuk mendapatkan 2000 followers , susah je nak kejar target itu . Tapi , kalau perancangan asal tak menjadi , tak salah kalau kita adjust kan . 1700 followers pun insyallah , boleh dicapai dengan izin daripada ALLAH kan . Teringat dulu ain puna azam tahun 2015 nak dapatkan followers 2015 , amboi gebang lebih  ! . Hahaha . Tapi , insyallah tahun ini , kalau ain kosisten , tidak mustahill boleh sepopular Hanis Zalikha dan Maria Elena . OMG ! i really love them !



Korang kalau ada tips nak tambahkan followers , naikkan pageviews , dan tips blogwalking bagi tahu pada ain yer ! . Okay , itu sahaja untuk hari ini . Assalamualaikum , tak jawab dosa ! Kalau jawab sayang ! *Euww..

18/366 : DIARY OF THE DAY -18 JAN 2016





Assalamualaikum dan hello kepada semua . Alhamdulilah , sudah 18 hari kita berada dalam tahun 2016 . Bersyukur sangat kepada ALLAH kerana Dia memberikan ruang dan peluang kepada hambanya . Untuk hari ini , sedikit apa yang aku boleh share dalam diary of the day ialah :


  • rock climbinng
Aku tak pernah main benda alah ini sebelum ini , selalunya tengok matredho juara fear factor malaysia yang dengan erin malek tu . Selalu tengok dekat instagram dia je . Pergh , kau ingat senang nak main binatang tu ?  . Untuk pertama kali , memang lah akan belajar macam mana nak ikat tali , lepastu nak jadi belay (orang yang jaga tali dekat bawah) . Sumpah , kalau diberi pilihan , aku lebih rela kena buli berlari dari main binatang tu . Insyallah , sabtu ini nak main lagi . Insyallah , dengan izin ALLAH , Dia permudahkan seluruh anggota badan aku ini . Hahaha. Kalau tak pernah cuba , macam mana nak tahu kan ? Makanya , setiap apa yang kita lakukan haruslah kita berani untuk mencuba sesuatu yang baru .


  • masalah tidur
Erm , korang ada masalah insomnia ? Sebenarnya , aku ada masalah itu sekarang . Hahaha . Fuh , kalau waktu pagi tu memang tak berapa nak produktif sangat lah . Kadang kalau kena attend program waktu pagi , dia punya mengantuk , hanya ALLAH sahaja yang tahu . Tapi , insyallah , kalau selalu doa kepada ALLAH , lama lama hilang la masalah insomnia aku ini . Dulu dulu , aku tak ada pula masalah ini . Teringat aku pada kawan sekolah aku , sampai dah sekarang ini pun dia masih ada masalah insomnia . Masa lepas SPM dulu mesti aku mesej dia . Sampai lah salah seorang tak reply , kira dah  berjaya tidur lah tu . Bukan itu sahaja , kitorang mesti tanya , "Weyh , subuh ke tak tadi?" . Hahaha . Yelah , dah tidur tak boleh , mestilah subuh liat bangun . Apa apa pun , aku harap sangat masalah insomnia ini hilang dengan izin dari ALLAH . Insyallah .


Makanya , itu sahaja la apa yang aku nak share dalam diary of the day aku ini . Oh , tadi aku dapat blogwalking kejap je . Insyallah , aku akan lebih kosisten dalam dunia blog ini . Okay , Bye!


17/366 : DIARY OF THE DAY -17 JAN 2016




Assalamualaikum dan hello kepada semua . Alhamdulilah , dah tujuh belah hari kita berada dalam tahun 2016 . Cepatnya masa berlalu kan . Apa apa pun , bersyukur kepada Dia Yang Maha Esa kerana memberikan kita ruang dan peluang untuk menikmati kehidupan ini .  Jadi untuk hari ini , aku nak share di dalam diary of the day ialah :


  • Jogging menggila tadi
Alhamdulilah , tadi berjaya juga jogging atau lebih sedap bunyi nya ialah berlari . Dulu aku tak pernah berlari dekat taman merdeka , johor bahru itu . Yela , kita dok tengok orang berlari kemain dasyat , tapi kita langsung tak larat kan  dan jalan je lah . Alhamdulilah , tadi ALLAH berikan daya tenaga dan kekuatan untuk memberanikan diri berlari . Bukan je berlari , tapi siap buat high intesity workout sedikit . Woi , pada uolls yang tak pernah bersukan . Pergi la rasai sendiri . Best tau bila kita lakukan perkara yang kita tak pernah buat. Ala , cuma je la dalam 20 minit je sehari . Yang hang nak bantai sampai 2 jam pehal ? Buang masa je lebih .Hahaha .

  • Belajar untuk lebih senyum
Alhamdulilah , dulu kan orang tak suka nak tegur aku sebab aku ni pelokek . Pelokek senyuman . Ye , aku punya muka stok minah minah sombong bajet bagus je weyh. Teringat dulu housemate aku siap cakap lagi memula dia kenal aku , dia takut nak tegur aku sebab muka aku garang sangat . Hahaha .Tapi , lepas aku sedar yang weyh , senyum je lah .ALLAH dah bagi senyuman yang comel pada semua orang kan ,apa pasal tak nak senyum ? Kan . Makanya , bila aku mula mengaplikasikan senyuman ini kepada semua orang , ini secara tidak langsung ramai orang dah mula nak berbual dengan aku , selesa nak tegur aku . Secara tak langsung itu kan perubahan positif yang bagus dalam diri kita . Kadang , kalau orang tegur muka kau tak reti nak senyum ke , kau terima la hakikat tu dan kau ubah lah jadi lebih ke arah positif . Kan seronok kalau orang sudi nak berkawan dengan kita . Ye dak ? Hahaha .


Makanya , itu sahaja la apa yang aku dapat kongsi kan untuk uolls . Jumpa lagi ! :)


16/366 : DIARY OF THE DAY -16 JAN 2016




Assalamualaikum dan hello semua . Alhamdulilah , sudah 16 hari kita berada dalam tahun 2016 . Ya ALLAH terasa cepatnya masa berlalu kan . Sedar sedar dah menghampiri ke pertengahan bulan januari . Alhamdulilah , hari ini jadual agak penuh sedikit dari pagi sampai petang . Jujurnya agak kepenatan sedikit , tapi Insyallah diary of the day mesti diteruskan juga . No excuse ! Hahaha . Jadi serba sedikit tentang diary of the day ain pada hari ini ialah :


  • Diam bukan tanda kita senyap !
Semenjak dua ini bila kita dalam proses kematangan , cehwah , aku lebih kenal apa itu definisi "diam" . Sebab aku ini jenis banyak cakap , jadi kau faham faham je la bila waktu senyap nya . Hahaha . Kenapa aku kata fungsi 'diam' itu sangat bagus sebabnya , kau akan lebih menjadi seorang pendengar yang baik berbanding pencakap yang hanya semban gampang . Hahaha . Jujurnya weyh , jangan lah pandang orang sebelah mata hanya kerana dia senyap dan diam sahaja . Alhamdulilah , ada seorang hamba ALLAH ini mengajar aku yang untuk permulaan perkenalan , kita harus kenali dulu siapa orang yang kita sedang jumpa itu . Kenal ini macam dia tinggal dekat mana , siapa nama dia , apa yang dia suka . Bila dah kenal , kita kena dekati dia macam kalau dia suka bersukan , kita sembang la dengan dia pasal sukan . Seterusnya , lepas dah dekati dia , kita sayangi la dia . Bukan la macam kita sayangi orang itu , sampai menggatal , just think that , bila kita sayang mak ayah kita , kita mesti tidak sampai hati nak sakitkan hati mereka . Sama lah juga macam kita sedang kenali orang itu . Ingat tau , bila kita dah kenal dia , dekati dia , dan sayangi dia secara tidak langsung , that relationship itu will ruin smoothly right ! Kadang , aku jadi pendiam bukan sebab aku sombong atau tak berminat nak bercakap , tapi aku sedang menerapkan proses untuk menjadi pendengar yang terbaik .That the best way.


  • Hujan lebat
Fuh , tadi petang dekat JB ini hujan kemain tudia lebat . Main hujan juga tadi . Tapi alhamdulilah , ALLAH turunkan hujan . Sejuk juga bumi ALLAH ini kan . Sekali hujan turun dengan jalan jem pula tu . Tak apa , ALLAH nak mengajar kita untuk lebih bersyukur dan bersabar dalam apa jua rintangan dan dugaan hidup ini  Cehwah .


Makanya , itu sahaja la apa yang aku mampu untuk update . Maaf ye , tak sempat nak blogwalking hari ini .
Assalamualaikum , tak jawab dosa . Kalau jawab sayang ! :)




15/366 : DIARY OF THE DAY -15 JAN 2016




Assalamualaikum dan hello semua . Maaf , ain update diary of the day ain sudah pun jam 12 tengah malam which dah masuk hari lain . Apa apa pun , ain masih nak komited update blog . Its a perkara wajib . hahaha . Makanya , ini la cerita aini untuk 15 hari bulan ini :


  • Printer Bengong !
Sebenarnya , tadi ain sibuk ada nak kena print dokumen sikit  . Aku punya la syok tunggu , pasaipa printer ini pending tak keluar langsung . Bengong betul , sebenarnya bukan printer yang bengong , aku yang bengong . Aku lupa nak cucuk usb dia , macam mana nak connect even printer aku ni wireless , rasanya pakai cucuk tu lagi cepat . hahaha . Print je dah dekat sejam lebih . Alih alih sedar dah pukul 12 tengah malam . OMG !


  • Insomnia
Sebenarnya , aku mengalami masalah insomnia dah lama juga ini . Tak tahu kenapa , paling tak best kalau pagi mesti rasa pening   , nak muntah dan susah nak tengok laptop lah . Jadinya , waktu pagi aku macam tak berkualiti sangat lah . Insyallah , aku cuba nak cari jalan penyelesaiannya macam mana . Aku kalau boleh nak lah kualiti time aku setiap hari .


Makanya , itu lah serba sedikit apa yang aku boleh dan mampu share pada korang . Bye uolls !

14/366 : DIARY OF THE DAY -14 JAN 2016


Assalamulaikum dan hello kepada semua . Hari ini genap dua minggu ain berjaya update diary of the day . Alhamdulilah , ALLAH berikan ain kesempatan serta ruang untuk menulis di dalam blog ini . Okay , hari ini ain nak share tentang :


  • Dapat Kad Kawen
Photo from farahainzfa

Roomate masa belajar dekat matrik johor dulu hantar kad kawen . Amboi , dah nak kawen dah dia . Bulan februari pula tu . Sehari sebelum aku punya birthday pula tu .Hahaha . Tapi ,yang paling main kasar nampak lawak dia , siap letak "ain dan pasangan :)" . Hahaha . Aku single lagi kot ! Masa aku baca tu , aku tergelak kot . Haah , dah nak masuk 25 tahun kan . Standard la orang dok sibuk risik risk siapa pasangan kita . Hahaha.


  • Sakit jari takde mouse nak blogwalking
Mouse aku bagi pinjam pada abang aku , sebab laptop dia , touch pad dia dah rosak . Makanya , aku korban kan lah , bagi pada dia . Yang sedihnya , semenjak dua ni kan aku aktif blogwalking , terasa sakit kot jari jemari yang tak berapa nak runcing ini .Hahaha . Ada sesiapa nak sedekah kan aku mouse ? Malas nak pergi beli . Hahaha . Bila tak pakai mouse ini , macam terbantut sikit lah nak blogwalking dengan laju nya . Speed dia macam lembab sikit lah tapi tak selembab siput babi .Hahaha.



Makanya , itu sahaja lah apa yang aku nak kongsi kan pada uolls semua . Jumpa lagi esok ye ! Assalamualaikum , Tak jawab dosa , kalau jawab sayang ( die hard fan maria elena sangat !)

13/366 : DIARY OF THE DAY -13 JAN 2016




Assalamualaikum dan hello kepada semua . Alhamdulilah , hari ini sudah tiga belas hari kita berada dalam tahun 2016 . Bukan itu sahaja , esok cukup 14 hari atau dua minggu aku kosisten update diary of the day aku ini . Cehwah , ini merupakan satu pencapaian awal tahun baru yang bagus untuk diri aku . Hahaha . Hari ini aku nak sembang pasal ini :


  • Persiapan tahun baru cina 
Tadi ain pergi gym dan seronok melihat persiapan mereka (oh , gym yang ain pergi ini majoritinya chinese dan foreigner . Nampaklah diorang tengah mengecat padahal cat dekat dinding itu masih cantik lagi . Mungkin pada diorang , akan ada 'ong ' kalau semuanya baru kan . Bukan itu sahaja , pihak gym tu siap dah letak notis sebagai peringataan 1-15 februari mereka tutup . Fuh , almost 2 weeks jugak gym tutup . Nampaknya kena workout di rumah lah .Hehehe .  Staff dekat gym aku pergi ni best dan kebanyakkannya mereka friendly . Aku pernah dengar diorang akan direward oleh bos diorang pergi vacation bukan dalam Malaysia hokey ! Luar negara . Kau rasa ? Hahaha . Aku tak nafikan gym ini memang customers pagi - malam ada orang . Jadinya tak hairan lah kalau bos mampu untuk reward staff dia vacation ke luar negara .

  • Stalker anak jiran lagi
Kira kira jam 3;30 petang , anak jiran yang suka stalker tu mesti akan balik dari sekolah agama . Kali ini dah tak tertinggal van lagi . Hahaha .(Incase ada yang tak baca lagi kes ini , boleh refer entri yang ini ) . Bagus driver van itu , siap hon supaya kak tina (maid bebudak tu) alert untuk bukak gate . Bukan itu sahaja , driver tu siap babai diorang lagi  manakala yang dua ketul anak jiran itu siap main PR (public relation) lagi ,cakap "Terima Kasih Bang!" . hahaha .Kau tengok bebudak sekarang , tapi baguslah kan sekurangnya berbudi bahasa . Oh ,kenapa aku boleh alert diorang balik dari sekolah agama ialah kerana bunyi hon van itu sangat lah mencapap (incase korang tak tahu maksud dia ) mencapap = mencari publisiti , ejaannya sebenar mencapub.  Tapi aku suka eja mencapap .Lagi senang nak sebut. hahaha. 

Teringat kes mencapap ni , masa aku belajar dekat Uitm Merbok ,Kedah . Aku dengan selamba menggunakan perkataan itu dikhalayak ramai yang tak faham maksud perkataan itu . Weyh , kawan aku sound tepek aku , "Ain kau mecncarut ke ?" . Hahaha . Selepas kejadian itu , kawan kawan utara aku selamba caka perkataan itu .Hahaha.


Hmm , itu sahajalah diary of the day aku hari ini . Okay , Bye !

12/366 : DIARY OF THE DAY -12 JAN 2016





Assalamualaikum dan hello kepada semua  . Terima kasih kerana sudi membaca blog ain yang tak seberapa ini . Insyallah , hari demi hari , ain akan lebih berusaha untuk memajukan lagi blog ain ini . Hehehe . Untuk hari kedua belas kita dalam tahun 2016 , ini apa yang ain nak kongsi pada uolls semua :

  • Pizza Comel RM 5 Giant

Hari ini aku dengan family shopping barang dapur dan selalunya kitorang akan shopping dekat Giant sebab dekat dengan kawasan rumah . Lepas dah nak ke kaunter bayar , tetiba nampak pekerja Giant itu macam open table lah . Rupanya jual pizza comel ini sekotak RM5 . Peh , murah kot dan padai gila strategi marketing dia . Dengan menggunakan tagline "Fresh From Oven" , ianya dapat meyakinkan orang untuk singgah sekejap sebelum pergi ke kaunter bayaran . 



ini kotak pizza nya. comelkan ?

Yang bagusnya , kita hanya perlu tunggu lebih kurang 5 minit untuk dapatkan pizza yang kita order itu . Sebabnya , crust pizza tuh dah half cook , tinggal bakar dalam oven je . Sempat lah tadi aku berbual dengan pekerja yang jaga tempat jual pizza tu . Pada aku , strategi ini sangat bagus untuk meningkatkan hasil jualan Giant . Sebab majoriti aku nengok termasuk aku dan keluarga mesti order 2 kotak .Hahaha . Dia ada 4 perisa iaitu Chicken frost , original ,rendang , satay . Aku tak tahu la dekat Giant korang ade ke tak .hehehe.



 ini pizza chicken frost

ini pizza perisa original



  • Teringin nak kenal dengan BLOGGER JOHOR

Sebenarnya dah lama hasrat ini ain nak suarakan yang ain teringin nak berkenalan dengan blogger blogger dari johor .Terutamanya dari Johor Bahru . Sebab ain asal dari JB . Mana lah tahu kalau kita boleh buat perjumpaan sesama blogger dan lakukan aktiviti . Dari situ , bukan sahaja kita kenal di dalam dunia blog tetapi juga secara secara face to face . Kalau anda blogger johor atau anda kenal blogger dari johor ajak masuk blog ain dan komen dekat sini ye .hehehe. 


Erm , itu sahaja lah entri untuk hari ini . Jumpa lagi esok yer ! :)
Assalamualaikum tak jawab dosa , kalau jawab sayang ! HAHAHA.

11/366 : DIARY OF THE DAY -11 JAN 2016



Assalamualaikum dan helllo kepada semua  . Hari ini dah 11 hari bulan , yang mana hari ini merupakan hari jadi Datuk Siti Nurhaliza  dan hari jadi adik aku . Hehehe . Diam tak diam , dah seminggu lebih kita dalam tahun 2016 kan . Sekejap je rasa . Jadi , diary of the day aku pada hari ini ialah :


  • Lemak berkurang 0.3 Kg
Sebenarnya , lebih kurang seminggu lebih aku tak workout , aku demam teruk , batuk batuk . Tapi , aku dah janji aku nak kurus . Itu impian aku , aku tak nak sia siakannya . Aku dah mulakan makan segenggam nasi , banyakkan minum air masak dan juga mengemas rumah untuk mengeluarkan peluh sebagai ganti aku tidak pergi bersukan . Tak sangka , dengan izin ALLAH , aku beranikan diri tadi timbang lepas aku workout tadi . Alhamdulilah , lemak aku dah berkurang sebanyak 0.3kg . Ya , bukan 3 kg . Walaupun , nampak sedikit je penurunan , tapi ada penurunan . Itu satu langkah kejayaan (small sucess) pada diri ain . Bukan itu sahaja , itu membuatkan aku jadi lebih bersemangat nak teruskan langkah mencapai impian . Doakan aku yer .


  • Followers bertambah hasil blogwalking & join giveaway/segmen
Alhamdulilah , untuk 11 hari dalam tahun 2016 ini , dah banyak juga giveaway / segmen yang aku join dan ada satu giveaway itu aku menang novel (sini ) . Itu yang buat aku jadi lebih bersemangat untuk update entri selalu dan aktif dalam dunia blog ini . Bukan itu sahaja , malah followers jugak semakin bertambah dari hari ke hari . Oh , nanti ada blogger yang buat giveaway perlukan sponsor , bagitahu ye . Aku nak sponsor ,tapi hadiah belum gempak gempak lagi . hehehe .  Komen je dekat sini okay .

Hmm , itu saja dua benda aku nak cerita untuk hari ini . Aku doakan semoga kita semua menjadi blogger yang mendapat keberkatan dari ALLAH serta dipermudahkan untuk semua urusan . Bye ! 



10/366 : DIARY OF THE DAY -10 JAN 2016




Assalamualaikum dan hello kepada semua . Alhamdulilah , hari ini dah 10 hari kita berada  dalam tahun 2016 . Ini apa yang aku nak update untuk diary of the day :


  • Berhenti merungut , cari peluang !

Aku sangat terinspirasi dengan kata kata dari pengasas Alibaba.com iaitu Jack Ma . OMG !  aku rasa macam , weyh setiap hari nak dengar speech dari dia . Kata kata dia buat aku tersedar yang , kita orang muda ini selalu sangat merungut atau bahasa omputih nya COMPLAINING ! . Boleh tengok kan dekat social media bersepah sepah orang disekeliling kita hari hari kerjanya asyik merungut . Itu tak kena , ini tak kena . Untuk berjaya , stop complaining  , seek for opportunities . Itu apa yang Jack Ma cakap . Jadi , untuk kita berjaya , cari seberapa banyak peluang yang mendorong kita untuk mencapai kejayaan daripada kita merungut serta salah menyalahkan orang disekelililing kita atas kegagalan kita untuk mencapai impian .


  • Misi Kurus 

Rata rata semua orang cakap yang dia nak kurus tapi tak kurus kurus jugak . Tunjuk diri sendiri . Aku lah manusia yang macam gitu . Jujurnya , aku dah penat bagi berjuta alasan kenapa aku tak boleh kurus tak boleh fit . Padahal , aku ini jenis lasak suka kan aktiviti berpeluh . Jadi , aku tanya diri aku kenapa aku gagal lagi? . Jawapannya , aku banyak merungut . Aku tak lihat apa pencapaian yang aku dah berjaya sepanjang misi aku ini . Alhamdulilah , aku dah boleh lari atas treadmill ,jika dibandingkan ada orang yang tak mampu langsung nak berlari atas treadmill . Bukan itu sahaja , ada je orang yang kurus tapi langsung tak fit , bila bersukan je atau workout terus muntah . Jika dibandingkan dengan aku ,alhamdulilah ALLAH bagi aku kemampuan untuk join macam workout workout dekat gym itu . Konklusinya , 


"STOP COMPLAINING , SEEK OPPORTUNITIES"


Satu je aku minta pada uolls semua , 
KOMEN KATA KATA SEMANGAT UNTUK MENJAYAKAN MISI AKU INI SEHINGGA SELESAI .

Boleh kan ? . Okay , jumpa lagi nanti . Assalamualaikum dan bye ! 

9/366 : DIARY OF THE DAY -9 JAN 2016




Assalamualaikum dan selamat berhujung minggu untuk anda semua . Alhamdulilah , malam baru sempat tengok blog comel kita ini . Ahaks !. Mohon maaf hari ini aku tak berkesempatan nak blogwalking .

 Okay straight to the point , apa yang aku nak share dalam diary of the day aku ini ialah :


  • Dapat Fortune Cookies

Seperti apa yang aku letak gambar dekat atas dan dekat Instagram aku (@farahainzfa) boleh lah follow dan like semua gambar aku nanti yer , hahaha . Hari ini aku dapat fortune cookies of course lah dari chinese person kan . Pada aku , kita hormat menghormati kepercayaan mereka , yang pecahkan fortune cookies ni lepastu baca lah apa yang ada dalam itu . Ini apa yang aku dapat :
  1. "Sucess , it is not the position where you are standing , but which direction you are going"
  2. "When you practice gratefulness , there is a sense of respect toward others"

Kalau apa yang kita dapat itu mampu menaikkan semangat kita , dan kita semakin berfikiran positif itu suatu perkara yang bagus kan . Lagipun , untuk kita kosisten bersemangat dalam menjalani kehidupan kita berhari hari  , ianya memerlukan perkara perkara yang positif disekeliling kita . Lagipun , chinese new year tahun ini jatuh pada hari jadi aku . Ahaks ! Adakah itu memberi 'ong' pada aku ? hahaha .


  • Makan dim sum

Oh , alhamdulilah , hari ini dapat merasa makan dim sum . Tapi makan sikit je . Sebab dia hidangkan pada minum pagi , so makan light light je lah kan . Teringin juga nak explore makanan cina sebab diorang punya makanan kan kebanyakkannya rebus rebus , tidak la macam kita yag berkuah dan berminyak .hahaha . Oh , orang melayu tak makan nasi , tak makan benda bersantan memang tak sah lah kan . 



Itu sahaja la apa yang aku nak kongsi dengan uolls . Aku tengah bersemangat nak kemas ruang ala ala mini office rumah aku ini . Dah berserabut sangat haih ! Sakit mata kita . Jumpa esok ye ! :)